.st0{fill:#FFFFFF;}

Hakukoneoptimointi : Miten parannat sivustosi löydettävyyttä! 

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO optimointi, SEO)

Tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan yksittäisen verkkosivun tai kokonaisen verkkosivuston sijoituksia hakukoneiden hakutulosten luettelossa tiettyjä hakusanoja käytettäessä.

Sijoittuakseen hakutulosten kärkipäähän sivustosi tulee olla sekä teknisesti että sisällöllisesti optimoitu. Tavoitteena on yleensä saada haluttu verkkosivu hakutulosten kärkeen ja hakijat valitsemaan kyseinen sivu. Lisäksi pyritään parantamaan sivuston sijoituksia myös ennalta arvaamattomilla hakulauseilla eli niin sanotuilla pitkän hännän hakusanoilla.

Kolmentoista kohdan tarkistuslistasta saat vinkkejä joilla seo optimointi onnistuu omatoimisesti.

Toimiva tekniikka luo hyvän ja luotettavan pohjan näkyvyydelle. Selkeä, tarkoituksenmukainen ja kiinnostava sisältö luo käyttäjäkokemuksen joka saa kävijät tulemaan uudestaan. Pelkästään se, että sivustosi löytyy Googlen hakutuloksien kärjessä ei riitä. Sivuston sisällön tulee myös olla kiinnostavaa, selkeää ja vastata käyttäjän kysymyksiin. 

Sivustolla kävijöiden käyttäytyminen sivustollasi vaikuttaa vahvasti sivustosi hakukonenäkyvyyteen pitkällä tähtäimellä. Pyri siis siihen että kävijät ensinnäkin klikkaavat sinun sivustoasi hakutuloksissa ( optimoi otsikot ) ja että he viihtyvät sivustollasi (relevantti ja kiinnostava sisältö).

Miksi hakukoneoptimointi kannattaa ?

Sanonta kuuluu ; " Jos et ole Googlen ensimmäisellä sivulla niin sinua ei ole olemassakaan! "  Ja näin monesti onkin, ainakaan tiettyä palvelua hakokoneesta hakevat, eivät tiedä sinusta mitään, jos olet toisella tai kolmannella sivulla.

Keskimäärin, 71.33% kaikesta hakuliikenteestä tulevat ensimmäisen sivun tuloksiin, sivut 2 ja 3 yhteensä saavat vain 5.59% liikenteestä. Ainostaan ensimmäisellä sivulla 5 ensimmäistä tulosta saavat 67,60% liikenteestä.

hakukoneoptimointi/ hakutulosten vaikutus liikenteeseen.
Lähde: Moz

Joten parempi sijoitus hakutuloksissa =

Enemmän kävijöitä sivustollasi =

ENEMMÄN LIIDEJÄ JA MYYNNTIÄ!

Hakutulos sanalla "hammaslääkäri" / hakukoneoptimointi helsinki

Miten aloittaa Google optimointi? 

Hakukoneoptimointi jaetaan monesti neljään osa-alueeseen:

  1. Hakukoneoptimoinnin auditointi
  2. Tekninen optimointi
  3. Sisällön optimointi
  4. Ulkoinen optimointi

1. Hakukoneoptimoinnin auditointi

Hakukoneoptimoinnin auditointi on sama asia kuin terveystarkastus säännöllisin väliajoin.  Auditointi täytyy tehdä säännöllisin väliajoin, jotta varmistut että kaikki toimii mallikkaasti ja sivustosi pysyy "terveenä".

Hakukoneoptimointi Auditointi tarkoittaa sivustosi läpikotaista tutkimista, jossa saadaan selville mm. hakukoneoptimoinnin tila  (millä hakusanoilla löydyt ja miltä sijailta), mahdolliset tekniset ongelmat, käytettävyys ja mielestämme myös sivustosi myynnillisyys. Mitä järkeä on saada kävijöitä sivustollesi jos heistä ei tule myyntiä? Mieluummin vähemmän laadukkaita ostohaluisia kävijöitä kun miljoona renkaanpotkijaa..

