Mitä on asiakkuusmarkkinointi?
Asiakkuusmarkkinointia voidaan pitää strategisena toimintatapana joka tähtää asiakkaan elinkaariarvon kasvattamiseen.

Kyse on systemaattisesta lähestymisestä jossa hyödynnetään eri datalähteitä, identifioidaan tärkeimmät asiakkaat, analysoidaan mikä tekee heistä arvokkaampia ja tällä tiedolla varustettuna kehitetään toimintamalleja niin että onnistutaan nostamaan asiakkuuksien arvoa kautta linjan.

lue lisää
Asiakkuusmarkkinointi ja asiakkaan elinkaariarvo ( CLV )

🤖 Miten tekoälyä voidaan hyödyntää digimarkkinoinnissa jo tänään? 🦾

Tekoäly tarjoaa uusia mahdollisuuksia mainosten kohdentamiseen ja optimointiin, mikä voi johtaa parempiin tuloksiin ja tehokkaampaan mainonnan hallintaan.

Tekoälyn vaikutus tulee ehdottomasti lisääntymään tulevaisuudessa mutta markkinoija voi hyötyä Ai:n tuomasta avusta jo tänään. Alla on 5-kohtaa joissa tekoäly on jo mukana tänään kehittämässä mainontaa.

lue lisää
Tekoäly digimarkkinoinnissa

“Laatupisteet ovat arvioita mainosten, avainsanojen ja laskeutumissivujen laadusta.

Korkeat laatupisteet voivat laskea hintoja ja parantaa mainoksen sijaintia.”

Pisteet esitetään asteikolla 1–10, ja ne ovat saatavilla avainsanatasolla.

Korkeat laatupisteet tarkoittavat, että mainoksesi ja laskeutumissivusi ovat muihin mainostajiin verrattuna osuvampia ja hyödyllisempiä käyttäjälle, joka tekee haun tietyllä avainsanalla.

lue lisää
Google Ads Laatupisteet

Sisäinen linkitys on tärkeä osa hakukoneoptimointia, ja se viittaa linkkien käyttöön sivuston sisällä eri sivujen välillä.

Sisäinen linkitys on yksi tärkeimmistä tekijöistä, jotka auttavat hakukoneita ymmärtämään sivuston rakenteen ja sisällön merkityksellisyyden.

Tämä puolestaan auttaa hakukoneita luokittelemaan sivuston sisällön ja parantamaan sivuston näkyvyyttä hakutuloksissa.

lue lisää
Sisäinen linkitys hakukoneoptimoinnissa

Minulta kysytään usein mikä on pienin mahdollinen budjetti, jolla voi lähteä liikkeelle Google Ads mainonnassa.

Usein tätä kysytään kun yritys haluaisi kokeilla Google mainontaa mutta ei oikein uskalla investoida alkuun paljoa.

Vielä useammin kysytään mikä on sopiva budjetti tai mitä budjettia minä suosittelen.

Sopivaa budjettia voidaan kuitenkin lähteä pohtimaan eri lähestymistavoilla tai strategioilla.

Alla näytän sinulle neljä eri strategiaa joilla voit hahmottaa sopivaa budjettia.

lue lisää
Google Ads Budjetti

Google mainostilin järjestelmällinen kehittäminen on tärkeää.

Ads tilillä on kuitenkin mahdottoman monta liikkuvaa osaa joten kysymys kuuluu usein..

Miten optimoida Google ads kampanjaa jatkuvasti, järjestelmällisesti ja mistä edes aloitta?

Tässä on yksi selkeä ja yksinkertainen apuväline, Google Ads kampanjan optimoinnin tarkistuslista jota voit käyttää sekä hakukampanjoiden että shopping- kampanjoiden optimointiin.

lue lisää
Google Ads Kampanjan Optimointi

Gooogleflaatio mitä ihmettä?
Onko Googleflaatio todellista? Entä vaarallista? Ja miten sitä vastaan voi taistella?

Katso niin tiedät.

lue lisää
Googleflaatio?

”Hei!

Sait tämän viestin, sillä vähintään yksi konversiotapahtumasi voisi hyötyä dataan perustuvasta attribuutiosta. Jos et tee mitään xx.x.2022 mennessä, vaihdamme attribuutiomallisi.”

—-

Olet ehkä saanut tämän kaltaisen sähköpostiviestin Googlelta?

Minä olen, ja useat asiakkaamme ovat saaneet. Tästä on myös useasti noussut esille kysymys:

Mitä tämä tarkoittaa?

lue lisää
Googlen Dataan Perustuva Attribuutiomalli

Kannattaako Google Ads mainonnassa tarjota omasta Brändistään? Ja jos, niin miksi ihmeessä?Harva mainoskampanja herättää niin voimakkaita ja niin ristiriitaisia tunteita kuin Google Ads Brändikampanja.  Miksi minun pitäisi luoda brändikampanja, minun yritykseni kuitenkin näkyy korkeimmalla orgaanisella sijalla hakutuloksissa?  Enkö minä joka tapauksessa saa nämä kävijät klikkaamaan sivuilleni?  Enkö minä maksa turhasta?  Tässä osa tyypillisistä kysymyksistä joita meiltä kysytään brändikampanjoihin

lue lisää
Google Ads Brändikampanja | Rahan tuhlausta vai oikotie onneen?

Viime vuoden aikana seurasimme kauhuissamme, miten Google poisti Adsista ominaisuuden toisensa jälkeen. Rajoittaen mainostajan hallintaa ja kampanjoiden läpinäkyvyyttä.

