Miten voit kannattavasti investoida kilpailijoita enemmän asiakashankintaan? 🦾
Miten paljon olet valmis investoimaan saadaksesi yhden uuden asiakkaan?
Tämä on myynnin ja markkinoinnin tärkeimpiä kysymyksiä.
➡️ Asiakashankinnan kustannus määrittelee katteesi.
Jotta tiedät vastauksen sinulla on oltava suhteellisen tarkka tuntuma
yrityksesi lukuihin. Tämän takia Customer Acquisition Cost, (CAC ) on niin tärkeä luku.
➡️ Kuinka paljon voit maksaa uudesta asiakkaasta?
Otetaan esimerkki:
Jos olet vaikka kahvilanpitäjä ja päätät mainostaa Facebookissa.
Kuinka paljon olet valmis investoimaan saadaksesi yhden uuden asiakkaan.?
euron?
2 euroa?
10 euroa?
100 euroa?
➡️ Tarkastellaan lukuja:
Nopeasti laskettuna yksi kahvikuppi maksaa 3-5 eruoa ja osa ostaa leivonnaisen tai sämpylän tämän lisäksi.
Keskimääräinen ostos voisi olla vaikka 10 euroa.
Kahviloiden keskimääräinen myyntikate% on Martta Rupposen (2020)
tutkimuksen mukaan n.67%
Näin ollen keskimäärin kahvilalle jää 6,7 euroa / asiakas.
Tästä summasta kahvilan on maksettava palkat, vuokrat ja muut kulut.
➡️ Näiden tietojen valossa,
miten paljon sinä pystyisit investoida uuden asiakkaan hankintaan?
Jos tarkastelee pelkästään yllä olevia lukuja niin arvaan että useimmat
eivät haluaisi maksaa 2-3 euroa enempää jos edes sitäkään.
➡️Nämä luvut eivät kuitenkaan ota huomioon että asiakkaan ostettua kerran hän saattaa palata huomenna, yli huomenna ja ehkä jopa päivittäin vuosienkin ajan. Yllä olevasta mallista uupuu asiakkaan elinkaaren tuotto.
Asiakkuuden elinkaarenarvo on yksi markkinoinnin ja yritystoiminnan tärkeimmistä luvuista.
➡️ 3 euron vs. 14 000 €uron kahvikuppi ⁉️
Kahvilaketju Starbucks on laskenut että heidän
asiakkuuden keskimääräinen elinkaaren arvo on yli 14 000 dollaria!!
Minkä verran olisit valmis investoimaan uuden asiakkaan hankintaan
tietäen että hän on 14 000 arvoinen 67% katteella?
Aika paljon enemmän kuin 2-3 euroa veikkaisin….
➡️ Asiakkaan elinkaariarvo (LTV) ja Asiakashankinnan kustannus (CAC)
Tuntemalla oman yrityksesi taloudelliset mittarit, asiakkuuden elinkaariarvo on sekä asiakashankinnan kustannuksen voit investoida naapuria enemmän markkinointiin ja myyntiin tietäen että tämä on kannattavaa.
Tarvitsetko apua mainonnassa & analytiikassa?
Me elämme ja hengitämme Digimarkkinointia - jotta sinun ei tarvitse.
Ota yhteyttä niin keskustellaan tarkemmin miten voimme auttaa sinua menestymään Digimainonnalla.