49 parasta liidien hankinta metodia Liidien hankinta

49 Parasta Liidien Hankinta strategiaa! Pari yllättävääkin..

Liidien hankinta voi olla turhauttavaa 😞. On turhauttavaa miettiä mistä löytää kiinnostuneet asiakkaat joille myydä. Kaikki yrittäjät, markkinoijat ja myyjät voivat varmasti samaistua tähän?

Kuvittele että kuitenkin olisi tapoja joilla suhteellisen helposti, edullisesti ja nopeasti saisit asiakashankinta prosessin kuntoon. Myyntiliidit virtaisivat kuin hanasta kääntämällä!

Potentiaalisia asiakkaita jotka jo olisivat alustavasti kiinnostuneita tarjoamastasi palvelusta? Olisiko sinun mukavampi myydä näille, vai soitatko vielä mieluummin puhelinluetteloa läpi?

Tässä kirjoituksessa tuon sinulle 49 hyväksi havaittua tapaa liidien hankintaan. Näillä saat asiakashankinnan aivan uusille kierrosluvuille. Useimmat näistä eivät maksa maltaita, ja mikä parasta voit aloittaa heti!

Aloitetaan liidin määrityksellä

Liidi (lead)= on henkilö, joka on jollain tavoin indikoinut kiinnostuneisuuttaan yritystäsi tai sen palveluita kohtaan.

Liidigenerointi = Potentiaalisten asiakkaiden houkuttelu

Liidigenerointi tai liidien hankinta on siis osa yrityksen uusasiakashankinta prosessia. Tässä kartoitetaan kiinnostusta ja kasvatetaan potentiaalisten asiakkaiden halukkuutta ostaa sinun palveluita tai tuotteita.

Miksi markkinoinnin tulisi hoitaa liidien hankinta?

Liidien hankinta ja kehittäminen asiakkuudeksi digitaalisen myyntisuppilon avulla.
Digitaalinen myyntisuppilo

Markkinoinnin tärkeimpiä tehtäviä on myynnin tukeminen jotta myynnin tekeminen tehostuu ja helpottuu. Myyjien työn tai yrityksen myynti ponnistelujen tehostuessa, yrityksen tulos kasvaa.

Markkinoinnin ja myynnin välinen suhde on kuin jalkaväen ja tykistön. Molemmat pitävät omaa tehtävää ylivertaisena mutta tosiasia on että kumpikaan ei yksistään voita taistelua!

Markkinoinnin tehtävää liidien hankinnassa voidaan verrata tykistöön joka pehmittää vihollisen pesäkkeet ja taistelutahdon. Myyjät taas ovat asiakashankinnan jalkaväki, joka ryntää taisteluhautoihin ja valtaa vihollisen asemat.

” Kaikki vaikuttaminen on myyntiä! ”

Myynnissä suurin pullonkaula on saada asiakkaat ja myyjät vuorovaikutukseen. Harva myyjä valittaa että “ tapaamisia on ihan mielettömästi, kalenteri aivan täynnä mutta yhtään kauppaa ei vain tule! “

Nykypäivänä myynti ei aina tarkoita face 2 face tapaamisia vaan vuorovaikutusta ja vaikuttamista voidaan tehdä myös muilla tavoin. Kuitenkin myynnin edellytys on että myyjä/yritys on vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa.

Ei ole yhtään tuotetta joka myy itsensä ainakaan täyteen potentiaaliinsa ilman myynti ponnisteluja. Lukuun ottamatta ehkä ruokaa ja vettä siinä tilanteessa että olet kuolemassa janoon tai nälkään.

Ala myymään tai lähede vetämään. Yrityksessä ei tapahdu mitään ilman myyntiä.


Myyjien aika on tehokkaassa käytössä kun se käytetään asiakkaiden kanssa, ei tapaamisten sopimiseen tai kohteiden etsimiseen. Siksi markkinoinnin on tärkeää tuottaa myyjille tarpeeksi laadukkaita liidejä.

Ihan mukavaa teoriaa mutta eikö pitänyt puhua Liidien Hankinnasta?

Kyllä! Aivan niin, asiaan siis:

Ilman sen pitempiä introja :

49 Parasta liidien hankinta menetelmää!

Kategoriat:

Henkilökohtainen liidien hankinta
Outbound liidien hankinta
Inbound liidien hankinta

Henkilökohtainen liidien hankinta

1. Referenssit: Tehoa asiakashankintaan!

Jotain niin perustavanlaatuista ja oleellista että niiden kysyminen monesti (aina) unohtuu. Miten voikaan olla niin vaikeaa kysyä asiakkaalta:

” Tunnetko ketään muuta joka voisi hyötyä meidän palveluista?”

Tai..

”Sinulla on varmasti monta tuttua joita voisimme auttaa samalla tavalla, kirjoita tuohon heidän yhteystiedot niin otamme yhteyttä ja kerromme sinulta terveisiä.”

En voi painottaa tätä liikaa:

”Referenssejä voi, ja PITÄÄ kysyä JOKA asiakastapaamisessa!”

Oli sitten kyse ensimmäisestä tapaamisesta tai asiakkuudeesta joka täyttää kymmenen vuotta! Referenssejä pyytämällä et ehkä saa satoja liidejä kuukaudessa (vaikka tämäkin on mahdollista) mutta saadut liidit ovat usein erinomaisia.