Miksi SEO auditointi pitää tehdä?

Google tekee vuosittain satoja muutoksia algoritmiinsa. Jotta sivustosi löytyy myös muutosten jälkeen on hyvä säännöllisesti pysyä kartalla missä mennään ja mitä on kehitettävä.

Auditoinnin avulla voi paljastuu monia teknisiä ongelmia, joita ei muuten tulisi huomattua. Tekniset ongelmat huonontavat käyttäjäkokemusta ja tekevät sivuston indeksoimisen vaikeammaksi hakukoneille.

Mitä hyötyä auditoinnista on?

Saat selville monia tärkeitä asioita verkkosivustasi, kuten:

  1. Hakukoneoptimoinnin nykytilan ja miten parantaa sitä
  2. Hakukonenäkyvyyttäsi heikentävät seikat
  3. Kilpailija-analyysi
  4. Tärkeimmät avainsanasi ja miten parantaa niiden hakusijoitusta
  5. Miten konvertoida kävijät tehokkaammin liideiksi ja asiakkaiksi

Hakukoneoptimointi alkaa siis aina auditoinnilla. Hakukoneoptimoinnin auditointi on ensimmäinen askel, analyysi jolla selvitetään mikä on lähtötilanne.

Hakukoneoptimoinnin auditoinnilla varmistetaan sivuston toimivuus sekä käyttäjille että hakukoneille.

Hyvä sivusto on kiinnostava lukijalle ja teknisesti toimiva. Hakukoneille helposti skannattava ja ymmärettävä.

Täältä voit lukea Googlen oppaan optimoinnista!

2. Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi aloitetaan yleensä valittujen kohdesivujen otsikoista(Title) ja meta-kuvauksista. Oikein laadittu otsikointi ja kuvaus auttavat sekä sivustosi käyttäjiä että hakukoneita sivustosi aiheiden ja sisällön hahmottamisessa. Muita teknisen analyysin alueita ovat:

Sivuston indeksoitavuus, hakukoneiden botit kulkevat sivustollasi linkkejä pitkin. Selkeä sisällön ja linkkien rakenne auttavat botteja löytämään kaikki sivut jotka toivot hakutuloksissa löytyvä.

Pyri tekemään sisällöstä mieluummin leveää kuin syvää. Tämä tarkoittaa että kaikki sisältösi tulisi löytyä etusivulta enintään kolmella klikkauksella. Sivuston hierarkiaa on hyvä miettiä alusta lähtien eli jo sivuja suunniteltaessa. Jälkeenpäin muutosten tekeminen on aina hankalampaa.

XML-sivustokartta sinulla on hyvä sivuston rakenne ja selkeät sisäiset linkitykset. Hyvä! Hakukoneita edelleen helpottaakseen sinun kannattaa vielä antaa boteille XML-sivustokartta, jotta varmasti löytävät kaikki haluamasi sivut. 

Uudelleenohjaukset ja rikkinäiset linkit koska hyvä linkkirakenne auttaa botteja löytämään sivuillasi niin taas rikkinäiset linkit (linkit jotka johtavat sivulle jota ei enään ole ) sekoittavat robootti parkojen sensorit. Sama pätee uudelleenohjausketjuja. Jos joudut tekemään uudelleenohjauksia vältä niiden ketjuuttamista ja tee ne 301 uudelleenohjauksina. Näin kerrot Hakukoneille että ohjaus on pysyvä ja tieto löytyy uudelta sivulta.

Sivuston mobiilikäytettävyys Google on selkeästi ilmaissut että sivujen mobiilikäytettävyys on yksi tärkeä tekijä hakukonetuloksissa. Oman sivustosi mobiilikäytettävyyden voit testata Googlen mobiilisovltuvuustestillä!

