13- Helppoa Seo Optimointi Vinkkiä
” Jos et ole Googlen ensimmäisellä sivulla, sinua ei ole olemassakaan! ”
Olet varmaan törmännyt tähän sanontaan. Sanonta on niin osuva koska hakukonenäkyvyyden kannalta se on 95,5% oikeassa.
Sattumoisin 95,5%, on myös osuus kävijöistä jotka ensimmäisen sivun tulokset saavat Googlen hakutuloksissa. Jos haluat tarkemmin arvioida miten määrät vaihtelevat ensimmäisellä sivulla voit käyttää laskuria jonka löydät TÄÄLTÄ.
Seo optimointi, hakukoneoptimointi, Google optimointi, SEO. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Oli kutsumanimi mikä tahansa niin..
Tuhannen taalan ( monesti varsin kirjaimellisesti ) kysymys kuuluu, “miten saan sivuni Googlen hakutulosten ensimmäiselle sivulle”?
Ilmainen voi olla arvokasta
Vaikka en alla olevista neuvoista pyydä sinulta senttiäkään, se ei tarkoita että nämä eivät olisi arvokkaita.
Olen listannut alle hakukoneoptimoinnin toimenpiteitä joita käytän päivittäin ja jotka toimivat vielä vuonna 2023.
Kriteereinä olen käyttänyt että toimivuudesta löytyy tilastollista dataa maailmalta. = eivät ole pelkästään minun mutu tuntuman mukaan toimivia.
(lähteet: Ahrefs, Moz, Backlinko, Searchengineland )
Lisäksi olen valinnut nämä sen mukaan että eivät vaadi suurta teknistä osaamista tai mahdottomasti työtunteja.
Seo Optimointi tarkistuslista:
Voit käyttää alla olevaa listaa tarkistuslistana kun kirjoitat blogitekstiä tai suunnittelet tuotesivua.
- Kysymys hakuotsikossa
- Hakuotsikko 15-40 merkkiä
- Avainsana hakuotsikossa
- Avainsana verkko-osoitteessa ( URL)
- Avainsana tekstin H1-H4 otsikoissa muunnelmineen
- Avainsana “kylläisyys” n. 1% /Avainsana sivun yläosassa
- Metakuvaukset
- Schema / Structures markup
- Opi tuntemaan kävijät
- Pitkän kaavan sivu
- Laajenna parhaita sivujasi
- Sisäiset linkit
- Siivoa Roskat pois
SEO Sprint = ei pitkää, jatkuvaa sopimusta vaan nopea projekti josta nopeasti tuloksia...Kysy lisää!
Google optimoinnin perusaskeleet
1. Kysymys hakuotsikossa. Tutkimusten mukaan otsikko( title tag) jossa on kysymys klikataan useammin. Toiset tutkimukset havaitsivat että otsikot joissa oli kysymys olivat selkeästi yliedustettuina hakutulosten ensimmäisellä paikalla.
2. Hakuotsikko [Title Tag] jossa on 15-40 merkkiä näyttää tällä hetkellä toimivan parhaiten. Aikaisemmin pitemmät otsikot olivat suotavia mutta lisääntyneen mobiililiikenteen takia lyhyt virsi kaunis.
3. Lisää sivun tärkein avainsana hakuotsikkoon! Otsikko kertoo Googlelle mistä sivulla on kyse. Käyttäjä näkee hyvin nopeasti otsikosta onko sivusi hänen hakua vastaava.
4. Lisää tärkein avainsana sivun verkko-osoitteeseen. Tilastot osoittavat että selvä enemmistö ensimmäisen sivun tuloksista käyttää avainsanaa sivun verkko-osoitteessa. Helppo ja nopea tapa tehostaa löydettävyyttä. Voit hyvin tarkistaa miten tilanne on sinun alallasi. Hae paria alasi tärkeintä hakusanaa. Katso miten moni ensimmäisen sivun tuloksista käyttää tätä sanaa tai muunnelmaa url-osoitteessa..
5. Käytä avainsanaa ja tämän muunnelmia sivun tekstissä h1-h5 otsikkoina.
6. “Avainsana-kylläisyys”. Joskus 10 vuotta sitten riitti että kirjoitit avainsanan monta kertaa sivulle ja … avot… sivusi löytyi hakukoneista. Tänä päivänä asia ei ole niin yksinkertainen mutta silti tällä on merkitystä. Haluat että avainsana löytyy sivulta mutta välttää tunkemasta sitä väkisin niin että kuulostat rikkinäiseltä levyltä. Tähtää n.1% tasolle niin et ole pahasti pihalla. Tee avainsanatutkimusta ja selvitä minkä verran Googlen ensimmäisen sivun tuloksien sivustoilla esiintyy avainsanaa. Kaikkien avainsanojen kohdalla optimaalinen kylläisyys ei ole sama.
7. Metakuvaukset: Älä ole laiska Pa**a! Kirjoita omat metakuvaukset. Sinä tiedät parhaiten palvelusi ja tuotteesi hyödyt. Älä siis tyydy automaattisesti luotuihin kuvauksiin. Käytä hetki aikaa ja harmaita solujasi ja tee omat kuvaukset.
Edistyneet seo optimointi toimet
8. Schema / Structured Data
Mitä jäsennelty tieto on?
Jäsennelty tieto (engl. structured data ) on, sivuston sisäinen merkintä, joka auttaa hakukoneita paremmin ymmärtämään ja indeksoimaan sivustosi sisältöä. Kun lisäät strukturoitua dataa sivustosi HTML:ään, parannat yrityksesi sijoittumista hauissa ja samalla rikastat käyttäjän hakukokemusta. Voit testata sivustosi jäsenneltyä tietoa Tästä.
Tilastot osoittavat että hakutulosten ensimmäisellä sijalla on selkeä yliedustus tuloksilla jotka hyödyntävät jäsenneltyä tietoa. Omissa testeissämme olemme onnistuneet nostamaan sivua monta pykälää ylöspäin pelkästään f.a.q scheman lisäämällä. Miltä tämä näyttää hakutuloksissa voit nähdä alla olevasta kuvasta jossa tulokset hausta
“ markkinointia palveluna” .
Evenrue.fi ei ole ensimmäisellä sijalla mutta vie ison osan tilasta. Ennen jäsennellyn tiedon lisäämistä sijoitus oli 16 eli reilusti toisella sivulla.

