Facebook mainonta Facebook mainonta

7- kohdan Facebook-mainosstrategia vuodelle 2019

Facebook mainosstrategia pitää olla kohdallaan. Voimme varmaan olla samaa mieltä että Facebook-mainonta on välillä turhauttavaa. Niin paljon eri vaihtoehtoja: eri mainosmuotoja, kohdentamista ja vielä monella alustalla (facebook ,messenger, Instagram ).

Kiireiselle yrittäjälle tämä tarkoittaa ajankäyttöä!

Ja AIKA on juuri se yleellisyys jota kiireisellä yrittäjällä on vähiten.  

Kuitenkin Facebookissa on mieletön potentiaali asiakkaita joita voit tavoitella.

Juuri tämä alustan suuruus tuo ongelmia markkinointiin, sinun pitää löytää oma paikkasi valtamerestä missä käydä kalassa. 

Tästä johtuen moni yritys pettyy Facebook mainoksiin. Tai tuntee pettymystä Facbook mainonnan tuloksesta.

 Jopa 62% pienistä yrityksistä kokee että Facebook mainonta ei yllä tavoitteisiin!


Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen, näytän tässä artikkelissa helpon 7 kohdan strategian jolla saat Facebook mainoksesi tuottamaan.

1. Luo Suunnitelma ja Tavoitteet Facebook Mainonnalle!

Facebook mainonnalla myynti kasvuun

Suunnittelu: puoliksi suunniteltu on hyvin tehty…

vai miten se olikaan?

Joka tapauksessa suunnitelma vaikka ei olisi kummoinen, on parempi kuin ei suunnitelmaa.

Tämä pätee myös Facebook mainosstrategiaan.

Mieti siis ensimmäiseksi mitä haluat Facebook mainonnalla saavuttaa:

Tavoitteletko näkyvyyttä, tykkäyksiä, seuraajia, liidejä vai kauppaa?

Tämä oli kompakysymys, voit heti alkuun vetää ruksin kolmen ensimmäisen vaihtoehdon yli.

Lähesty markkinointia samalla tavalla kuin tekisit myyjää jonka olet palkannut myymään yrityksesi tuotteita.

Aivan varmasti et palkkaisi myyjää jolle maksat vaikka 5000€/kk siihen että hän kiertää ympäri kylää puhumassa mukavia yrityksestäsi.

Minä en ainakaan!

Facebook markkinoinnin on oltava tuottoisaa

Luultavasti seuraisit hänen tuottamia asiakkuuksia ja näiden arvoa yritykselle. Jollain aikavälillä näiden asiakkuuksien arvo pitäisi ylittää myyjän palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset.

Muuten myyjän olemassaoloa ei voi millään tavalla perustella.

Samalla tavalla sinun tulisi myös lähestyä markkinointia!

Jollain aikavälillä markkinoinnin pitää tuottaa enemmän kuin olet siihen panostanut. Muuten tämä on ihan hölmöläisten hommaa..

Pitkän aikavälin suunnittelu jää usein lyhyen tähtäimen tavoitteiden varjoon

Miten tämä liittyy Facebook mainosstrategiaan?

Vastaus on yksinkertainen: Toivoessaan nopeita tuloksia monet markkinoijat menettävät suuren hyödyn jonka he voisivat saavuttaa pidemmällä suunnittelulla. 

Otetaan esimerkki:

Myyt vaikka hyppynaruja 25 €uron hintaan. Asiakashankinnan kustannuksesi on kuitenkin 40€.

Nopeasti mietittynä tämä on surkea tilanne. Teet 15€ tappion joka kaupalla..

..Vai teetkö?

Jos oletetaan että uuden asiakkaan saatuasi, moni heistä ostaa myöhemmin lisää kaupastasi. Vaikka jälkimarkkinoinnin ansioista.

Tämän seurauksena keskimääräinen asiakkuutesi arvo on 150€ vuodessa.