Sivuston nopeus Kaikki ja minä tarkoitan KAIKKI inhoavat hitaita sivuja! Tämä pätee niin käyttäjiin kuin hakukoneisiin. Jos ihmiset ( sivustosi käyttäjät kun tuppaavat olemaan ihmisiä vielä tänä päivänäkin.. ) inhoavat sivujasi, ei ole väliä miten hyvin ne löytyvät hakutuloksista. Pelkästään hakukonetuloksia ajatellen niin sivuston latausajalla ei ole niin suurta merkitystä. Tärkeämpää on miten Googlen mielestä sivustosi on optimoitu nopeutta ajatellen. Tämän voit testata täältä: Nopeustesti

3. Sisäinen SEO Optimointi ( sisällön optimointi )

Sisällöllä on suuri vaikutus hakukonelöydettävyyteen. Ensinnäkin botit ymmärtävät sanoja joten niiden on helpompi hahmottaa sivustosi sisältö ja voivat täten paremmin yhdistää sen ihmisten tekemiin hakuihin.

Avainsanojen valintaan kannattaa käyttää aikaa ja nähdä vaivaa. Kun tiedät millä sanoilla asiakkaasi etsivät tuotteita ja palveluita joita haluat myydä voit tuottaa tätä vastaavaa sisältöä.

Hyvää sisältöä arvostavat sekä käyttäjät että hakukoneet. Kun sisältö on käyttäjille hyödyllistä ja kiinnostavaa se pitää kävijät pitempään sivuillasi ja houkuttelee heidät ostamaan palveluitasi.

 
-mitä enemmän aikaa sivustolla vietetään, sitä luotettavampi sivustosi on myös hakukoneiden mielestä. Hyvä sisältö siis auttaa sinua hakukoneiden tuloksissa mutta myös vielä tärkeämmässä asiassa eli myynnin kasvussa.

4. Ulkoinen hakukoneoptimointi

Yksinkertaisimmillaan sivuston ulkoisten tekijöiden optimointi tarkoittaa sivuston kävijämäärän ja suosion lisäämistä. 

 Näihin vaikuttavat Sivustollesi viittaavien linkkien määrä ja laatu. Sivuston maine sosiaalisessa mediassa. Asiakkaiden ja kävijöiden antamat arvostelut.

LINKIT OVAT SUOSITUKSIA

Kuvittele linkkien olevan suosituksia, joita toiset ihmiset antavat sivustoasi koskien. Tai ääniä kun äänestetään eri aiheiden parhaista sivustoista.

Mitkä seikat vaikuttavat hakutulokseen?

Google pyrkii tekemään parhaansa jotta käyttäjät löytävät haluamansa. Google siis haluaa näyttää hakua parhaiten vastaavan tuloksen. Tarkasti miten tämä tapahtuu, sen tietää vain Google, eikä se sitä kerro. Tätä on kuitenkin tutkittu ja vaikuttavat tekijät ovat jokseenkin tiedossa vaikka näiden tarkkaa vaikutusta ei tiedettäisikään.

Sisältö on erittäin tärkeä! Mitä parempi sisältö sivuillasi on, ja mitä paremmin se vastaa hakua tai antaa vastauksen hakukysymykseen, sitä paremmin se myös sijoittuu.

Hyvä, käyttäjää opastava sisältö on siis eduksi. Google tutkii miten käyttäjät reagoivat sivustoosi, kuinka paljon kävijöitä on, ja miten kauan he viihtyvät sivuillasi.

Hakutuloksiin vaikuttaa vahvasti myös linkit. Linkkien määrä ja millaisilta sivuilta linkit tulevat. Linkit sivuillesi ovat kuin ääniä, verkon käyttäjät ovat "äänestäneet" että sisältösi on hyvää linkittämällä siihen. Mitä enemmän ääniä ja mitä "laadukkaimmilta" sivuilta sen laadukkaammaksi Google näkee sinun sisältösi ja nostaa sen hakutuloksissa.

