Yleiskatsaus Google Ads:n Maksimitulokset Kampanjoihin ( Performance Max )
Viime vuoden aikana seurasimme kauhuissamme, miten Google poisti Adsista ominaisuuden toisensa jälkeen. Rajoittaen mainostajan hallintaa ja kampanjoiden läpinäkyvyyttä.
Silloin emme vielä tienneet, että Google rakensi yhtä mainonnan historian upeimmista tuotteista – Google Ads Performance Max. Suomeksi Maksimitulokset Kampanja.
Tähän mennessä Googlen Smart Shopping kampanjat ovat olleet verkkokaupan tehokkain työkalu. Mutta uusi kuningas on vallannut kukkulan.
Performance Max tarjoaa entistä paremman hallinnan, läpinäkyvyyden yleisösignaalit ja asiakas tavoittavuuden.
Tämä kirjoitus ei ole Maksimituslokset kampanjoiden syväluotaus. Aihe on laaja, pelkästään Googlen käyttöönotto-oppaassa on 158 sivua.
Ajatus että periaatteessa täysin automaattisen mainoskampanjan käynnistämisen opas on kirjaimellisesti, kirjan kokoinen, on aika naurettava. Mutta kertoo uusien, tuttavallisesti Max P. kampanjoiden laajuudesta. Tämä blogi on yleiskatsaus kampanjaan ja syihin miksi sinunkin pitäisi tutustua tähän uuteen verkkokaupan kuninkaaseen.
Mikä on Performance Max / Maksimitulokset Kampanja ?
Lyhyesti sanottuna Performance Max on uusin kampanjatyyppi Google Adsissa.
Se on tavoitteisiin perustuva kampanja, jonka avulla voit saada enemmän tuloksia Googlen kanavissa – YouTubessa, Display-verkostossa, Haussa, Discoverissa, Gmailissa ja Mapsissa.
Lisäksi se on myös yleisökeskeinen.
Valitse tavoitteesi ja Performance Max selvittää, kuinka saavutat tavoitteen valitsemasi yleisön kanssa.
Tavoite - Yleisö - Tulos.
Maksimitulokset kampanjan luominen on melko samanlaista kuin muidenkin kampanjoiden luominen Google Adsissa. Siihen sitten yhtäläisyydet loppuvatkin.
Seikka joka on hyvä pitää mielessä..
Maksimitulokset Kampanjat toimivat parhaiten muiden kampanjoiden rinnalla.
Kuvittele, että yrität täyttää ämpärin isoilla kivillä. Jos laitat pienemmät kivet ensin, suurille kiville ei jää tilaa. Mutta jos täytät sen ensin isoilla kivillä, voit silti sijoittaa pienempiä kiviä ja näin maksimoida ämpäriin mahtuvien kivien määrän.
Performance Max toimii vähän samalla tavalla. Yrittäen täyttää muiden kampanja tyyppien väliin jäävät asiakkaan mentävät aukot.
Tästä syystä on suositeltavaa käyttää Maksimitulokset kampanjaa, haku- ja muiden kampanjoiden rinnalla.
Maksimitulokset kampanjoiden yleiskatsaus.
Maksimitulokset kampanja on tehokas uusien asiakkaiden hankintaan
Voit itse asiassa etsiä ihmisiä, jotka eivät ole koskaan kuulleet sinusta ennen. Jonkin aikaa jo monet Googlen kampanjat kuten Shopping, liikkuivat siihen suuntaan, että Google vain syöttää meille jo aikaisemmin ostettua yleisöä uudestaan.
Nyt Performance Max taas vie meidät aikaan, jolloin Google alkaa kertoa meille, kuka meidän yleisömme on, mitä heidän kiinnostuksen kohteet ovat ja mitä he haluavat. Näiden tietojen avulla voit tehdä todella huikeita asioita, muutakin kuin kampanjan tehokkuuden optimointia:
* Täydellisen asiakasavatarin rakentaminen
* Brändin rakentaminen.