NYT! Voit vaikka tuplata asiakashankinnan kustannukset ja teet silti voittoa!

Yritys joka pystyy käyttämään eniten asiakashankintaan voittaa!

Digitaalinen markkinointi

Tässä moni menee jo kuitenkin metsään koska yrityksen perusluvut ovat hukassa..

Monella yrittäjällä ei ole tarkkaa tietoa mikä on heidän asiakkaidensa arvo.

Eikä ole tietoa miten paljon asiakashankinnasta maksetaan. 

Joten jo ennen markkinoinnin suunnittelua ja tavoitteiden asettamista, selvitä oman yrityksesi luvut.


Konkreettiset ja Mitattavat Tavoitteet Facebook Markkinoinnille  / Strategian ydin

Selkeät tavoitteet auttavat jälkeenpäin arvioimaan oliko markkinointi tuloksekasta.

Älä aseta tavoitteeksi myynnin kasvattamista. Totta kai haluat kasvattaa myyntiä mutta se ei ole konkreettinen tavoite.

Aseta mieluummin tavoitteeksi myynnin kasvattaminen 30% ..

..tai 1500 tuotteen vuosimyyntiä.

Asetettuasi ison tavoitteen, vaikka 2500 tuotteen myynti seuraavan 12kk aikana.

Jaa tavoite pienempiin osiin.

Tämä tarkoittaa n. 208 tuotteen kuukausimyyntiä. Jaa vielä pienemmäksi..

Viikossa tavoite on myydä n. 50 tuotetta. Päivätasolla tavoite on myydä vajaa 7 tuotetta.

Nyt sinulla on konkreettinen ja seurattava tavoite.

7 tuotteen myynti päivässä ei vaikuta enää mahdottomalta ja voit seurata edistymistä päivätasolla.

2. Luo seuranta joka toimii

Vaikka tekisit myyntiä, jos et tiedä mikä mainos myynnin tuo, häviät rahaa!

 Aloita asentamalla Facebook seuranta Pixeli jos sitä ei jo ole asennettu sivuillesi.

Pixeli on koodinpätkä joka mahdollistaa kävijöidesi seurannan ja mainonnan kohdentamisen heille Facebookissa.

Aseta myös konversioseuranta tai useampi. Konversioseuranta seuraa kävijöiden käyttäytymistä sivuillasi ja heidän suorittamia tiettyjä toimia. Kuten lomakkeen täyttämisen, ostoskoriin lisäämisen tai tilauksen.

Seurannan avulla voit seurata mitkä mainokset tuottavat eniten haluttuja toimenpiteitä sivuillasi, ja millä kustannuksella.

Näin voit karsia pois tuottamattomat mainokset ja lisätä panoksia siellä missä saat tuottoa.

Koska teit suunnitelman ja asetit markkinoinnillesi tavoitteet, tiedät myös mitä konversioita haluat seurata.

3. Tunne ja tutki kohderyhmääsi Facebookissa

Tunne asiakkaasi ja sinun on helpompi myydä heille. Aivan kuten sinun on helpompi myydä ystävälle tai sukulaiselle jonka tunnet.

Sinä tiedät mistä he pitävät ja mistä he eivät ole kiinnostuneita. Osaat tämän takia asettaa sanasi ja tarjouksesi heille sopiviksi. 

Et edes tarjoa heille sellaista mitä he eivät halua!

Sama pätee markkinointiin, mitä paremmin tunnet asiakkaasi sitä tehokkaammin voit myydä.

Varaa tähän vähän aikaa ja mieti omia nykyisiä asiakkaitasi.

Missä he asuvat?

Minkä ikäisiä he ovat?

Onko heillä usein tietty koulutus?

Ammatti?

Minkälainen asumismuoto?

Minkä alan yritys heillä on?

Lapsia?

Kiinnostuksen kohteet ?

Harrastukset?

Naimisissa?