Hakutuloksiin vaikuttavia tekijöitä niiden tärkeysjärjestyksessä:

Hakukoneoptimointi / Semrush:n tekemän tutkimus hakutuloksiin vaikuttavista tekijöistä.
Lähde: semrush

Neljä hakutuloksiin vaikuttavaa seikkaa, joilla lisäät sivusi näkyvyyttä tuntuvasti.

1. Sisältö

Tuota käyttäjiä oikeasti palvelevaa sisältöä, ja mielellään enemmän kuin vähemmän tekstiä. Top 3 hakutulokseen päätyvillä sivuilla on keskimäärin 45% enemmän sisältöä kuin sijalla 20 olevalla.

Sisältö vaikuttaa myös siihen miten pitkään kävijät pysyvät sivuillasi. Mitä mielenkiintoisempaa luettavaa sen enemmän he käyttävät aikaa verkkosivuillasi. Ja tämähän oli myös yksi hakutuloksiin vaikuttava seikka.

2. SSL varmenne

Google tykkää " https:sivuista ": Suositut nettiselaimet Google Chrome ja Firefox leimaavat sivustot tietoturvariskiksi mikäli salaus ei ole kunnossa. Salaus tehdään SSL-varmenteella ja se parantaa myös sivuston hakukonenäkyvyyttä. Varmenteen olemassaolon näet "https:" etuliitteestä verkkotunnuksessa ( varmentamaton " http: " ) .

Katso esimerkki Telian varmentamattomasta sivusta: Katso Kuva

3. Linkit

Linkit sivustoosi ovat kuin verkonkäyttäjien ääniä ja ovat hyvin ratkaisevassa asemassa kun kilpailet hakutuloksista. Linkkien määrä ja linkkaavien sivustojen määrä vaikuttavat tuloksiin. Kaikki linkit eivät kuitenkaan ole samanarvoisia.

Jos kirjoitat esim. blogia sijoittamisesta ja saat kaksi linkkiä sivullesi. Yhden suomi24 sivustolta, keskustelusta joka käsittää vaipanvaihtoa ja toisen arvopaperilehden verkkosivuilta. Kumman "äänen" luulet painavan enemmän hakutuloksissa? Ja miksi?

4. Kävijöiden käyttäytyminen

Aikaisemmin olemme jo sivunneet kävijöiden käyttäytymisen merkitystä hakukonenäkyyvyydelle. Tämä on sen verran tärkeä tekijä että kannattaa ottaa pieni kertaus:

Otsikot, löydyt tietyllä hakusanalla Googlen ensimmäiseltä sivulta vaikka paikalta 4. Jostain syystä kuitenkin juuri kukaan ei klikkaa sinun sivullesi. Miten uskot että Google reagoi tähän? Luultavasti analysoi että sinun sisältösi ei vastaa hakua yhtä hyvin kuin muut ensimmäisen sivut tulokset ja tästä seuraa että sivustosi sijoitus heikkenee. Sama pätee jos monet klikkaavat sivuillesi mutta lähtevät heti pois. Google vetää johtopäätöksen että sisältösi ei vastaa hakua.

Testaamalla eri otsikoita voit vaikuttaa siihen miten usein sinun otsikkoasi klikataan. Monen tutkimuksen mukaan suuri osa lukee vain otsikot ja paljon pienempi osa lukee koko kuvauksen. Joten testaa eri otsikoiden toimivuutta.

Sisältö, kun kävijä klikkaa sivustollesi niin pyri antamaan jotain koukuttavaa heti alkuun. Tarjoa mielenkiintoinen fakta tai herätä mielenkiinto ja kerro mitä tulet heille tarjoamaan jos he lukevat koko juttusi. Mitä tahansa kunhan saat heidät pysymään sivullasi. Ensimmäiset 15s ovat kriittiset ne ratkaisevat jääkö kävijä sivullesi vai ei.

Onko hakukoneoptimointi kallista?