2. Suusta Suuhun markkinointi ( Asiakaspalvelu )

Do Di! Toinen itsestäänselvyys jossa jää monesti toivomisen varaa. Suusta Suuhun Markkinointi ja tämän nykypäivän serkku Viraali Markkinointi ovat ehkä tehokkain tapa hankkia liidejä ja asiakkaita, Piste.

Liidien hankinta suusta suuhun markkinoinnilla

Toisaalta nämä ovat myös seikkoja joihin markkinoija voi kaikkein vähiten itse vaikuttaa. Mutta.. On yksi tapa jolla voimme saada ihmiset puhumaan puolestamme.

Arvasit oikein!

ASIAKASPALVELU!

Digiaikakauden huipulla vanha kunnon asiakaspalvelu on edelleen kuningas! On täysin hölmöläisten hommaa jos yritys panostaa resursseja markkinointiin ja myyntiin. Sitten asiakas saa huonon tuotteen tai huonoa palvelua! JA kirkuu siitä ( hyvällä syyllä ) kurkku suorana joka tuutissa!

Ei hyvä ihmiset, Ei tällä tavalla!

Muista!

Jokainen asiakaskohtaaminen on markkinointia

Jokainen asiakaskohtaaminen rakentaa, tai tuhoaa Brändiä.


3. ”Apulista”

Tämä on ehkä vähän oudompi versio referenssien kysymisestä. Käytännössä teet listan vaikka top 20 yrityspäättäjistä joiden kanssa haluat tehdä kauppaa. Pidät listaa mukanasi, ja asiakastapaamisissa tai kun käyt opiskelukaverin kanssa lounaalla, kysyt jos hän tuntee jonkun listalta.

Ja jos natsaa pyydät häntä ”puffamaan” sinua!

Vähän kuin LinkedIn perusajatus paperimuodossa 🙂

Ei ehkä ole se pääasiallisin liidiengenerointi tapa mutta hyvä lisä. Jos myyt öljynporauslautoille ”BR 56S venttiiliä” ja sinulla on vain tusinan verran asiakkaita koko planeetalla, tämä voi olla ainoa tapa.

4. Messut ja Tapahtumat: Asiakashankinnan juhlaa

Vähän tällainen vanhanajan liidien hankintamuoto mutta tehokas jos olet aktiivinen ja oikeasti juttelet asiakkaiden kanssa etkä vain jaa kyniä!

5. Jaa oma esimerkki

Idea on että jaat henkilökohtaisesti käyttämäsi toimintatavan, työkalun, apuvälineen, vinkin tai muuta prospektille hyödyllistä tietoa.

Bongaa jos löydät tästä kirjoituksesta minun, sinulle jakama henkilökohtainen vinkki. ( Psst.. löytyy sähköpostimarkkinoinnista… )

Jos tästä oikeasti on apua, niin kyseinen henkilö on monesti vastaanottaivaisempi sinun markkinointiviestinnälle, ja saattaa hyvinkin ottaa itse yhteyttä ja pyytää apuasi.

Tämä kohta olisi voinut yhtä hyvin olla ”Inbound liidit” osiossa, mutta koska liittyy tässä esimerkissä niin vahvasti henkilöön, niin sen takia tässä ( voit kommenteissa protestoida ja ehkä siirrän tämän ).

6. Yhteistyö muiden kanssa

Kaikkea ei tarvitse tehdä itse, eikä kannata. Sama pätee myös markkinointiin. Etsi toimija joka jollain tavalla liittyy alaasi, mutta ei ole suora kilpailija. Voitte tarjota palveluitanne vaikka toistenne asiakkaille.

Oikein tehtynä tästä hyötyvät sinä, kumppani ja molempien asiakkaat! 

Oikea Win,Win,Win…Win tilanne siis.

7. Verkostoituminen

Ota osaa ja vaikuta.

Lions, Rotarit, BNI-ryhmä, yrittäjä järjestöt, kauppakamari, tilaisuudet, Twitter, LinkedIn, messut.

Toisille luontaista, toisille vaikeaa. Mutta kaikki voivat parantaa tätä taitoa ja hyötyä. Ihmiset tekevät kuitenkin kauppaa ihmisten kanssa. Ja sama pätee liidien hankintaan.

”Tunne, ja ole tunnettu niin sinun puhelin soi naapuria useammin.”


Outbound liidien hankinta

8. Hakumainonta / Google adwords mainonnalla liidejä

Tässä tarkoitetaan tänä päivänä lähinnä Google Adwords mainontaa. Jos toimit Suomen ulkopuolella niin Bing mainonta tarjoaa myös tehokkan, joskin pienemmän kanavan.

Tehokas klikki-mainonta: Oikein valitut hakusanat, negatiiviset hakusanat, oikein mitoitetut tarjoustasot, vartavasten suunnittelulle laskeutumissivulle ja Cashing! Tai jotain sinne päin.. Tässä yritin jäljitellä kassakoneen ääntä.. Luultavasti epäonnistuin.. Anteeksi!

9. Sähköpostimarkkinointi

Liidien hankinta sähköpostimarkkinointi
Sähköposti

Rakastettu, vihattu sähköposti. Paljon on jo spekuloitu onko sähköpostimarkkinointi kuollut, mutta vieläkään ei ole oikein löytynyt sen voittajaa. Sähköpostimarkkinointi tarjoaa lyömättömän ROI:n markkinoinnille.