Mistä heidän asiakkuus sai alkunsa?

Oliko yhteistä nimittäjää?

Yritä muodostaa tyypillisen asiakkaan malli näiden tietojen pohjalta.

Voit myös Facebookissa tutkia tiettyjen sivujen tykkääjien demografioita.

Ota vaikka ison alasi toimijan sivut ja katsoa minkälainen porukka sivujen kanssa on ollut vaikutuksessa. 

Miten nämä korreloivat sinun asiakkaidesi kanssa?

4. Oikea Tarjous!

Tarjous mahdollistaa menestyksen tai tekee sen mahdottomaksi!

Tämä tiedettiin jo -80 luvulla basaareilla: ”Special Price Only for You My Friend”

Tässä en tarkoita tarjouksella välttämättä alennusta, vaikka se voi sellaisen sisältää.

Enemmänkin on kyse minkälaisessa valossa, muodossa, paketissa, kokonaisuudessa tuote tai palvelu esitetään.

Englannin sana ”deal” on tässä mielestäni parempi. Mutta suomennettuna ”diili” tuo vain Jalliksen mieleen.

Hyvää ”tarjousta” voi myydä heikompikin myyjä tai mainos, mutta huonoa ”tarjousta” on vaikea saada kaupaksi.


Selkeytä sanomasi

Sinulle on täysin selvää mitä tarjoat, palvelusi erinomaisuus ja hyödyt ovat itsestäänselviä.

Välttämättä tämä ei aukea muille yhtä helposti.

Jotta saavutat menestystä Facebook mainoksilla sinun pitää selkeyttää sanomasi kristallin kirkkaaksi.

Kuin yrittäisit kolmevuotiaalle kertoa mitä hän saa jos klikkaa mainostasi.


Toimi nyt!

Ihmiset eivät halua tulla myydyiksi mutta Rakastavat ostamista!

Harvoin mainoksemme saa vastaanottajan spontaanisti kirkumaan ilosta nähdessään tarjouksemme. ( en ymmärrä kyllä miksi.. )

Mainoksen kohde voi miettiä ”ihan kiva” tai ”voisi joskus olla hyvä” mutta hän ei ryhdy toimeen NYT.

Ja joskus on liian myöhään sinulle.

Me ihmiset kuitenkin muutumme hamstraajiksi kun luulemme että jokin tuote loppuu.. vaikka emme sitä olisi muuten ostanutkaan.. 

Eli markkinoijan on saatava asiakas toimimaan heti. 

” Klikkaa mainosta niin saat hyvänmakuisen punaisen karkin! Mutta tee se nyt! Karkkeja on vain kolme jäljellä.. ”


Tarjoa jotain ilmaiseksi tai kaupan päälle

”Klikkaa mainosta niin saat hyvänmakuisen punaisen karkin, Ilmaiseksi ! Mutta ole nopea, tarjous on voimassa vain tänään! ”

Mitä luulet klikkaisitko tätä?

5. Budjetoi tarpeeksi

Budjetoi tarpeeksi aikaa ja rahaa Facebook Mainontaasi!

Yhden tutkimuksen mukaan pienistä yrityksistä 82% on käyttänyt Facebook mainoksiin alle 50 dollaria… ja yli puolet ei edes ole kokeillut Facebook mainontaa!

Alle viidellä kympillä ja yhden kerran kokeilulla harva muuttuu mestarimainostajaksi.. Tai osuu ”kultasuoneen”.

Facebook markkinoinnissa onnistuneet yritykset käyttävät huomattavan osan markkinointibudjetistaan mainostamiseen Facebookissa.

6. Facebook Mainonnan aloittaminen


Askel 1

Aloita lämpimällä kohderyhmällä

Aloittaessasi markkinointia, aloita ns. lämpimällä yleisöllä. Eli yleisöllä joka jo tuntee sinut ja yrityksesi. Hyviä kohteita ovat omat asiakkaasi sekä yrityksesi Facebook sivusta tykkäävät henkilöt.