Tai "Mitä Hakukoneoptimointi maksaa?" ovat tavallisia kysymyksiä. Vastaus hakukoneoptimoinnin hinnasta riippuu mitä sillä tarkoitetaan. Jos tarkoitetaan vain euroja niin kyllä, monen mielestä optimointi on kallista. Jos verrataan minkä verran yritykset panostavat muuhun markkinointiin niin EI. Ja jos verrataan markkinoinnille saatuun tuottoon niin oikein tehtynä optimointi on "hullun halpaa!" 🙂 Hakukoneoptimointia ei mielestämme pidä nähdä kustannuksena, vaan sijoituksena tai investointina. Oikein tehtynä hakukoneoptimointi tuottaa pitkäaikaisen ja erittäin hyvän tuoton siihen sijoitetulle pääomalle.

Kuten sijoituksissa tai investoinneissa niin ei optimoinnissakaan voida varmasti etukäteen kertoa, saati luvata x tulosta! Optimointi ei kuitenkaan nykypäivänä enää ole optio!

Kun toimimme ympäristössä jossa 82% verkossa hakijoista klikkaa orgaanista hakutulosta niin yrityksillä ei ole varaa olla huomioimatta tätä. Maksetulla hakusanamainonnalla ( PPC / Pay Per Click ) tai sosiaalisen median mainonnalla on oma paikkansa markkinoinnissa ja se tukee hyvin optimointia.

Mutta orgaaninen liikenne voi potentiaalisesti tuoda paljon enemmän liikennettä sivustolle... ei heti, mutta ajan kanssa. Kuten sijoittaminen niin hakukoneoptimointikin on pitkäjänteistä työtä jonka tuloksia joutuu, mutta myös kannattaa odottaa.

Paikallisen yrityksen hakukoneoptimointi

"SEO Optimointi Helsinki"

Tiedätkö miten löytyä paikallisissa Google hakutuloksissa?

Paikallisilla hakutuloksilla tarkoitamme: Rajatulle maantieteelliselle alueelle kohdentuvia hakutuloksia. Esim. "Hakukoneoptimointi Helsinki" tai "Edullisin Autohuolto Tampere". Googlen käyttäjän maantieteellinen sijainti vaikuttaa siihen, mitä Google hakutulossivulla näyttää. Jos etsit matkapuhelimella tietoa niin Google näyttää automaattisesti tuloksia sijaintisi mukaan. Lisäksi pöytäkoneelta tehdyt haut joissa mukana on maantieteellinen termi ovat paikallisille yrityksille tärkeitä. Esim. ”Autokorjaamo Helsinki” on hakutermi, jolla helsingissä toimivan korjaamon olisi hyvä löytyä.

"Paikalliset haut" ovat siis:

a) Hakuja jossa on paikan nimi mukana ( esim. " hammaslääkäri helsinki ")

b) Google mapsissä tehtyjä hakuja

c) Mobiililaitteilla tehtyjä hakuja joissa näkyvät lähellä sinua olevat palvelut.

Miksi paikallisten hakujen optimointi on tärkeää?

Yksi kuva kertoo enemmän kuin x sanaa... tai jotain sinne päin 🙂

Hakukoneoptimointi : näkyvyys paikallisissa hakutuloksissa

Paikallisella haulla pääsee kiilaamaan isojen poikien ohi, ja vielä luvalla!

97% Kuluttajista kertoo etsivänsä verkosta paikallisia palveluita. 

12% kertoo hakevansa niitä päivittäin!

Jos muistat ylempänä käytettyä esimerkkiä hausta sanalla "hammaslääkäri"? Iso valtakunnallinen Terveystalo oli ensimmäisenä hakutuloksissa, ei sinäänsä yllätys koska nämä isot sivustot vaikuttavat Googlen silmissä kaikkein luotetuimmilta.

Mutta koska Google tietää että olen Helsingissä niin kartta kolmikko pääsi kiilaamaan ohi. Eli paraatipaikkaa hauissa ei saanutkaan hakutulosten nr 1! 

Pienemmät paikalliset lääkäriasemat veivät voiton! Haulla " hammaslääkäri Helsinki" olisi orgaanisten tulosten kärjessä ollut Helsingin kaupungin hammashoitola, mutta taas "Kartta kolmikko" olisi varastanut parhaan paikan.