Tutkimuksen mukaan yritykset ovat panostamassa siihen entistä enemmän.

Ovatko kaikki nämä yritykset väärässä?

Säköposti toimii myös B2B maailmassa. Lyhyt ytimekäs viesti joka ei tuoksu mainonnalta vaan on muodoltaan keskustelunomainen, toimii jopa kylmään kohderyhmään liidin hankintamenetelmänä.

Muista sisällyttää arvoa tai hyöty mitä voit vastaanottajalle tuoda.

Lisää kamppanjaan vastaanottaja analyysi, ja sinulla on liidien hankinta stereoideilla!

Mikä parasta:

Tämä toimii Hyvin pienellä kustannuksella!

10. Sähköpostin vastaanottaja-analyysi

Ok, tämä olisi voinut olla samassa ”perinteisen” sähköposti markkinoinnin kanssa. Eroaa siitä kuitenkin sen verran että näin tämän omana kohteena.

Juju on siinä että ihmiset ovat laiskoja toimimaan jos ei juuri nyt ole ”pakottava tarve”! He saattavat olla kiinnostuneita tarjonnastasi mutta nyt ei vain ole tulipalon vertainen syy toimia. Vastaanottaja-analyysi pyrkii löytämään nämä kiinnostuneet jotka eivät oma-aloitteisesti tartu toimeen.

Idea on seuraava : 

  1. Lähetät sähköpostia kohderyhmällesi, yhden tai parin viestin sarjan
  2. Seuraat miten vastaanottajat reagoivat viestiisi
  3. Analysoit ja kontaktoit analyysin mukaan kiinnostuneet

Tämä on äärimmäisen tehokas tapa hankkia B2B liidejä! Me olemme kehittäneet analyysimallin jossa mittaamme seitsemää eri toimintoa ja näiden yhdistelmiä. Tämän perusteella pisteytämme vastaanottajat ja jaamme pisteiden perusteella kolmeen ryhmään:

  1. Ei havaittua kiinnostusta ( ei siis sama kuin ”Ei kiinnostusta” emme vain havainneet sitä” )
  2. Keskimääräistä kiinnostuneempi
  3. Kiinnostunut

Tämän jälkeen lähetämme jatkoviestin toiselle ryhmälle. Kolmannelle ryhmälle soitamme ja saamme naurettavan suurella prosentilla tapaamisen! En tiedä kehtaanko edes kertoa.. Kakkos-ryhmälle lähetetyt viestit käyvät saman analyysin läpi ja taas kiinnostuneille soitetaan.

Ensimmäinen ryhmä jätetään rauhaan hetkeksi ja palataan myöhemmin asiaan.

Minkälaisia tuloksia tällä saa?Haluatko tietää miten voit hyödyntää tätä helposti itse?

Jaa tämä kirjoitus sosiaalisessa mediassasi ja laita viesti meidän FB-sivun kautta, niin lähetän sinulle ”kaavan” miten voit hyödyntää tätä mallia. Jos ei heti aukea, niin voin opastaa sinua 30 min ilmaiseksi puhelimitse.

Tai soita vaikka heti 09-424 51030

11. Sähköposti uutiskirje / Ilmaisia liidejä ja kauppoja..

Viesti enemmän, tee enemmän kauppaa! Miksi luulet että saat välillä ärsyttävänkin monta mainos sähköpostia?

Koska se toimii!

Fakta on että moni markkinoija ja myyjä, viestii liian harvoin. Suurin osa myyjistä soittaa asiakkaalle 1-2 kertaa, kun vaadittaisiin 7-15 kontaktia kaupantekoon!

Älä mieti asiaa omista mieltymyksistäsi. Sinä et ehkä pidä mainosviesteistä. Koska ne ovat huonoja! Lähetä itse parempia viestejä!

Käytä 5 min päivässä siihen että mietit miten voit auttaa asiakkaitasi! Lähetä heille vinkki tai neuvo joka hyödyttää heitä. Ole kiinnostunut heistä, ja Luo lisäarvoa!

Älä myöskään pelkää että saatat ärsyttää. Jos et ärsytä ketään, et myöskään jää kenenkään mieleen!

Parempi vähän ärsyttää ja tehdä kauppaa, kun että ei ärsytä ketään ja odottaa aktiivisesti pimeässä toimistossa turhaan, puhelimen soimista..

Aktiivinen viestintä on myös tärkeää asiakaspidon kannalta. Monella alalla suurin syy miksi asiakkaat vaihtavat palveluntarjoajaa on hinnan lisäksi viestintä! 

Tutkittaessa syitä yrityksen vaihtoon asiakkaat kertovat monesti että: kilpailijan myyjä oli yhteydessä, mutta omasta yhtiöstä ei kukaan ole ollut yhteydessä pitkään aikaan.

Jos siis ainoa yhteydenpito on vuosittain kaikille asiakkaillesi lähettämä hintojen korotus tiedote ja muuttuneet palveluehdot… Älä ihmettele jos he lähtevät muualle!

12. Messenger uutiskirje / jopa 90% avauksia..

Tämä on käytännössä sama kuin yllä, mutta eri mediaa käyttämällä. Facebook Messenger™️ yhteystietojen kerääminen kannattaa. Siinä missä sähköposti jää roskapostisuodattimeen tai vain DELETE napin alle, niin Messenger viesti avataan melkein aina.

