Monimuotoinen asiakaspolku
Asiakaspolkua ja siihen liittyvää markkinointisuppiloa voidaan kuvata monella tapaa. Yleensä tämä suppilo kuitenkin jaetaan 4-6 osaan joista tyypillisesti ylin on tietoisuus ja alempana tulee kiinnostus, harkinta ja ostotapahtuma.
Markkinoinnin tehtävä
Jotta joku ylipäätään ostaa meiltä on kolmen tärkeän kriteerin täytyttävä.
- Tietoisuus
- Pitäminen
- Luottamus
Tietoisuus ( et osta minulta jos et tiedä että olen olemassa )
Pitäminen ( et osta minulta jos inhoat yritystäni ja tuotteitani )
Luottamus ( et osta minulta jos epäilet että huijaan sinun rahasi )
Markkinoinnin tehtävä on ohjata ostajaehdokas suppilon läpi niin että yllä mainitut ehdot täyttyvät.
Aliarvioimme helposti ostopolun monimuotoisuutta
Usein näkee että yritykset aliarvioivat oman ostopolun monimuotoisuuden. Uskotaan että ostopolku on lyhyt, lineaarinen ja tänään satsattu mainoseuro luo myyntiä viimeistään huomenna.
Microsoftin sisäisen datan mukaan 45% tapauksissa digitaalinen ostopolku on +30vrk.
Tämä on hyvä tilasto sisäistää ja miettiä miltä oman toiminnan asiakaspolku näyttää.
Googlen 7-1114 sääntö
Googlen 7-11-4 sääntö avaa näkökulman asiakkaan ostoprosessiin. Sääntö perustuu ajatukseen, että kuluttajan luottamus ja ostopäätös vaativat keskimäärin 7 tuntia vuorovaikutusta brändin kanssa, jakautuneena 11 kosketuspisteeseen 4 eri paikassa. Paikalla tässä tapauksessa tarkoitetaan digitaalista sijaintia.
Tätä kannattaa pysähtyä miettimään.
7 tuntia vuorovaikutusta!
11 kosketuspistettä!
Kuinka monella yrityksellä on edes 7 tunnin edestä sisältöä?
Kuuntele podcast jakso ostopolusta
Viimeistä kontaktia optimoimalla ei voi luoda kasvua
Usein keskitytään seuraamaan sitä viimeistä kontaktia ennen toivottua tapahtumaa.
Viimeiseen kontaktiin panostamalla ei kuitenkaan voida luoda kasvua.
Esim. Google ads mainonnassa satsaamalla iso budjetti yrityksen bränditermin hakuua varten, ei auta jos kukaan ei hae yritystäsi.
Jos tiedät mikä on ensimmäinen kosketuspinta asiakkaaseen sinun on paljon helpompi luoda kysyntää ja kasvua.
Kysynnän luominen ja kaappaaminen
Markkinointitoimenpiteet voi karkeasti jakaa seuraavasti:
Kysynnän luominen ja kysynnän kaappaaminen
Kysynnän luominen liittyy tuotteesi tai palvelusi tietoisuuden ja kiinnostuksen herättämiseen.
Tässä vaiheessa markkinoinnin kohde ei tyypillisesti tiedä sinusta, tai ei edes tiedä että hänellä on tarve tai ongelma joka pitäisi ratkaista.
Edut:
- Pitkäaikainen vaikutus: Kysynnän luominen luo kestävää brändiarvoa, joka säilyy pitkään.
- Laajempi kohdeyleisö: Uusien asiakkaiden tavoittaminen mahdollistaa kasvun uusilla markkinoilla.
- Vähentää hintaherkkyyttä: Vahva brändi voi auttaa välttämään hintakilpailua.
Haasteet:
- Aikaa vievää: Kysynnän luominen vaatii aikaa ja resursseja ennen kuin se tuottaa tuloksia.
- Mittaamisen haaste: Vaikutuksen mittaaminen voi olla vaikeaa, kun tulokset eivät näy välittömästi.
Kysynnän kaappaamisessa keskitytään hyödyntämään markkinoilla jo olemassa olevaa kysyntää.
Siinä keskitytään henkilöihin, jotka ovat jo tietoisia ongelmista tai tarpeista ja aktiivisesti etsivät tuotetta tai palvelua, joka auttaa heitä.
Edut:
- Nopea vaikutus: Kysynnän kaappaaminen voi tuoda nopeita tuloksia ja lisätä myyntiä nopeasti.
- Mitattavuus: Tämä strategia on usein helpompi mitata, koska tulokset ovat selkeästi nähtävillä.
- Tehokas kilpailutilanteessa: Kysynnän kaappaaminen auttaa erottumaan kilpailijoista.
Haasteet:
- Kestävyyden puute: Kysynnän kaappaaminen saattaa olla lyhytaikainen ratkaisu, eikä liiketoimintaa voi skaalta suuremmaksi kuin mitä olemassa oleva kysyntä sallii.
- Hinta-kannattavuus -suhteen haaste: Sinä ja kaikki muut kilpailevat samoista ostohousut jalassa olevista asiakkaista. Kilpailu nostaa asiakashankinnan kustannuksia.
Yhteenveto
Loppujen lopuksi menestyksekkään markkinointistrategian tulisi yhdistää sekä kysynnän luominen että kysynnän kaappaaminen. Kussakin lähestymistavassa on omat vahvuutensa, ja tasapainon löytäminen on avainasemassa.
Pitkäjänteinen kysynnän luominen auttaa rakentamaan vahvaa brändiä ja asiakassuhteita, kun taas kysynnän kaappaaminen voi tuoda nopeita voittoja ja auttaa kilpailutilanteessa.
Hyödyntämällä molempia tehokkaasti voit luoda vahvan brändin läsnäolon, synnyttää jatkuvaa kysyntää ja tarttua välittömiin myyntimahdollisuuksiin.
Tarvitsetko apua mainonnassa & analytiikassa?
Me elämme ja hengitämme Digimarkkinointia - jotta sinun ei tarvitse.
Ota yhteyttä niin keskustellaan tarkemmin miten voimme auttaa sinua menestymään Digimainonnalla.