Paikallisissa hakutuloksissa pärjääminen on tärkeää juuri tämän takia. Se antaa mahdollisuuden pienemmälle toimijalle voittaa isompi ja "Kartta kolmikkoon" pääseminen tuo lisää liikennettä ja myyntiä!

Miten saan yritykseni näkyviin Googlen paikallisissa hakutuloksissa?

Paikallisten hakujen tuloksiin vaikuttavia seikkoja jotka kannattaa huomioida hakukoneoptimoinnissa.

Moz:n tekemän tutkimuksen mukaan Googlen paikallisissa hauissa vaikuttavat 8 tärkeintä seikkaa ja niiden painoarvot olivat:

  1. My Business Signaalit (Googlen My Business sivujen optimointi.) 19%
  2. Linkit (linkkien määrä, linkittävä sivusto, linkin ankkuriteksti jne.) 17%
  3. Sivuston sisäiset signaalit NAP ( name, adress,phone eli yhteystietojen yhdenmukaisuus) avainsanat, sivuston luotettavuus jne.) 14%
  4. Sitaatit ( Miten NAP tiedot löytyvät verkon eri hakemistoista ja näiden yhdenmukaisuus, määrä jne.) 13%
  5. Vertailu signaalit ( arvostelujen määrä, laatu, ja monimuotoisuus. ) Esim. miten monta arvostelua sivustollasi on Googlessa tai Facebookissa 13%
  6. Kävijöiden käyttäytyminen (Miten kävijät käyttäytyvät sivuillasi, mitä tekevät, miten kauan jne.) 10%
  7. Persoonallisuus  10%
  8. Sosiaaliset signaalit( käytännössä some jakaminen.) 4%

Paikallisissa hakutuloksissa pärjäämisessä viisi seikkaa vaikuttavat 76% tuloksista. 

Miksi Google My Business kannattaa ottaa käyttöön?

Jo pelkästään vaikutus paikallisiin hakututuloksiin olisi tarpeeksi hyvä syy ottaa Google My Business sivut käyttöön. Mutta sen lisäksi että tästä on apua hakukoneoptimoinnissa, niin nämä ovat varsin hyödyllin apuväline muutenkin ja vielä ilmainen! 🙂

  • Voit erottua kilpailijoistasi tarjoamalla hyödyllistä tietoa jo silloin, kun tietojasi haetaan Googlesta.
  • Mobiililaitteen käyttäjä voi soittaa sinulle yhdellä klikkauksella, eikä hänen tarvitse kopioida ja liittää puhelinnumeroa nettisivuiltasi.
  • Ajo-ohjeet tulevat näkyviin nappia painamalla – ei tarvitse kirjoittaa erikseen osoitteita ja määritellä sijainteja.
  • Google My Businessin avulla voit yhdestä paikasta hallita tietoja, jotka näkyvät hakutulosten lisäksi myös Google Maps -karttapalvelussa tai Google+ -palvelussa.
  • Koska Googlella on joka tapauksessa jo tietoa yrityksestäsi, ja nämä tiedot näkyvät hakutuloksissa. Sinun kannattaa varmistaa että voit itse vaikuttaa siihen mitä tietoa näkyy. 

Vähän käytetty mutta tehokas tapa vaikuttaa paikallisiin hakutuloksiin!

ARVOSTELUT!  Arvosteluiden kerääminen ja hyödyntäminen on erittäin alihyödynnetty markkinoinnin tapa. Ihmiset uskovat toisia ihmisä. Kun tarpeeksi moni "peukuttaa" tiettyä asiaa, niin uskomme siihen. Näinhän syntyvät hypet eri aloilla. Kun tarpeeksi monta hehkuttaa samaa asiaa, niin syntyy lumipalloefekti.