Messenger viesteissä kannattaa ottaa huomioon viestintäkanavan ”intiimisyys” ja kommunikoida kuten tekisit ystäväsi kanssa. Pahin virhe mitä tehdään Messenger Markkinoinnissa, on lähestyä tätä kuten sähköpostimarkkinointia.

13. Facebook mainonta / Ylivoimainen kohdentaminen

Liidien hankinta Facebook mainonta
Facebook mainonta

Liidimainokset ovat olleet yritysten käytössä Facebookissa jo jonkin aikaa, mutta niitä hyödynnetään edelleen aivan liian vähän. Myyntiliidien kerääminen Facebook mainoksilla on tehokasta ja helppoa!

Tee Facebook ”liidi mainos” eli mainos jolla voit kerätä asiakkaan yhteystiedot. Nappia painamalla asiakas voi ”rekisteröityä” ja saat häneltä tarvittavat yhteystiedot. 

Ei erillistä laskeutumissivua, ei lomakkeiden täyttämistä, ei kitkaa..!

Koko liidinhankinta ketju saman median sisällä. Aloita lomakkeella, jossa kysytään vain tarvitsemasi tiedot. Vältä myös vapaamuotoisen tekstin pyytämistä, sillä se hankaloittaa lomakkeen täyttöä ja luo kitkaa.

Kitka on pahasta, paitsi talvirenkaissa!

Hyvä käytäntö on tarjota jotain tietojen vastineeksi. Tämä siksi, että pyydät suoraa toimenpidettä ja käyttäjälle pitää antaa konkreettinen syy tehdä se. Alennus, ilmainen kokeilu, tuotelahaja, opas, e-kirjat toimivat tässä hyvin.

Onnistuessa yhdistämään oikean kohderyhmän oikeaan tarjoukseen Facebook liidimainoksilla voi saada yllättävänkin edullisia liidejä. Kannattaa kokeilla! Jos haluat selvittää minkälainen kampanja sopisi sinun yritykselle ota yhteyttä. 

14. Messenger botti Facebook mainonnassa

Liidien hankinta Facebook Messengeribotilla
MyyntiRobo

Facebook mainokseen voi liittää myös Messenger botin joka mainoksen klikkaamisesta aloittaa ennalta suunnittelemasi viestiketjun asiakkaan kanssa. Asiakas myös jää sinun Messenger ”postituslistalle” ja voit jatkaa viestintää Messenger uutiskirjeellä.

Botin voi myös ohjelmoida keräämään asiakkaiden yhteystietoja, puhelinnumeroita, sähköpostiosoitteita tai vaikka esittelemään tuotteita maksunapin kera.

Facebook Messenger™️ botti voidaan siis ohjelmoida keräämään liidejä tai Myymään! MyyntiRobo™️ palvelulla teemme sinulle räätälöidyn Messenger Botin.

15. Instagram mainonta

Liidien hankinta Instagram mainonnalla
Instagram mainonta

Instagram mainonta sopii myös liidiengenerointiin. Voit näyttää Facebook liidi mainoksia myös Instagramissa. Suosittelen kuitenkin tekemään tästä oman kampanjan ja optimoida mainoksen kuvat ja teksti Instagramiin.

16. Twitter mainonta

Liidien hankinta Twitter mainonnalla
Twitter mainonta

Twitter-mainonnan ehkä suurin vahvuus on mahdollisuus tavoittaa yhteiskunnallisia toimijoita, ja asiantuntijoita erilaisista yrityksistä ja organisaatioista.

Tässä reaaliaikaiseen viestintään nojaavassa palvelussa mainostaminen vaatii kuitenkin aktiivisen otteen. Eilisen twiitti kun voi olla jo sisällöltään vanhentunut.

On erittäin tärkeää panostaa sponsoroitujen twiittien reaaliaikaisuuteen ja ajantasaisuuteen. Jos sinä tai yrityksesi olette jo aktiivisia Twitterissä, myös Twitter-mainonta saattaa sopia teille. Hyvä muistaa kuitenkin: jos mainostat, älä pyöritä samaa mainosta viikkotolkulla.

Twitter-mainonnan voit aloittaa täällä: ads.Twitter.com

Eikä tässä vielä kaikki:

17. Tekstiviesti markkinointi / Liidigenerointia ”Ysärifiiliksellä”!

Tekstiviesti (SMS) tämä 160 merkkiä pitkä matkapuhelimesta toiseen lähetettävä viesti. Suuri Suomalaiskeksintö joka tänä päivänä tuo nostalgisen mielen, tähän nuoruutensa -90 luvulla viettäneeseen markkinoijaan.

Mutta onko tekstarin aika jo ohi?

Ei mielestäni! Tekstiviestillä voi tavoittaa, ja ehkä tänä päivänä jopa vähän yllättää Messengeriin, Snappiin ja WhatsAppiin tottuneet. Mikä ihmeen piippaus tuo oli?

Kokeile yhdistää vaikka tekstiviestit sähköpostimarkkinoinnin kaveriksi.

18. Suorapostitus, kivikautinen liidien hankinta?

Liidien hankinta suorapostituksella
Suorapostitus

Ellos katologin kultakausi ehkä on ohi mutta suorapostitus ei mitenkään ole kuopattu. Oletko joskus miettinyt miten paljon maksaa suunnitella, painattaa ja jakaa printti mainoslehtinen? Ei nimittäin ole ihan ilmaista. Miten yrityksillä voi olla varaa täyttää minun postilaatikkoni mainoksilla?

