🤖 Miten tekoälyä voidaan hyödyntää digimarkkinoinnissa jo tänään? 🦾
Tekoäly tarjoaa uusia mahdollisuuksia mainosten kohdentamiseen ja optimointiin, mikä voi johtaa parempiin tuloksiin ja tehokkaampaan mainonnan hallintaan.
Tekoälyn vaikutus tulee ehdottomasti lisääntymään tulevaisuudessa mutta markkinoija voi hyötyä Ai:n tuomasta avusta jo tänään. Alla on 5-kohtaa joissa tekoäly on jo mukana tänään kehittämässä mainontaa.
➡️ 1.Ennakoiva analytiikka ja tekoälypohjaiset hintatarjousstrategiat
Ennakoiva analytiikka mahdollistaa mainosten kohdentamisen tarkemmin ja oikeaan aikaan. Tekoälyllä voidaan ennustaa, milloin käyttäjä on todennäköisimmin kiinnostunut tietystä tuotteesta tai palvelusta ja kohdistaa mainonta sen mukaisesti.
Tekoäly oppii konversioseurannan antamista signaaleista ketkä tekevät haluttuja tapahtumia ja yrittää löytää lisää vastaavia henkilöitä. Tuttu esimerkki tästä ovat esim. Google ads:n automaattiset hintatarjousstrategiat.
➡️ 2. Dynaamiset mainokset
Dynaamiset mainokset mahdollistavat mainosten muokkaamisen reaaliajassa käyttäjän hakusanojen ja käyttäytymisen mukaan. Tekoälyllä voidaan automaattisesti luoda mainoksia, jotka vastaavat käyttäjän tarpeita ja kiinnostuksen kohteita.
➡️ 3. Avainsanatutkimus
OpenAi:n ChatGPT voi auttaa sinua avanisanatutkimuksessa. Kerro chatille mikä on palvelusi tai tuotteesi ja pyydä siihen liittyviä avainsanoja. Voit myös antaa avainsanan ja pyytää variaatioita. Chat GPT:tä voi myös käyttää avainsanojen kategorisoimiseen.
ChatGPT voi myös järjestää avainsanoja relevanssin mukaan. Tämä nopeuttaa työtä huomattavasti esimerkiksi jos sinun pitää käydä iso määrä hakutermejä läpi ja päättää mitkä ovat aiheellisia ja mitkä tulisi merkitä negatiivisiksi. Pyydä taulukkoa jossa ChatGPT järjestää hakutermit sen mukaan miten hyvin ne vastaavat palvelua tai käytettyä hakusanaa.
➡️ 4. Mainosten luominen
ChatGPT voi avustaa myös mainostekstien luomisessa. Pyydä vaikka 10 otsikkoa hakumainokseen ja valitse omasta mielestäsi parhaat. Chat gpt kirjoittaa myös pidemmät mainostekstit esim Metan alustoille. Tekoälyä voi myös hyödyntää mainosmedian tuottamisessa, Midjourney tai vastaava tuottaa originaali kuvia joita voit hyödyntää mainoksissasi.
➡️ 5. Datan analysointi
Olemme testanneet ChatGPT esim. laajojen A/B testien tulosten analysoimisessa. Voit jopa pyytää tekoälyä hyödyntämään jotain tiettyä tilastollista menetelmää analysoinnissa tai testata miten tulokset muuttuvat eri menetelmillä. Jokainen voi olla tänä päivänä oman elämänsä Aktuaari.
Tarkoittaako tekoäly avainsanojen kuolemaa hakumainonnassa?
➡️ Koneoppiminen ja automaatio valtaa myös hakumainontaa. Koneoppimisalgoritmit ovat kehittyneet merkittävästi viime vuosina.
Samanaikaisesti analytiikka on heikentynyt ja olemme menettäneet suuren määrän signaaleja. Ennustan että tämä kehitys tulee jatkumaan esim. yksityisyyslainsäädäntöjen takia.
Tämä kehitys on ajanut suuret mainosalustat, kuten Googlen, Facebookin ja Microsoftin, nojaamaan entistä enemmän automaation ja tekoälyn varaan.
Avainsanojen merkitys on jo viimeisen kolmen vuoden aikana vähentynyt huomattavasti ja tämä kehitys tulee jatkumaan kunnes hakumainonta on lähes kokonaan avainsanatonta.
Tekoälypohjaiset kielimallit ja se miten ne muuttava tapaa jolla ihmiset hakevat tietoa verkosta tulee määrittelemään avainsanojen lopullisen kohtalon.
➡️ Kehityksen myötä myös meidän markkinoijien on modernisoitava strategioitamme pysyäksemme kilpailukykyisinä.
Tulevina vuosina hakukonemarkkinointi tulee olemaan entistä automatisoidumpaa ja tekoälypohjaisempaa. Meidän on kaivettava esiin sisäinen tekoälykuiskaaja jos haluamme menestyä.
🚀 Mitä voi odottaa tulevaisuudelta ❓
Tulevaisuudessa tekoälyn merkitys maksetussa mainonnassa tulee lisääntymään. Jo tänään teemme esim. Google Ads mainontaa eri tavalla kuin vain 3 vuotta sitten. Kiitos tekoälypohjaisten hintatarjousstrategioiden.
Työmme on muuttunut päivittäisestä optimoinnista strategisempaan suuntaan. Strategiset valinnat ovatkin tänä päivänä tärkein yksittäinen tekijä onnistuneessa digimainonnassa. Kuten monesti totean niin ...
“Digimainonta on Algoritmien Opettamista”.
Ennustan että seuraavan 3 vuoden sisällä minua tai yritystäni ei tarvita siinä muodossa missä palvelemme asiakkaita tänään. Manuaalinen kampanjoiden hallinta loppuu ja kone hoitaa optimoinnin.
Tulemme siirtymään entistä enemmän strategiseksi kumppaniksi joka valitsee kanavat ja määrittelee kampanjoiden suuret linjat tekoälyn toteutettavaksi, kunnes tekoäly tekee tämänkin 🙂
Voin toki olla väärässä kuten monesti olenkin.
Mutta sehän tästä elämästä tekeekin niin mielenkiintoisen.
Tarvitsetko apua mainonnassa & analytiikassa?
Me elämme ja hengitämme Digimarkkinointia - jotta sinun ei tarvitse.
Ota yhteyttä niin keskustellaan tarkemmin miten voimme auttaa sinua menestymään Digimainonnalla.