.st0{fill:#FFFFFF;}

3 Tärkeintä Strategista Kohtaa Tulokselliseen Digimarkkinointiin 

Mitkä ovat tuloksellisen digimarkkinoinnin avaintekijät?

Päätin haastaa itseni ja yrittää kiteyttää tuloksellisen digimarkkinoinnin tärkeimmät kohdat. Tämä oli vaikeaa. Luulin että en saa listaa millään alle viiden kohdan, lopulta karsinta kuitenkin tuotti tulosta. Listasta jäi toki puuttumaan monia suosikkejani. Mutta… Vähemmän on enemmän. 

Jos pitää valita strategiat ja saan vain valita kolme mielestäni tärkeintä, jotka vaikuttavat eniten lopputulokseen, niin tässä ne ovat:

Asiakkaan Elinkaariarvo ( CLV )

Asiakkuuden elinkaariarvo on tärkein yksittäinen luku markkinoinnissa. Ehkä koko liiketoiminnassa. 

Lyhyesti luku kertoo minkä verran asiakas tuo keskimäärin rahaa yrityksellesi asiakkuuden keston ajalta.

Sivuston myynnillisyyden kehittäminen tai konversio optimointi

Kilpailu nostaa hintoja. Mainonnan kustannukset nousevat huutokaupan seurauksena kohti kannattavuusrajaa. Tästä johtuen kaikki eivät voi onnistua.

Totuus kuitenkin on, että ongelma ei ole kävijöiden saaminen tai kallis mainonta.

Vastustamaton tarjous

Jos sinulla on tuote tai palvelu, joka menee kohtuullisesti kaupaksi. Nopein tapa lisätä myyntiä on testata uutta tarjousta.

1. Asiakkaan Elinkaariarvon hyödyntäminen antaa sinulle epäreilun edun markkinoinnissa

Asiakkuuden elinkaariarvo on tärkein yksittäinen luku markkinoinnissa. Ehkä koko liiketoiminnassa. 


Tämä voidaan laskea vaikka seuraavan kaavan mukaan:

CLV = ostoksen keskiarvo X kuinka monta kertaa asiakas ostaa vuosittain X asiakassuhteen keskimääräinen pituus (vuosina)

Lyhyesti luku kertoo minkä verran asiakas tuo keskimäärin rahaa yrityksellesi asiakkuuden keston ajalta.

Ja tämä on tärkeää koska?

Lainatakseni internetmarkkinoija Russel Brunsonia:

"amateurs focus on the front end."

“Front End” tarkoittaa tässä tapauksessa myyntisuppilon ensimmäistä tuotetta tai tarjousta johon asiakas törmää.

Brunson on myös todennut:

“nobody makes money of the front end”

Tämä on monelle yrittäjälle vaikea pala.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että hankit asiakkaita tappiolla.

Esimerkkinä jos mainostat mainoslahjoja, keskimääräinen tilaus on 500 €, kate 30 % ja maksat uudesta asiakkaasta 200 €, voit nopeasti laskea, että teet 50 € tappiota jokaisella kaupalla.

Tässä kohtaa kuulee tavalliesti jonkun huudahtavan;

”Tämä on hölmöä liiketoimintaa, markkinointi ei toimi.”

Onko luovutettava? Eikö digimarkkinointi toimi?

Jos kuitenkin maltat hetken ja hankit 100 asiakasta.

Näistä 10% ostaa uudestaan vuoden aikana ja 5% ostaa joka vuosi ainakin kolmen vuoden ajan.

Näiden asiakkaiden keskiostos on myös korkeampi, kun ensikertalaisten.

Parhaiden asiakkaiden arvo kolmelta vuodelta kipuaa kymmenentuhannen paremmalle puolelle.

Vaikka maksoit 20 000 € mainonnasta olet kuitenkin pitemmällä ajalla tehnyt erittäin kannattavan investoinnin.


Totuus joka on tiedetty jo sukupolvien ajan on että vakioasiakkaat tekevät kannattavan liiketoiminnan. Sinun pitää seurata ja mitata asiakkaan elinkaariarvoa, suunnitella toimenpiteitä sen maksimoimiseksi.

2. Sivuston myynnillisyyden kehittäminen / Konversio optimointi 

Digimainonta-alustat perustuvat yleensä huutokauppa järjestelmään ja kilpailu nostaa hintoja. Mainonnan hinnat nousevat huutokaupan seurauksena kohti kannattavuusrajaa. Tästä johtuen kaikki eivät voi onnistua.

Joudut myös mainonnan saralla päihittämään kilpailijasi.

Hyvä uutinen on, että useimmat kilpailijat ovat unohtaneet että…

Mainonta on vain 50% tuloksesta

Parhaan tuloksen saat, jos samalla kun kehität mainontaa, kehität myös sivusi myynnillisyyttä.

Jos kerran testaat mainonnassa eri otsikoita, kuvauksia, avainsanoja, yleisöjä, vuorokaudenaikoja, tarjoustasoja - samoin pitäisi myös toimia sivulla jonne asiakkaat päätyvät klikattuaan mainostasi.