Miksi?

Koska heille on helpompaa testata ”tarjoustasi” ja kampanjaasi. Voit kokeilla eri vaihtoehtoja hinnassa, toimitusehdoissa, yhdistelemällä tuotteita paketeiksi jne..

Jos sanomasi ei pure ”lämpimään yleisöön” voit olla varma että se ei myöskään toimi muille.

Toki tämä vaati sen että sinulla on valmiina tarpeeksi suuri yleisö jolle testata.

Askel 2

Seuraavaksi, kun olet löytänyt hyvän tarjouksen joka toimii lämpimään yleisöön. Luot samankaltaisuuteen perustuvan yleisön.

Tämä tarkoittaa että Facebook etsii mahdollisimman samankaltaisia ihmisiä kun sinun asiakkaasi ovat.

Samankaltaisuuteen perustuvat yleisöt, jotka ovat tehty ostavien asiakkaiden pohjalta, ovat erittäin tehokas kohderyhmä!

Askel 3

Voit laajentaa yleisöäsi myös käsittämään sivustasi tykkäävien Facebook kontaktit. Jos oletetaan että moni tykkääjäsi on joko asiakas tai ainakin kiinnostunut tarjonnastasi, kohdentamalla heidän tuttavapiiriin löydät luultavasti vastakaikua viestillesi.

Toinen hyvä vinkki on kohdentaa merkkipäivän mukaan. Voit tehdä syntymäpäivä tarjouksen jota tarjoat syntymäpäiväsankareille. Tämä voi olla iloinen yllätys jos saa hyvän tarjouksen lahjaksi.

Askel 4

Jälleenmarkkinoi!

Tätä ei voi korostaa liikaa!

Jälleenmarkkinoinnista saat todennäköisesti kaikkein korkeimman tuoton mainontaan panostamallesi rahalle!

Monesti me ihmiset tarvitsemme useamman kerran ”altistumisen” viestille ennen kuin viemme ostopäätöksen loppuun asti.

Syitä voi olla monia:

➡️ Ihmisen keskittyminen herpaantuu helposti. Löydämme jotain kiinnostavaa jonka haluaisimme ostaa mutta ennen kuin asia on saatettu maaliin, lapset huutavat että on iltapalan aika!

➡️ Ehkä rahatilanne on heikko juuri nyt, joulun luottokorttiostokset on maksettava.

➡️ Tämän vuoden budjetti on käytetty

➡️ Brandisi on tuntematon (epävarmuus)

➡️ Jokin yksityiskohta jäi vielä epäselväksi


Oli syy mikä tahansa niin näyttämällä mainoksiasi useamman kerran samoille asiakkaille nostat hurjasti todennäköisyyttä että he ostavat.

Asiakkaat kuitenkin ostavat kun se heille sopii ei silloin kun sinä haluat myydä! Tämän takia sinun on varmistettava että osut viestilläsi heidän tietoisuuteen oikeaan aikaan..

Jälleenmarkkinoinnista voisi kirjoittaa vaikka kirjan eikä kuitenkaan kaikkia mahdollisuuksia saisi mahtumaan.

Voit hifistellä dynaamisilla tuotemainoksilla tai luomalla facebook mainokseesi reagoineet yleisöksi Google Adsiin ( Facebook mainos + UTM koodi + RSLA ).

Kombinaatioita ja mahdollisuuksia on lukemattomia!

7. Testaa ja muuta 

On turha olettaa että osut kultasuoneen heti ensi yrittämällä ja aivan pintaa raaputtamalla.

Sinun on kaivettava syvemmälle!

Tekemällä Facebook markkinointia pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti pääset parhaaseen lopputulokseen.

Varmista että et sorru laiskuuteen ja tee vain yhtä versiota kampanjastasi.