Tässä juuri on se juju:

Koska suorapostitus toimii!

Esimerkiksi huoltamot ja katsastusasemat käyttävät kohdennettua ja ajastettua suorapostitusta hyvin tuloksin. Itse olen ainakin pari kertaa ”pelastunut” sillä että katsastusasema on muistuttanut auton katsastuksesta kutsulla. 

Tällainen markkinointi on asiakkaallekkin hyödyllistä. Miten sinä voisit omalla alallasi käyttää vastaavanlaista toimintatapaa?

19. Flyerit

Suorapostituksen ”tee se itse serkku”. Oikein kohdennettuna ja hyvällä tarjouksella varustettuna toimiva. Jaa yrityksille, asuinalueille tai autojen tuulilasiin.

20. Kirja

Liidien hankinta kirjan avulla

Kirjoita kirja. Kustanna se itse ( helppoa ja edullista nykyään, katso vaikka BoD.fi ) 

Jaa kirjaa potentiaalisille asiakkaille. Lähetä lehdistön edustajille ja bloggaajille. Myy kotisivuillasi tai lähetä pelkän postikulun hinnalla yhteystietoja vastaan.

21. Yrityshakemistot 

Etsi yleisiä tai alallesi keskittyneitä yrityslistauksia tai vertailusivustoja ja liity näihin. Tyylin: Urakkamaailma , Nerot.fi tai Itewiki.fi

22. PR

Lähesty alan julkaisuja, lehtiä ja verkkosivustoja. Lähetä heille blogikirjoituksiasi luettavaksi. Tai kerro uusista tuotteista ja palveluista joita tuotte markkinoille.

Älä pyydä mitään vastineeksi, vaan luota siihen että jos he pitävät kirjoituksestasi tai kokevat uutisesi mielenkiintoiseksi he kyllä ottavat yhteyttä.

Onnistuessa tämä voi tuottaa sinulle näkyvyyttä ja uskottavuutta ja sitä kautta myös.. liidejä! 🙂

23. Lehdistötiedotteet: ”7-päivää liidejä”

No niin, nyt sitten ollaan jo täydessä vauhdissa. Tee virallinen lehdistötiedote ja laita mahdollisimman laajaan jakeluun kaikkiin medioihin ja bloggaajille.

Netistä löytyy myös tähän soveltuvia palveluita jotka antavat neuvoa tiedotteen kirjoittamisessa ja jakavat sen laajaan journalistiseen verkostoonsa. 

Suosittelen käyttämään apua jos mietit lehdistötiedotteen laatimista. Yksi varteenotettava vaihtoehto on : Viidakkoperheeseen kuuluva Epressi

Idea sama kuin yllä olevassa, eli saada joku toimittajan retale kiinnostumaan yrityksestäsi niin että tekee siitä pienen jutun. Bonuksena voit saada linkin kotisivuillesi joka on aina mukava asia.

24. Printtimedia

Kyllä! Tämäkin voi toimia 🙂 Mainos lehdessä ei ole uusi asia mutta kyllä sillä silmäpareja viestillesi saa.. Mainoksen kannattavuutta ei ehkä ole niin helppo seurata kuin uudemmissa medioissa, mutta kyllä sekin onnistuu.

25. Puhelinmarkkinointi

Liidien hankinta puhelinmarkkinoinnilla

Hmm.. on yrityksiä jotka tarjoavat liidien hankintaa telemarkkinoinnin keinoin.

En vain itse ole niin vakuuttunut tämän toimivuudesta. Jos joku kerran jo saa asiakkaan luurinpäähän niin miksi ei samantien yritä cloussata tapaamista tai kauppaa?

Toki liideja voi syntyä puhelinmarkkinoinnin sivutuotteena. Jos soitetaan ja tarjotaan tuotetta tai tapaamista ja asiakas on kiinnostunut mutta ei vain halua tällä hetkellä sitoutua.

Tällainen liidi voidaan siirtää takaisin markkinoinnille ja kohdentaa jatkotoimenpiteitä. Ehkä myöhemmin samainen liidi tulee taas myyjän pöydälle.

26. Kontaktoi nykyiset asiakkaasi, ja saat liidejä tutuilta..

Tämä on taas tällainen asia, joka on ihan nokan edessä piilossa! Kuka on taipuvaisin ostamaan sinulta?

No tottakai joku joka ON JO OSTANUT SINULTA!

Kuitenkin tämän systemaattinen toteuttaminen jää uupumaan liian monelta äh.. melkein kaikilta!

Asian pihvi tässä on se:

Kun saat jälkimarkkinoinnilla keskimääräisen asiakkuuden arvon nousemaan.. Voit panostaa enemmän uusien asiakkaiden hankintaan, ja luottaa että se on kannattavaa!


Inbound liidien hankinta

27. Tarjouspyyntölomake

Klassinen tarjouspyyntölomake jossain päin www-sivujasi. Ei esittelyjä kaipaa. Lidien hankinta A,B,C

28. Yhteydenottopyyntölomake

Vielä klassisempi yhteydenottolomake!

Liidien hankinta yhteydenotto lomakkeella verkkosivuilta
Nostalginen huokaus..

