.st0{fill:#FFFFFF;}

Mitä selvisi analysoimalla yli 100:n pk- yrityksen verkkosivut 

Mitä selvisi analysoimalla yli 100:n pk- yrityksen verkkosivut. Päivitetyt tulokset?

Koronapandemia on ajoittain aiheuttanut liiketoiminnan hidastumista, myös minun kohdallani. Loppukesästä 2020 ja alkusyksyllä oli aika hiljaista. Kaikista asioista voi kuitenkin yrittää etsiä hyviä puolia. Hyvä puoli tässä oli se että minulle jäi enemmän aikaa. 

Mitä sitten markkinointinörtti tekee kun on luppoaikaa?

Minun tapauksessa lisäsin liikuntaa, rakensin ison terassin, kävin telttailemassa poikieni kanssa, kävelin huvin vuoksi Helsingistä Porvooseen, grillasin tonnin lihaa ja makkaraa, nautin punkkua ja rommia enemmän kuin lääkäri määräsi. 

Ja tietenkin otin projektiksi käydä läp yli sadan PK-yrityksen verkkosivut. 

Pyrin lähestymään niitä asiakkaan silmin ja otin yhteyttä yrityksiin sivujen kautta. Pisteytin sivuja myös oman 10-kohdan “best practices” listan avulla. Analyysin tarkoituksena oli selvittää sivustojen myynnillisyyttä ja miten yritykset onnistuvat liidien hankinnassa.

Analysoin syksyn 2020 aikana 107:n PK- yrityksen verkkosivut. 

Analyysissä selvisi:

  • 30% sivustoilla ei tahtonut löytyä ainuttakaan liidienhankinta-elementtiä. ( vain “ota yhteyttä sivu”)
  • 65% sivustoissa joilla oli liidienhankinta-elementti, kehotus oli yksinkertaisesti mallia “liity s-posti listalle”. ( parempi kun ei mitään mutta… )
  • 43% kerroista live-chat viestiin ei vastattu 1 minuutin sisällä.
  • 29% live-chat yhteydenotoista jäi kokonaan ilman vastausta ( 3min sisällä )
  • Sivustoilla joilla ei ollut live-chattia vaan botti, 58% kerroista ei otettu yhteyttä luvatussa ajassa.
  • 27% verkkolomakkeiden yhteydenotoista jäi kokonaan ilman vastausta ( 3vrk sisällä)
  • Yhteydenottopyynnön jälkeen ( kaikki tavat ) 24% ei ollut millään lailla yhteydessä. ( 7 vrk sisällä)
  • Liityttyäni s-posti listalle, vain 28% kerroista saimme tervetuloa viestin
  • Liityttyäni s-posti listalle vain 10% kontaktoi minut puhelimella. ( 1kk sisällä )
  • 73% kerroista sain ( liityttyäni s-posti listalle ) vain yleisiä viestejä. Ei yhtään kehotusta ottamaan yhteyttä tai tarjousta. ( 1kk sisällä )
  • 27% kerroista sain ( liityttyäni s-posti listalle ) vähintään yhden kaupallisen viestin. ( 1kk sisällä )

Yhteenvetona voisin todeta että vain n. 11% yrityksistä sai kiitettävän arvosanan.

Aika paljon löytyy keskimäärin PK-yrityksellä kehitettävää, myynnin ja markkinoinnin prosessissa että itse sivustolla.

Kannattaa miettiä:

Kirjoittajasta

Verkostoidutaan

Olen Tommi Heikkilä, Growth Hacker ja päästrategi @evenrue.

StartUp"-sydämellä varustettu markkinointinörtti🤓 joka auttaa yrityksiä kasvamaan dataan pohjautuvalla digitaalisella markkinoinnilla.

Minulla on pitkä kokemus myynnistä, markkinoinnista, myynnin johtamisesta sekä yrittäjyydestä.

Erityiset ”kiksit” saan yrittäjien auttamisesta ja heidän arkensa helpottamisesta.

Samankaltaisia:

Kaipaatko tuloksia?

Vauhdita yrityksesi kasvua!
>