.st0{fill:#FFFFFF;}

Viisi tavallista Facebook Mainonnan virhettä (ios14 jälkeen) 

5 tavallista virhettä Facebook mainonnassa iOS 14 jälkeen

Jos olet aktiivinen Facebook mainostaja olet varmaan huomannut että paljon asioita on muuttunut lähiaikoina. Suurimmat muutokset liittyvät iOS 14 tuloon. Mainostajat jotka toimivat kuten aina ennen saattavat huomata että mainonnan teho laskee tuntuvasti ja aikaisemmin tuottoisat kampanjat muuttuvat tappiollisiksi.

Jos teet Facebook mainontaa tänään samalla tavalla kun 2020 saatat epähuomiossa tehdä virheitä jotka estävät mainontaasi saavuttamasta parasta mahdollista tehoa.

Alla viisi tavallista virhettä facebook mainonnassa iOS14 jälkeen.

Mistä iOS päivityksessä on kyse?

Lisätietoja Applen ja Facebookin näkökulmasta.

Miten Applen iOS 14:n julkaisu saattaa vaikuttaa mainoksiin ja raportointiin?

Apple on ilmoittanut iOS 14 -muutoksista, jotka vaikuttavat siihen, miten vastaanotamme ja käsittelemme konversiotapahtumia Facebook-pikselin kaltaisista työkaluista. 

Lue lisää Facebookista.

Tietoja iOS 14 -päivityksistä

iOS 14 päivittää iPhonen ydinkokemuksen uudelleensuunnitelluilla widgeteillä Koti-valikossa.

Lue lisää applen sivuilta.

Virhe #1: Et ole vahvistanut toimialuettasi etkä luonut tapahtumia

Vieläkin monet mainostajat luovat Facebook mainoksia ilman että heillä on toimivaa Pixeliä, heillä on toimialue vahvistamatta, tapahtumia ei ole luotu eikä konversioseurannasta ole tietoakaan. 


Huom! Evenrue Markkinoinnin

Facebook Mainonta palvelu auttaa sinua luomaan toimivan kampanjan tai nostaa tilisi suorituksen uudelle tasolle.

Virhe #2: Käytät liian pieniä yleisöjä

Aikaisemmin Facebook mainonta toimi tehokkaasti hyvinkin tarkasti kohdennetuilla, pienillä yleisöillä. Tuloksellinen Facebook mainonta rakentuu kuitenkin tänä päivänä tekoälyn ja koneoppimisen varaan. Tuloksesi riippuvat kuinka tehokkaasti opetat Facebookin algoritmia löytämään potentiaaliset asiakkaasi.

Tänään suurin osa Facebookin käyttäjistä selaa sosiaalista mediaa mobiililaitteella. iOS 14 päivityksen myötä suurin osa iphone käyttäjistä jää kuitenkin seurannan ulkopuolelle ja tästä johtuen Facebookin keräämä data pienenee vastaavasti.

Pienentynyt datamäärä haittaa algoritmin tehokasta toimintaa ja heikentää tuloksia. Vastavuoroisesti tarvitset siis entistä isomman määrän käyttäjiä josta algoritmi voi etsii sopivia.

Vaikka mainostaisit paikallisesti niin on pienempi paha valita liian iso ja laaja yleisö kun liian pieni ja rajoittunut. Joskus koolla on oikeasti väliä.

Facebook mainonnan Virhe #3: Et testaa tarpeeksi

Tämä on vaarallinen virhe joka voi tuhota tuloksesi ajan myötä.

Monesti kun onnistumme luomaan toimivan Facebook mainos kampanjan niin lopetamme testaamisen. Kun kampanja toimii mukiin menevästi emme enään jaksa testata kuvia, tekstejä ja eri mainosmuotoja.

Facebookissa tämä on resepti päänsärylle. On tärkeää pitää mainosmateriaali ja tarjoukset tuoreina jotta ne toimivat.

Tämän takia testaamista ei tulisi lopettaa koskaan. Ei väliä miten hyvin kampanja toimii juuri tällä hetkellä.

Virhe #4: Käytät monimutkaista strategiaa

Lyhin matka kahden pisteen välillä on suora viiva. Myös kaarevalla maapallolla sekä suhteellisuusteorian aika-avaruudessa.

Tällöin tätä kuvaa termi Geodeesi = geodeettinen viiva joka on ”suoran viivan” käsitteen yleistys ”kaareviin avaruuksiin”, esimerkiksi pallopinnalle tai yleisessä suhteellisuusteoriassa kaarevaan aika-avaruuteen.