29. ”How to” -blogi kirjoitus

Kirjoita ohje miten kohderyhmäsi voi toteuttaa jonkun asian. Näin autat heitä, luot lisäarvoa ja joku voi jopa erehtyä luulemaan sinua asiantuntijaksi!

Blogikirjoituksen yhteydessä voit myös tarjota lisätietoja tai ohjata edellä mainittujen klassikolomakkeiden täyttämiseen. Ja konvertoit huomaamatta kävijän liidiksi.

Tämä kirjoitus jota luet on esimerkiksi juuri tällainen 🙂

30. ”How to”- video

Sama juttu kuin yllä, mutta vain video muodossa. Älä pelkää jos tuotanto ei ole Spielberg tasoa. Nykymailmassa kännykällä, yhdellä ottamalla kuvattu pätkä on uskottavampi kuin studiotasoinen tekele.

31. Tarjous PopUp

Kaikki rakastamme näitä, luemme keskittyneenä verkkosivua ja yhtäkkiä esiin pomppaa ruutu jossa tarjotaan jotain ! Ei hätää! Yleensä yläkulmasta löytyy pieni ruksi jolla tämän voi sulkea..

Oikein ajoitettuna ja oikealla viestillä tämä toimii vallan hyvin.

32. Exit Intent PopUp

Sama kuin edellinen mutta ruutu hyppää silmille juuri kun olit poistumassa sivustolta. Erinomainen tapa saada vielä viimeinen yritys koukuttaa kävijä liidiksi.

33. Verkkosivun chatti

Jos sivustollasi on paljon kävijoitä. Suosittelen chat palvelua jossa oikea asiakaspalvelija auttaa kävijöitä ja samalla huomaamatta muuttaa heidät liideiksi tai jopa cloussaa kaupat saman tien.

34. Messenger botti verkkosivuilla

Kerroin jo aikaisemmin Messenger Botin hyödyistä. Vaikka kynnys ottaa yhteyttä on vähän suurempi kuin ”avoimessa” chatissa niin sinulle hyöty on suuri kun saat asiakkaan tiedot samalla kun hän kysyy jotain.

Toimiva vaihtoehto myös jos ei ole kannattavaa palkata henkilöä vahtimaan chattia 24/7 . Botti kyllä valvoo ja kerää liidejä puolestasi!

35. Messenger botti Facebook-sivulla

Sama 🤖 kuin edellinen tämä vain valvoo Facebook-sivujasi.

36. e-kirjat

Nämä toimivat samalla tavalla kuin fyysiset kirjat. E-kirjoissa on se etu että niiden säilyttäminen ja jakelu on nopeaa ja ilmaista. E-kirjoihin voit liittää linkkejä joilla saat asiakkaasi ohjattua haluttujen sivujen pariin.

Voit antaa näitä yhteystietoja vastaan, myydä, antaa kaupanpäällisinä ja tällä tavalla pehmittää asiakasta tulevaa lisämyyntiä silmällä pitäen.

Varoituksen sana:

Älä sorru riman alittamiseen. Jos tarjoat e-kirjaa aiheesta niin älä vain tee 10 kohdan listaa jonka lukee läpi 45 sekunnissa. Ei tämäkään ole huono tapa hankkia liidejä, mutta kutsu sitä silloin oikealla nimellä: ”10 kohdan lista!”

E-kirjat ovat erinomainen liidien hankinta menetelmä mutta muista aina mikä on lopputarkoitus. Et sinä tavoittele yhteystietoja. Sinä tavoittelet kauppaa! Jos asiakas pettyy ”riman alitukseesi” niin mitä luulet, ostaako hän?

”Liidien hankinta on vain askel kohti maalia, ei maali itsessään.”

37. Arvonnat: Liidien hankinta Lottoa?

Mitä tähän voi sanoa? Olemme Lotto kansaa. Arvonnat vain toimivat, vaikka palkinto ei edes olisi niin mahtava. ”Senhän voi voittaa ilmaiseksi!”

Ja sinä saat liidejä melkein ilmaiseksi!

38. Kyselyt

On olemassa ihmisiä jotka rakastavat kyselyitä. He jopa vapaaehtoisesti ottavat osaa 50 sivua sisältäviin mega kyselyihin. Suklaalevyn hinnalla he tulevat ja käyttävät 2 tuntia elämästään auttaakseen markkinointitutkimuksessa.

Minä en kulu heihiin. Minä en tätä ymmärrä! 

Olen naimisissa ”kysely ihmisen” kanssa, ja on paljon muutakin jota en ymmärrä vaimossani. Joten suotakoon hänelle kyselyt.

39. Leikkimieliset testit

Toimivat ehkä paremmin myös ”Ei kysely ihmisiin”. Ja näiden tuloksia jaetaan mielellään somessa joten tämä on hyvä tapa saada myyntiliidejä varsinkin kuluttaja asiakkailta.

Täältä voit etsiä ideoita!

40. Ilmainen kokeilujakso

Tämä on erittäin toimiva tapa saada ihmiset kokeilemaan sinun palvelua tai ohjelmistoa. Voi toimia myös joidenkin kalliimpien fyysisten tuotteiden kanssa. Mieti vaikka auton koeajoa! Aika usein tehdään myös paperit auton ostosta…

Käytetään paljon esim. liikuntapalveluiden myynnissä. Melkein kaikki kuntosalit tarjoavat ensimmäisen kerran ilmaiseksi.