Silloin emme vielä tienneet, että Google rakensi yhtä mainonnan historian upeimmista tuotteista – Google Ads Performance Max. Suomeksi Maksimitulokset Kampanja.

Tähän mennessä Googlen Smart Shopping kampanjat ovat olleet verkkokaupan tehokkain työkalu. Mutta uusi kuningas on vallannut kukkulan.

Performance Max tarjoaa entistä paremman hallinnan, läpinäkyvyyden yleisösignaalit ja asiakas tavoittavuuden.

lue lisää
Google Ads Performance Max | Maksimitulokset Kampanjat

Paikallisten kampanjoiden on tarkoitus olla helppokäyttöisiä ja keskittyä liiketoiminnan offline-tavoitteiden saavuttamiseen. Sinä kerrot Googlelle kauppojesi sijainnit, määrittelet kampanjalle budjetin ja mainosten sisällöt. Näiden tietojen avulla Googlen tekoäly optimoi muun. Koneoppiminen hoitaa hintatarjoukset, mainosten sijoittelun ja sisältöjen yhdistelmät täysin automaattisesti.

lue lisää
Google Ads Paikalliset Kampanjat

Jos olet aktiivinen Facebook mainostaja olet varmaan huomannut että paljon asioita on muuttunut lähiaikoina. Suurimmat muutokset liittyvät iOS 14 tuloon. Mainostajat jotka toimivat kuten aina ennen saattavat huomata että mainonnan teho laskee tuntuvasti ja aikaisemmin tuottoisat kampanjat muuttuvat tappiollisiksi.

Jos teet Facebook mainontaa tänään samalla tavalla kun 2020 saatat epähuomiossa tehdä virheitä jotka estävät mainontaasi saavuttamasta parasta mahdollista tehoa.

lue lisää
Viisi tavallista Facebook Mainonnan virhettä (ios14 jälkeen)

Haluatko selvittää mitä kilpailija puuhaa verkossa?

Jos joku on keksinyt toimivan lähestymisen, niin on täysin ok tutkia sitä ja yrittää selvittää miksi se toimii. Ei tarvitse lähteä kopioimaan mutta toisaalta ei myöskään tarvitse keksiä pyörää uudelleen.

Alla kolme käytännöllistä työkalua markkinoinnin salapoliisille.

lue lisää
Haluatko selvittää mitä kilpailija puuhaa verkossa?

Päätin haastaa itseni ja yrittää kiteyttää digimarkkinoinnin tärkeimmät kohdat. Tämä oli vaikeaa. Listasta jäi puuttumaan monia suosikkejani. Mutta… Vähemmän on enemmän.

Jos pitää valita strategiat ja saan vain valita kolme mielestäni tärkeintä, jotka vaikuttavat eniten lopputulokseen, niin tässä ne ovat:

lue lisää
3 Tärkeintä Strategista Kohtaa Tulokselliseen Digimarkkinointiin
lue lisää
3 Vinkkiä Verkkokaupan Konversioihin

13 kohdan seo optimointi tarkistuslista: Vaikka en alla olevista neuvoista pyydä sinulta senttiäkään, se ei tarkoita että nämä eivät olisi arvokkaita.

Olen listannut alle hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä joita käytän päivittäin ja jotka toimivat vielä vuonna 2021.

lue lisää
Seo Optimointi: 13 helppoa vinkkiä tee se itse tyypille

Mitä selvisi analysoimalla yli 100:n pk- yrityksen verkkosivut?

Korona-pandemia on ajoittain aiheuttanut liiketoiminnan hidastumista, myös minun kohdallani.
Loppukesästä 2020 ja alkusyksyllä oli aika hiljaista.

Kaikista asioista voi kuitenkin yrittää etsiä hyviä puolia. Hyvä puoli tässä oli se että minulle jäi enemmän aikaa.

Mitä sitten markkinointi-nörtti tekee kun on luppoaikaa?

lue lisää
Mitä selvisi analysoimalla yli 100:n pk- yrityksen verkkosivut

Mitä enemmän ihmiset klikkaavat mainostasi, sitä enemmän saat liikennettä sivustollesi. Toisaalta myyntisivulla haluat että ihmiset klikkaavat osta nyt painiketta. Mutta mikä oikein saa ihmiset klikkaamaan?

lue lisää
Mikä saa ihmiset klikkaamaan? [uusi tutkimus]

Tässä kohtaa sisään astuu koneoppiminen ja tekoäly.

Tekoälyn avulla voimme kerätä ja analysoida isoa data määrä jonka pohjalta järjestelmä oppii tekemään parempia ratkaisuja.
Teknologiaan on rakennettu ominaisuuksia ja algoritmeja joille ne pystyvät ennakoimaan ja ennustamaan tiettyjen asiakkaiden mielenkiinnon kohteita.

Kerätyn tiedon ja datan avulla voimme suunnitella tehokkaampia asiakaspolkuja.

lue lisää
Markkinoinnin automaatio – tekoäly ja koneoppiminen

”Personointi tai mukauttaminen on markkinoinnin suurin arvonmuodostaja seuraavan viiden vuoden sisällä.”

Vaikka personoinnin ja räätälöinnin mahdollisuudet ovatkin monelle markkinoijalle selvyys, suurin osa yrityksistä ei ole valmistautunut tähän muutokseen teknisestä näkökulmasta.

Suuri ongelma esim. automaation käyttönotolle on hajallaan oleva data. Asiakkaiden käyttäytymistä seurataan ja dataa tallennetaan useassa eri järjestelmässä.

lue lisää
Käyttökokemus, personointi ja tekoäly ohjattu markkinoinnin automaatio