Testaaminen voi olla aikaa vievää ja työlästä mutta lopulta myös sen arvoista. Tietenkin yrittäjälle jonka päivä täyttyy eri rooleista jotka pitää ehtiä täyttää, tämä voi olla haaste.

Voit kuitenkin aina myös pyytää jonkun tekemään tämän puolestasi 😉

Testaa ainakin eri kuvien, videoiden, otsikoiden, mainos sijoitusten sekä kohdennuksen vaikutusta tulokseen.. Laskeutumis-sivua unohtamatta!

Yhteenveto Facebook mainosstrategian luomisesta:

  • Luo suunnitelma ja tavoitteet
  • Varmista että seuranta toimii
  • Valitse oikea kohderyhmä
  • Luo toimiva ”tarjous”
  • Budjetoi tarpeeksi
  • Aloita lämpimällä kohderyhmällä
  • Jälleenmarkkinoi
  • Testaa, testaa, testaa ja hienosäädä

Näillä eväillä ja toimimalla suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti saat varmasti parannettua Facebook markkinointisi tehoa tänä vuonna!

Jos et ole vielä aloittanut nyt on korkea aika toimia…


Kysymyksiä ja vastauksia

Miten aloitan Facebook mainonnan?

Luo ensin suunnitelma, kirjaa markkinoinnille tavoitteet. Luo yrityksellesi ”Business manager” tili. Asenna Facebook pixeli ja huolehdi että sinulla on sivuillasi seuranta ajantasalla. Tämän jälkeen voit aloittaa markkinoinnin.

Miten asennan Facebook pixelin

Kirjaudu Business manageriin, asetuksista- ”tietolähteet” ja sieltä pixelin kohdasta – ”uusi Pixeli”. Vie määritykset loppuun, kopioi scripti ja lisää se jokaisen sivun header osioon. Tähän voit käyttää esim. Google Tag Manageria.

Mitä Facebook mainostaminen maksaa?

Karkeasti saat näytettyä mainostasi 1000 hengelle 3-6 € hinnalla. Klikkauskohtainen hinta on yleensä 0,5-2€ välillä. Hinnat vaihtelevat paljon joten tarkkaa vastausta on vaikea antaa. Hyviä tuloksia on saatu jo 5-10 € päiväbudjetilla.

Miksi kannattaa markkinoida Facebookissa?

Facebookissa on erinomainen mahdollisuus kohdentaa eri tiedoilla. Kaikki mitä Facebook tietää käyttäjistä (mikä on paljon) on mainostajien käytössä. Lisäksi mahdollisuus tekstin yhdistämiseen kuvaan tai videoon antaa paljon taiteellista vapautta.

Onko sinulla hyviä vinkkejä tai hyväksi havaittuja malleja jolla olet onnistunut Facebook mainonnassa? Jaa meille muille kommenteissa.


Evenrue Markkinointi on myynnilliseen markkinointiin keskittyvä yritys. Toimimme Helsingistä käsin mutta tarjoamme palveluita koko Suomeen sekä ulkomaille. Tällä hetkellä markkinoimme n. viiteentoista eri maahan, neljällä eri kielellä.

Markkinoimme tuotteita 0,5 euroa /kpl maksavista heijastimista, miljoonia maksaviin teollisuuslinjoihin sekä palveluita laidasta laitaan.

Tommi Heikkilä

Moi! Olen Tommi Heikkilä ja toimin osakkaana ja markkinoijana Evenrue Markkinoinnissa. Minulla on pitkä kokemus myynnistä, markkinoinnista, myynnin johtamisesta sekä yrittäjyydestä.

Erityiset ”kiksit” saan yrittäjien auttamisesta ja heidän arkensa helpottamisesta.

Voit ottaa minuun yhteyttä:

tommi(a)evenrue.fi

puh. (09) 424 51030

Somessa en jaksa pyöriä joten siellä on turha minulle huudella 🙂

>