* Sisällön luominen
Yleisösignaalit
Google esittelee Performance Max kampanjoissa yleisösignaalit – tehokkaamman tavan tavoittaa arvokkaimmat yleisösi.
Voit antaa Googlelle yleisön (uudelleenmarkkinointi, ostoaikeissa, mukautetut yleisöt jne.) ja nopeuttaa kampanjan oppijaksoa ja aikaa, joka menee saavuttaaksesi kannattavuuden. Tällä hetkellä Googlen ohjeistus on, että Maksimitulokset kampanjalla on kahden viikon lämmittelyjakso, jonka jälkeen seuraa neljän viikon oppimisjako.
Kampanjamuoto on kuitenkin uusi ja tämä ohjeistus on jo muuttunut useasti, joten tilanne voi olla parin kuukauden kuluttua taas jotain muuta. Tällä hetkellä meidän kokemusten mukaan tämä kuitenkin osuu aika mukavasti yhteen sen kanssa mitä näemme asiakaskampanjoissa.
Sisältöryhmät
Jokaisella yleisöllä on oma sisältöryhmä.
Performance Maxista saatujen tietojen avulla voit tarkastella parhaita yleisösegmenttejäsi ja verrata muita osuvia yleisösegmenttejä.
Sinulla on nyt mahdollisuus ymmärtää paremmin yleisöäsi ja luoda uusia kohderyhmiä erityyppisille yleisöille!
Esimerkiksi: Performance Max -tilastot auttavat sinua löytämään yleisön, joka ei liity lainkaan tuotteeseesi, mutta joka on joka tapauksessa kiinnostunut tarjonnastasi.
Voit mukauttaa sisältöryhmiäsi, aloitussivujasi, sisältöäsi ja mediaasi tietyntyyppistä yleisöä, tuotetta tai laskeutumisivua varten. Voit hallita sitä, mitä yleisö näkee, ja muokata markkinointiviestiäsi tehokkaasti.
Mikä tärkeintä, hallitset tulostavoitteita.
Maksimitulosten saavuttaminen Performance Max kampanjalla
Nyt kun tiedät jotkin Performance Maxin käytön tärkeimmistä eduista, puhutaanpa siitä, miten saat sen toimimaan maksimaalisten tulosten saavuttamiseksi.
Hyödynnä tulostavoitteita
Aiemmin Google asetti meille vain ensisijaisen ja toissijaisen tavoitteen (konversiot). Vaikka molemmat palvelivat tarkoitustaan, ne ovat liian rajoittavia.
Maksimitulokset kampanjassa voit lisätä ja määrittää tiettyjä tulostavoitteita. Niin kauan kuin ne ovat kaikki temaattisesti yhteydessä toisiinsa, sinulla on kokoelma toimintoja, jotka kaikki liittyvät samaan tavoiteltuun lopputulokseen.
Se on kuin sanoisi Googlelle: "Hei, niin kauan kuin nämä ihmiset tekevät jotain näistä, olemme tyytyväisiä."
Kuinka ostopolku ( sales funnel ) löysi tiensä Google Adsiin
Yksi asia, joka erottaa Performance Maxin kaikista muista kampanjoista, on sen polku ostoon -toiminnallisuus.
Tämä tarkoittaa, että Google ottaa kaikki sisältösi, kanavasi, yleisösi ja selvittää, mitä toimenpiteitä asiakkaasi tekevät ennen ostoa. Google on seurannut jopa 500 (kyllä viidensadan) ostoa edeltäneen kontaktin pituisia polkuja.
Näitä seuraamalla saadaan hirveä kasa dataa jota koneoppiminen ja tekoäly hyödyntävät sinun kampanjasi hyväksi tulevaisuudessa.
Kenelle Performance Max kampanja sopii?
Kokemuksia kentältä
Tätä kirjoittaessa 18/04/2022 kokemuksemme Maksimitulokset kampanjoista ovat aivan loistavia verkkokauppojen osalta. En oikein voi edes uskoa miten hyvin ja miten nopeasti kampjanjat ovat ottaneet tuulta alleen. Yksikään meidän hallinoima maksimitulokset kampanja ei tuota alle 10x sijoitetulle pääomalle.