Ihmisillä on synnynnäinen taipumus vastavuoroisuuteen. Joten meillä on erittäin vaikea kieltäytyä ilmaisen kokeilun jälkeen kun heti tarjotaan maksullista jaksoa. Velä vietävän hyvällä tarjouksella!

43. Tuotelahja tai testeri

Oletko koskaan käyttänyt aikakausilehden välissä tulleen pieneen litteään kosteusvoide ”testeri” paketin? Tai kaupan kosmetiikka osastolla kokeillut huulipunan ”testeri” puikkoja?

En minkään! 👴

Mutta monet ovat. Ja tämä on toimiva tapa. Tässä ei välttämättä ole kysymys vastavuoroisuuden hyväksi käyttämisestä vaan enemmänkin epävarmuuden poistamisesta.

Epävarmuus on yksi pahimpia pahin kaupan tappaja! 

Otan mieluummin vastaan huonoja uutisia tänään, kuin että tiedän saavani huonoja uutisia vuoden päästä. Saatuasi huonot uutiset voit suhteuttaa ne, ja tehdä toimenpiteitä miten muuttaa tilanne positiiviseksi.

Mutta jos et tiedä mikä on pielessä et voi fixata sitä.

Epävarmuus luo kitkaa, ja me olimme jo yhteisymmärryksessä että kitka ei sovi kaupantekoon. 

Esimerkki: Ostin huonokuntoisen sijoitusasunnon, remontti ja myynti mielessä. Löysin netistä hienon lattialaminaatin. Se näytti hienolta kuvassa mutta epäröin miltä se näyttäisi luonnossa. Olin epävarma!

📣 Mitä luulet, ostinko laminaatin?

Kyllä vain! Mutta ensin tilasin testipalan kotiin, ja laitettuani sen lattialle ja tutkittuani sitä auringonvalossa se näytti kolme kertaa paremmalta kuin kuvassa. Tilasin heti tarvittavan määrän.

”Hieno homma mutta miten tällä saa liidejä?”

-Onko sillä väliä jos teit jo kaupat!

Tuotelahja sopii hyvin liidien hankintaan koska kyllähän sinun pitää tietää minne ja kenelle se lähettää 😉

44. Koulutukset liidien hankinnan välineenä

Järjestä alaasi soveltuva koulutus josta luulet että asiakkaasi voisivat olla kiinnostuneita. Opeta perusteet, vaikuta osaamisellasi. Jätä tarpeeksi opettamatta että asiakkaat kääntyvät koulutuksen jälkeen sinun puoleesi.

Ei massoittain liidejä mutta liidien hankinta menetelmänä oivallinen koska liidien taso on erinomainen.

Toinen vaihtoehto on että opetat kaikki ja vähän päälle. Opetat kaikki salaisuutesi ja erityisosaamisesi ( melkein ainakin ). Vaikutat kaikki asiantuntijuudellasi.

Saat ainakin heidät uskomaan että asia on niin monimutkainen että heidän olisi palkattava 10 henkilöä toteuttamaan oppisi. Tai sitten he voivat soittaa sinulle..

41. Teleseminaarit

Sama idea kuin edellisessä tämä on vain eri tapa toteuttaa koulutus!

42. Webinaarit

Webinaareilla liidienhankinta lentoon!

Webinaari ovat koulutusmuodoista tällä hetkellä mielestäni mielenkiintoisin liidien hankinta muoto. Tässä yhdistyy henkilökohtainen vaikuttaminen ( sinun ääni ja kuva) sekä hyvä skaalautuvuus ja pieni kynnys osallistua.

45. Vinkkiohjelmat

Kannusta asiakkaitasi vinkkaamaan palveluistasi ystävilleen ja tutuilleen. Tämä on referenssien pyytämisen automatisointia!

Mieti miten hienoa et tarvitse edes itse pyytää! Tarjoat jotain etua vinkkaajalle ja ehkä uudelle asiakkaalle ja avot sinulla tarvitsee vain odottaa tilauksia. Ainakin teoriassa.

Leikki sikseen, nämä ”vinkkaa kaverille” ohjelmat ovat erittäin tehokkaita ja kaikkien pitäisi miettiä miten voisivat omassa toiminnassaan hyödyntää tämän tyyppistä järjestelyä.

46. Sähköposti kurssilla liidejä

Nopeasti mietittynä tämä voisi olla koulutuksien kanssa samankaltainen metodi. Minä kuitenkin mieltäisin tämän enemmän e-kirjojen kanssa samankaltaiseksi. Sähköpostikurssissa vain paloitellaan e-kirjan sisältö pieniin sähköpostiin mahtuviin palasiin.

Toisille tämä on helpompi tapa sisäistää tietoa.

Tarjoat siis tietoa, paloiteltuna tietylle aikavälille vastineeksi yhteystiedoista tai jopa rahasta.. Paras puoli tässä on se:

Että jos viestisi tuo jotain arvoa vastaanottajalle opetat heidät avaamaan ja lukemaan viestisi jopa odottamaan sitä.. Ja silloin myöhemmin lähetetty myyntikirje uppoaa varmemmin.