Kuitenkin monet markkinoijat yrittävät väkisin tehdä omasta myyntisuppilostaan mahdollisimman monimutkaisen ja kuvittelevat että mitä enemmän kiemuroita asiakkaan on suoritettava sen parempi.


Logiikka tässä on että liidit ovat tällä tavalla enemmän sitoutuneita ja renkaan potkijoita tulee vähemmän.

Harmi vain että myös ostavia asiakkaita tulee vähemmän.

Tällainen erittäin monimutkainen myyntisuppilo toimii hyvin markkinointikonsultin lompakon lihottajana mutta käytännössä tehokas Facebook mainonta on suoraviivaisempaa.

Rakenna selkeä Facebook mainonnan strategia.

Unohda monimutkaiset kuviot ja rakenna yksi kampanja konversio tavoitteella!

Virhe #5: Optimoit Facebook mainontaa väärin

 Digimarkkinoinnissa yleisesti ja Facebook mainonnassa erityisesti kannattaa optimoida tärkeintä haluttua toimenpidettä kohti. Optimoi tärkeintä konversiotapahtumaa kohti.

Jos myyt suoraan verkkosivultasi, tärkein tapahtuma on luonnollisesti ostos, muussa tapauksessa kyseessä voi olla yhteydenotto tai tarjouspyyntö.  Nämä ovat ne tapahtumat joita haluat ja jotka liikuttavat liiketoimintasi mittareita. Optimoi siis mainontaasi kohti näitä tapahtumia.

Eikö tämä nyt ole aivan itsestään selvää?

Niinhän sitä luulisi mutta jokainen meistä on kuitenkin todennäköisesti startannut Facebook mainoskampanjan "liikenne" tavoitteella.. minä olen ainakin. 

Valitse Facebook mainonnassa kampanjatavoitteeksi "konversiot". 

facebook kampanja tavoitteeksi konveriot

 Facebook ilmaisee konversio tavoitteesta näin:

" Näytä mainoksia ihmisille, jotka todennäköisimmin tekevät toiminnon kuten ostavat jotakin tai soittavat sinulle sivustoltasi. Lisätietoja "

Vaikka kaikki yritykset haluavat kauppaa ja tarjouspyyntöjä niin moni mainostaja kuitenkin valitsee jonkun toisen tavoitteen mainoskampanjalle. Tämä on mielestäni moka.

Testit osoittavat, että saat melkein aina parempia tuloksia jos käytät konversio tavoitetta Facebook mainos kampanjassasi.

Bonus: Virhe #6:

Asiakaskokemus jättää toivomisen varaa

Facebook on tarkkana minkälaista palautetta mainostaja alustalla saa. Käyttökokemus on erittäin tärkeää Facebookille ja tästä syystä jos haluat onnistua mainostajana heidän alustalla sillä olisi syytä merkitä paljon myös sinulle.

Jos mainoksesi saavat paljon huonoa palautetta niin tällä on seurauksensa.

Onneksi lääke tähän on simppeli. Varmista että asiakkaasi saavat ensiluokkaista palvelua ja sitä kautta hienon ostokokemuksen. 

Ystävällinen asiakaspalvelu joka vastaa kysymyksiin.

Nopeat toimitukset.

Hinnat ja ehdot pitävät kutinsa.

Laadukkaat tuotteet.

Ei sen suurempia salaisuuksia.

Tarvitko apua markkinoinnissa? Etsitkö kenties kumppania hoitamaan Facebook mainontaa?

Evenrue Markkinointi tarjoaa tuloksellista Facebook mainontaa avaimet käteen palveluna.  Voimme myös toimia neuvoa antavassa roolissa ja yhdessä kehittää tuottavaa mainontaa.



PYYDÄ TARJOUS

digitaalinen markkinointi tuo tehoa liiketoimintaan

Kirjoittajasta

Verkostoidutaan

Olen Tommi Heikkilä, Growth Hacker ja päästrategi @evenrue.

StartUp"-sydämellä varustettu markkinointinörtti🤓 joka auttaa yrityksiä kasvamaan dataan pohjautuvalla digitaalisella markkinoinnilla.

Minulla on pitkä kokemus myynnistä, markkinoinnista, myynnin johtamisesta sekä yrittäjyydestä.

Erityiset ”kiksit” saan yrittäjien auttamisesta ja heidän arkensa helpottamisesta.

Samankaltaisia:

Kaipaatko tuloksia?

Vauhdita yrityksesi kasvua!
>