Tämä siis verkkokauppojen osalta.
B2B puolella tulokset ovat vielä ristiriitaisia, joidenkin kohdalla kampanjat tuottavat hyvin toisissa tapauksissa eivät. Tämä voi olla meistä kiinni. Emme ole vain vielä löytäneet sitä oikeaa "reseptiä" B2B puolelle. Kyseessä on vielä nuori kampanjamuoto ja uskon että löydämme luotettavasti monistettavan lähestymisen myös B2B -puolelle.
Jos sinulla on verkkokauppa ja olet ajanut jonkin aikaa Shopping kampanjoita, Perfomrance Max tulee olemaan tilisi todellinen rokkitähti.
Mainokset ovat entistä tärkeämmässä roolissa
Keskity mainoksiin.
Performance Max suosii mainoksia enemmän kuin Google Ads koskaan aikaisemmin.
Toisin kuin Facebook, Google on aina ollut steriilimpi ja suoraviivaisempi mainostekstien suhteen.
Tehokas Google Ads teksti on yleensä koostunut eduista ja avainsanoista.
Vaikka se ei muutu, Performance Max suosii massiivista median luomista.
Tämä tarkoittaa, että mainostajat, jotka pystyvät tuottamaan enemmän ja enemmän mediaa ja sisältöä, menestyvät paremmin Performance Maxin avulla. Performance Max on työläs ja vaativa kampanjamuoto mutta toisaalta palkitsee jos teet vaadittavan työn.
Onnistuneiden Maksimitulokset kampanjoiden tärkeimmät kohdat
Oikea media oikeille yleisöille.
Yksi Performance Maxin hienoimmista asioista on, että voit luoda useita sisältöryhmiä ja määrittää yleisösi sisältöryhmien sisällä.
Jos haluat saada kampanjastasi kaiken irti, sinun on luotava oikeat omaisuusryhmät.
Tee jokaiselle yleisölle oma sisältöryhmä, voit tehdä jopa 100 sisältöryhmää ja suosittelen sinua tekemään vähintään kaksikymmentä. Testaa ensin yleisäjä keskenään, tämän jälkeen valitse parhaat yleisöt ja aloita testaamalla eri mainossisältöä samoille yleisöille. Pyri tässäkin hyödyntämään sallitut 100 sisälltöryhmää.
Jos Google ilmoitta jonkin olevan valinnainen - käsitä asia niin että se on pakollinen
Huolehdi että kampanjasi täyttää kaikki Googlen suositukset kuvien, viedoiden, otsikoiden ja muun mainossisällön osalta.
Kampanjaaikataulu ei ole kiveen hakattu
Vaikka Google ja minä aikaisemmin tässä kirjoituksessa kerroimme että maksimitulokset kampanjalta kestää X-viikkoa päästä käyntiin. Älä usko meitä sokeasti. Aikataulu on hyvin paljon sidoksissa budjettiin ja sisältöryhmien määrään.
Jos yrität näyttää 50 sisältöryhmää kaikissa Googlen kanavissa 5€:n päiväbudjetilla niin 4 kuukauttakaan ei riitä oppimiseen.
Lopuksi, kun testaat ja arvioit Maksimitulokset kampanjoita, varmista, että kampanjat, joihin vertaat ovat optimoitu samaan tavoitteeseen. Jotta et vertaa päärynöitä omeniin.
Oletko kiinnostunut yhteistyöstä?
Tästä linkistä voit tutustua meidän Google Ads palveluun.
Muista, että Performance Max on suhteellisen uusi kampanjamuoto, eivätkä monet mainostajat vielä tiedä kuinka käyttää sitä mahdollisimman tehokkaasta. Jos haluat olla klpailijoitasi edellä, niin ota yhteyttä ja pyydä tarjous alta.
Ota yhteyttä ja pyydä tarjous. Tarjouksen yhteydessä saat veloituksettoman Google Ads tilin auditoinnin.
VAROITUS: tulokset voivat saada tanssijalan vispaamaan.