Mainos vain herättää uteliaisuuden ja kehottaa tutustumaan tarkemmin. Sivusto hoitaa itse myynnin. Mainos on vain kustannuserä, jos kävijä ei tee mitään sivustolla.

“Verkkokaupalla ei ole myyntiongelmaa- verkkokaupalla on kannattavuusongelma. “

Yleensä mietitään vain, miten saadaan enemmän kävijöitä sivulle. Lisätään mainosbudjettia, tehdään hakukoneoptimointia, somepostauksia, kirjoitetaan blogia jne.

Totuus kuitenkin on, että ongelma ei ole kävijöiden saaminen.

Sinulla on mahdollisuus tavoittaa ja tuoda sivuillesi niin paljon kävijöitä, että palvelimet palavat puhki monta kertaa.

Kävijät eivät ole ongelma.

Ongelma on hankkia kävijöitä niin että vältät vararikon

3. Vastustamaton Tarjous

Tarjouksella en tarkoita alennusta vaan miten tuotteesi/palvelusi kokonaishyöty tuodaan ostajalle esille. Tähän liittyy tietenkin myös hinta.

Jos sinulla on tuote tai palvelu, joka menee kohtuullisesti kaupaksi. Nopein tapa lisätä myyntiä on testata uutta tarjousta.

 Voittavan tarjouksen laadinta on oma taiteen-tieteen lajinsa.

Tarjous koostuu kahdesta asiasta:

  • Hyödyke jonka joku markkinointiin reagoiva haluaa ( tuote / palvelu )
  • Mitä heidän tulee tehdä saadakseen kyseisen hyödykkeen

Helpoin tapa myydä jotain, on myydä mitä asiakas haluaa ostaa.

Itsestään selvää mutta niin moni toimii toisinpäin.

Ajatellaan, mitä yrityksemme haluaa myydä, mitä minä itse haluaisin ostaa.

Varmista että tuotteesi tai palvelusi on sellainen, että joku oikeasti haluaa ostaa sen.

Äitisi mielipidettä ei lasketa. Varmista asia testaamalla. 

Jos tuote ei ole huikea, muuta tuotetta.

Tässä asiassa kannattaa ottaa oppia Growth Hacking strategiasta, jossa jopa koko yritys muokataan uusiksi jotta saadaan tuote sopimaan markkinoille.

Vasta kun tuote on erinomainen, olet valmis laatimaan tarjouksen

Esimerkki Vastustamattoman Tarjouksen Puutteesta

Tein nopean Google haun ja etsin uutta patjaa ( tarvitsen oikeasti koska nukun huonosti ).

Kävin katsomassa parhaiden hakutulosten sivuja myös.

Suurin osa mainoksista ja yläsivun hakutuloksista oli mallia:

Patjat - Edullisesti - Nopea toimitus

Laadukkaat patjat - Kaupasta X

Kukaan ei juuri erottautunut massasta.

Shopping mainoksista puhumattakaan, joissa on vain nimi, kuva, hinta.

patjat haulla ei tullut vastaan hyviä tarjouksia

Kenellekään ei ollut vastustamatonta tarjousta

Mikä erottaa hyvän tarjouksen vähemmän toimivasta?

Mikä sitten olisi hyvä tarjous?

Luen paljon kasvuyrityksistä ja törmäsin Casper nimiseen patjan valmistajaan, joka on kasvanut nopeasti. Casper patjat on kasvanut alle kahdessa vuodessa 100miljoonan yritykseksi.

He ovat ratsastaneet paremman unen markkinoilla vähän kuin kotimainen Unikulma.

Casper tarjoaa patjoja seuraavasti:

Ilmainen toimitus (vaikka suuri painava tuote) - 100 yön veloitukseton kokeilu - 10v takuu

Kotimainen unikulma myy laadukkaita tuotteita ja jos en väärin muista heillä on myös kymmenen vuoden takuu. Toimitusehdot ja takuutiedot ovat vain aika hyvin piilotettu.

Alla vertailu Casperin ja uniukulman etusivusta.

Huomioi Casperin sivulla, myyntisanoma on heti sivun yläosassa heti navigaation alla. Tämän lisäksi tuodaan esille osamaksu mahdollisuus.

Hyvän tarjouksen tulee näkyä

Jos sinä olet kehittänyt vastustamattoman tarjouksen, joka toimii.

Varmista että se on kaikkien näkyvillä.

Tässä asiassa Casper vetää pitemmän korren.

Haluatko tietää miten tehdä omasta digimainonnastasi kaksi tai jopa kolme kertaa tehokkaampaa?

Varaa Strategiapuhelu ja saat oman, yksilöllisen Digimarkkinointi Suunnitelman.

Kun varaat 30-minuutin strategia puhelun, keskitymme sinun ongelmiin ja tavoitteisiin. Saat suunnitelman miten voit rakentaa markkinointisysteemin joka luo kasvua ja tuo ennustettavasti uusia asiakkaita. 

Samankaltaisia:

Kaipaatko tuloksia?

Vauhdita yrityksesi kasvua!
>