Vaikka tuotteesi ei taipuisikaan hypeksi ( myyt vaikka talouspaperia ) niin tässä vähän tilastoja arvosteluiden tärkeydestä;

✔ 68% Kuluttajista uskoo verkkoarvosteluita!

✔ 85% Kuluttajista uskoo verkkoarvosteluita yhtä paljon kuin henkilökohtaista suositusta!

✔ Kuluttajat ovat enemän taipuvaisia jakamaan huonoja kokemuksia ( tämän takia on tärkeää huolehtia verkkomaineesta )

✔ 73% Kuluttajista kertoo että hyvät arvostelut lisäävät heidän luottamusta kyseiseen yritykseen.

✔ 68% Kertoi jättäneensä arvostelun sitä pyydettäessä.

Bright local

Jos siis haluat parantaa sivujesi näkyvyyttä hakutuloksissa niin arvostelut kannattaa ottaa erittäin vakavasti.

Usein Kysyttyä: F.A.Q

Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?

Sanonta kuuluu ; ” Jos et ole Googlen ensimmäisellä sivulla niin sinua ei ole olemassakaan! ” Keskimäärin, 71.33% kaikesta hakuliikenteestä tulevat ensimmäisen sivun tuloksiin, sivut 2 ja 3 yhteensä saavat vain 5.59% liikenteestä.

Miten aloittaa optimointi?

Hakukoneoptimointi jaetaan monesti neljään osa-alueeseen:
1. Hakukoneoptimoinnin auditointi
2. Tekninen optimointi
3. Sisällön optimointi
4. Ulkoinen optimointi

Minkä takia hakukoneoptimointi on tärkeää?

Auditoinnin avulla voi paljastuu monia teknisiä ongelmia, joita ei muuten tulisi huomattua. Tekniset ongelmat huonontavat käyttäjäkokemusta ja tekevät sivuston indeksoimisen vaikeammaksi hakukoneille.

Mitkä seikat vaikuttavat sivuston löydettävyyteen?

Google pyrkii tekemään parhaansa jotta käyttäjät löytävät haluamansa. Google haluaa näyttää hakua parhaiten vastaavan tuloksen josta etsijä löytää vastauksen hakuunsa.
Yleisesti voimme todeta että hakutuloksiin vaikuttavat:
1. linkit
2. sivuston nopeus
3. mobiilitoimivuus
4. sisältö
5. kävijöiden käyttäytyminen

Mitä Hakukoneoptimointi kustantaa?

Hakukoneoptimointia ei mielestämme pidä nähdä kustannuksena, vaan sijoituksena tai investointina. Oikein tehtynä hakukoneoptimointi tuottaa pitkäaikaisen ja erittäin hyvän tuoton siihen sijoitetulle pääomalle.

Mistä voin saada apua hakukoneoptimointiin?

Monet digitaaliseen markkinointiin keskittyvät yritykset tarjoavat palveluitaan mutta mielestämme sinun kannattaa kysyä apua Evenrue Markkinoinnista.

Yhteenveto

Hakukoneoptimointi on osa markkinointia ja sitä tulisi kohdella jatkuvana prosessina jonka tuloksia seurataan. Jos et muuta tee niin päivitä sivujesi sisältö jotta se pysyy ajantaisaisena ja tarkista tekninen toimivuus säännöllisesti.

Palveluistamme voit saada apua jos koet että oma aika ei riitä perehtyä hakukoneoptimointiin.

Kirjoittajasta

Verkostoidutaan

Olen Tommi Heikkilä, Growth Hacker ja päästrategi @evenrue.

StartUp"-sydämellä varustettu markkinointinörtti🤓 joka auttaa yrityksiä kasvamaan dataan pohjautuvalla digitaalisella markkinoinnilla.

Minulla on pitkä kokemus myynnistä, markkinoinnista, myynnin johtamisesta sekä yrittäjyydestä.

Erityiset ”kiksit” saan yrittäjien auttamisesta ja heidän arkensa helpottamisesta.

Samankaltaisia:

Kaipaatko tuloksia?

Vauhdita yrityksesi kasvua!
>