5 tapaa pilata google ads kampanja Google Ads

5 Varmaa Tapaa Pilata Google Mainoskampanja

Google Ads mainokset ovat mahtavia, pienelläkin panoksella voi päästä alkuun ja nähdä tulokisa. On helppoa määritellä budjetti esim. 500€/kk eikä Google käytä sitä enemmän. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että budjettisi käytetään tehokkaasti!

Vaikka rakastan Google Ads mainoksia niin niillä saa myös erittäin helposti poltettua isonkin budjetin ilman mitään tuloksia..

Jos halut omassa yritystoiminnassa välttää rahan polttamisen niin ota huomioon ainakin seuraavat:

1. Negatiiviset avainsanat

Jos et ole kuullut negatiivisista avainsanoista tämä vinkki säästää sinulta paljon rahaa. Jos negatiiviset avainsanat ovat sinulle tuttuja, tämä on hyvä muistutus asiasta.

Tiedämmehän kaikki että negatiivisten sanojen optimointi on työlästä ja tylsää puuhaa ja siksi monesti jää kunnolla tekemättä.

  2. Liika automaatioon luottaminen

Google Ads kampanjan luominen ja hallinnoiminen on työlästä ja aikaa vievää tylsästä puhumattakaan. Uusien mainostekstien luominen, laskeutumissivujen suunnittelu, tarjoustasojen vahtiminen.. negatiivisten avainsanojen lisääminen!

Kaikki tämä johtaa helposti houkutukseen automatisoida mahdollisimman paljon. Vaikka automatisoimalla tehtäviä voi säästää aikaa niin sillä myös monesti menettää tehoja.

3. Tarjoat liikaa suosituista avainsanoista

Ajatus tarjota vain parhaista avainsanoista voi tuntua oikealta, mutta ruma totuus on että:


Monella alalla nämä ”parhaat avainsanat” ovat toivottomia!


Miksi?


Ensinnäkin kustannus ja toiseksi kilpailu. Jos sana vielä on yleinen eikä esim. negatiivisia hakuja ole lisätty voi olla että vuodat kuiviin hyvin nopeasti. 

Maksat klikkauksesta 3€ ja karkeasti 2-5% luokkaa että joku jättää vaikka yhteystietonsa sivuillasi. Tämä tarkoittaa että maksat 20-50€ yhteystiedosta. Näistä jonkun ajan kuluessa X% ostaa jotain.

Yhden ostavan asiakkaan hinnaksi voi muodostua aika paljon..

Toisaalta jos…

..Jos tavoittelet kalliita avainsanoja niin varmistu että asiakkuuden arvo on sen verran korkea että tämä kannattaa. Toiseksi varmista että tavoittelet sanoja joilla on selkä kaupallinen merkitys.


4. Liian pieni budjetti tavoitteeseen nähden

Tämä on vähän samantapainen ”ongelma” kuin edellinen. Kaikilla meillä on rajallinen budjetti niin kannattaa miettiä mihin sitä kohdistaa.

Vaikka olisi mahdollista tarjota kaikista toimintaasi liittyvistä avainsanoista niin yleensä kannattaa laskea mitkä ovat kannattavimmat.

Tarjoa näistä ja katso miten pitkälle voit kampanjaa viedä näiden varassa, ennen kuin laajennat hakusanoja.

5. Tarjoat liikaa suosituista avainsanoista

Kaikkien mahdollisten muuttujien testaus saattaa insinöörimäistä mieltä houkuttaa mutta muista että on vain kaksi todella vaikuttavaa tekijää hakukampanjoissa:
a) mainoksen teksti
b) kohdeyleisö

Jos testaat (mikä kannattaa) niin testaa näitä kahta.
Mutta varmista ensin että sinulla on riittävä otanta muuten testaamisessa ei ole järkeä.

Google Ads voi olla mahtava tuloksentekijä yritystoiminnallesi mutta yhtä lailla sillä voi polttaa isonkin budjetin. 

Välttämällä nämä tavalliset mutta silti monesti sivutetut seikat olet jo ohittanut isoimmat karikot.

Katso myös edistynyt Google Ads Strategia.

Jos oma aikasi, kiinnostuksesi tai osaamiesi ei riitä voit myös pyytää asiantuntijaa auttamaan sinua markkinoinnissa.

>