47. Lista käytännöllisistä apuvälineistä 🔨

Muunnelma monesta edellä olevasta ajatuksesta. Varsinkin yrittäjinä törmäämme monesti samoihin ongelmiin. On ajankäytön tehostamista ja pakollisia velvoitteita.

Jos sinulla on arkeasi helpottavia ohjelmia, konsteja tai työkaluja. Tee näistä lista ja jaa muille yrittäjille. Tietenkin haluamasi vastinetta vastaan..

48. Esitteet ja myyntimateriaali

”Älä tuomitse kirjaa kannen perusteella!” Näin kuuluu vanha sanonta.

Sanonta on kuitenkin totaalisen väärässä!

Siinä että juuri näin me teemme, meidän aivot ovat satojen tuhansien vuosien ajan oppineet tunnistamaan kaavoja ja yhtäläisyyksiä. Tämä on pitänyt meidät hengissä.

Susien ulvonta yössä tarkoittaa älä mene lähemmäs. Kaunis puna-, valko- täpläinen sieni = älä syö! 

Teemme koko ajan päätöksiä murto-osa sekunnin perusteella, mieti vaikka liikennettä.

Kyllä sinäkin nopealla vilkaisulla pystyt sanomaan ketä kannattaa yöllä kadulla välttää.. Ei siihen tarvita pitkää pohdintaa.

Sama pätee viestisi perille menossa. Viestinnän kohde tekee silmänräpäys arvion sinun materiaalista ja sinusta! Samalla alitajuisesti päättää oletko sinä ja sanomasi roskaa vai ei.

Tässä ei kukkahattu tätien tasa-arvo puhe paljoa auta. Tämä on ihan ok, meidän aivomme toimivat näin. Tämä kannattaa ottaa huomioon omassa tekemisessä ja käyttää sitä edukseen.

49. CTA Siristämistesti

Ok, kiinni jäin. Tämä ei sinäänsä ole liidien hankinta tapa.

Mutta voi auttaa sinua generoimaan enemmän liidejä.

Sivuston parantaminen jäi nyt tämän artikkelin ulkopuolelle, mutta tässä nopea vinkki jolla voit testata miten toiminta kehoitteesi näkyvät.

Katso verkkosivuasi ja siristä silmiäsi niin että katse sumenee. Erottuvatko toimintakehoitteesi kuitenkin?

Niiden pitäisi!

Kysymyksiä ja vastauksia! ( Nopea yhteenveto )

Miten hankin liidejä?

Anna kävijälle jotain arvokasta, jotain joka oikeasti hyödyttää häntä yhteystietoja vastaan. Tämä voi olla laskuri, ohje, työkalu, alennus, vinkkejä tai mitä vain keksit. Pääasia että kävijä hyötyy siitä.

Mikä on paras liidien hankinta tapa?

Meidän mielestä tehokkain tapa hankkia liidejä on live chatti.

Mikä on tehokkain passiivinen liidien hankinta?

Kokemuksemme mukaan hyvin aijoitettu popup tarkkaan kohdennetulla tarjouksella.

Mitä liidien hankinta maksaa?

Liidien generoiminen ei tarvitse olla kallista, jos on jo liikennettä sivuilla niin pienillä muutoksilla ja ilmaisia ohjelmia käyttäen voidaan päästä hyvin alkuun.

😄


Mitä mieltä olit listasta?

Kerro mielellään kommenteissa:

  1. Mitä näistä liidien hankinta menetelmistä käytät?
  2. Mikä on suosikkisi?
  3. Mitä liidien hankinta strategiaa ajattelit seuraavaksi kokeilla?
  4. Puuttuuko listasta erinomainen liidien hankinta tapa?

Tai jätä muuten vain kommenttia!


Evenrue Markkinointi on myynnilliseen markkinointiin keskittyvä digimarkkinointi toimisto. Toimimme Helsingistä käsin mutta tarjoamme palveluita koko Suomeen sekä ulkomaille. Tällä hetkellä markkinoimme n. viiteentoista eri maahan, neljällä eri kielellä.

Markkinoimme tuotteita 0,5 euroa /kpl maksavista heijastimista, miljoonia maksaviin teollisuuslinjoihin sekä palveluita laidasta laitaan.

Markkinointi PalvelunaHakukoneoptimointiGoogle Ads mainontaFacebook mainontaKoulutukset

Tommi Heikkilä

Moi! Olen Tommi Heikkilä ja toimin osakkaana ja markkinoijana Evenrue Markkinoinnissa. Minulla on pitkä kokemus myynnistä, markkinoinnista, myynnin johtamisesta sekä yrittäjyydestä.

Erityiset ”kiksit” saan yrittäjien auttamisesta ja heidän arkensa helpottamisesta.

Voit ottaa minuun yhteyttä:

tommi(a)evenrue.fi

puh. (09) 424 51030

Somessa en jaksa pyöriä joten siellä on turha minulle huudella 🙂

  • Aivan uskomatonta, että digitaalista markkinointia tarjoava yritys julkaisee näin huonolla suomen kielellä kirjoitetun blogitekstin. Kannattaisi hankkia oikolukija tai perehtyä kieliopin alkeisiin.

    • Varpu, kiitos kommentistasi.
      Palaute otettu vastaan ja työn alle.

      Voisitko samalla antaa näkemyksesi sisällöstä, se kiinnostaisi ainakin minua.

      Terveisin,
      Tommi ( Dyslektikko markkinoija )

  • >