Hakutuloksissa kiipeämisen lisäksi jäsennellyllä tiedolla voi antaa paljon enemmän informaatiota asiakkaalle vai mitä sanot alla olevasta esimerkistä?

SEO Sprint = ei pitkää, jatkuvaa sopimusta vaan nopea projekti josta nopeasti tuloksia...Kysy lisää!
9. Opi tuntemaan kävijät
Haastattele asiakkaitasi, selvitä heidän yleisimmät ongelmat. Pyri löytämään tapoja joilla palvelusi auttaa näihin ongelmiin. Kysy sivustosi kävijöiltä palautetta sivustostasi. Löysivätkö he etsimänsä. Löytyikö yhteystiedot, vastattiinko chat kyselyyn nopeasti ja asiantuntevasti? jne..
Tämä on niin paljon tärkeämpää kuin vain hakukonelöydettävyys! Mitä paremmin tunnet asiakkaasi sen parempaa palvelua voit tarjota. Ja myynti kasvaa… Kävijät jotka viihtyvät sivuillasi ja löytävät tarvittavan informaation palaavat myös toistamiseen. Asiakkaiden käyttäytyminen sivustollasi on hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeä viesti Googlelle.
Asiakkaat jotka pitävät sivustasi, ovat hyvä juttu liiketoiminnan sekä hakukonelöydettävyyden kannalta.
10. Pitkän kaavan sivu
Tutkimukset osoittavat selvästi että Google hakutulosten ensimmäisellä sijalla olevien sivujen keskimääräinen tekstimäärä kasvaa. 2016 tehdyn tutkimuksen hakujen ykköspaikalla oli keskimäärin vajaa 2000 sanaa. Joitain vuosia aikaisemmin suositeltiin sivun pituudeksi 500-800 sanaa.
Jos käyttäjä hakee vastausta 1+1 niin tähän ei toki tarvitse kirjoittaa tuhannen sanan blogia vastaukseksi. On kuitenkin hyvä huomioida että pidemmät tekstit pärjäävät keskimäärin paremmin.
11. Laajenna parhaita sivujasi
Jotkut sivut eivät vain millään tahdo nousta hakutuloksissa vaikka tekisit mitä. Näin käy kaikille. Ei auta itku markkinoilla. Sivustollasi saattaa kuitenkin olla sivu tai pari jotka pärjäävät hyvin. Harkitse näiden sivujen laajentamista.
Otetaan esimerkkinä että sinulla on 2000 sanan blogiteksti joka tuo mukavasti kävijöitä. Laajenna tekstiä, toki aiheeseen sopivilla tai sitä ainakin sivuavilla uusilla aiheilla. Todennäköisyys on että koska sivu löytyy aika hyvin, laajennuksen tuomat uudet avainsanat tulevat myös löytymään suhteellisen korkealla.
12. Sisäiset linkit
Sisäiset linkit kertovat hakukoneille miten sisältösi liittyy yhteen. Sisäisten linkkien avulla voi useasta erillisestä sivusta muodostaa kokonaisuuden. Muista linkittää sivujesi kesken siltä osin kun niissä on samoja teemoja. Alla esimerkki:

Viimeisenä mutta ei vähäpätöisempänä
13. Siivoa sivusi ja heitä roskat ulos!
Sinulla on joitain vuosia vanha sivusto ja olet rakentanut sisältöä ahkerasti.
Sisältöä onkin monesti kertynyt aivan liikaa..
Mutta eikö sisältö ollutkaan kuningas?
Ei! Jos puhutaan vain määrästä.
Jokaisella sivustolla on sivuja joihin kävijät eivät juuri eksy. Jos olet kirjoittanut ahkerasti blogia, sinulla on todennäköisesti useita tällaisia sivuja.
Nyt saat kotiläksyksi seuraavat tehtävät:
- Käy sivustosi läpi ja tunnista heikoimmat sivut ( analytics )
- Mieti voiko joitain näistä yhdistää tai uudistaa ( parin kuukauden kuluttua jos ei näy tuntuvaa parannusta mene seuraavaan kohtaan )
- Kylmän viileästi poista heikoimmat sivut säännöllisesti
Näillä helpoilla toimilla voit itse tehdä hakukoneoptimoinnin toimia joilla nostat sivujesi sijoitusta hakutuloksissa.
Jos haluat apuja käytännön toteutuksessa, ota yhteyttä!
SEO Sprint
* Ei pitkää sopimusta
* 1kk:n projekti
* Tuloksia nopeasti
* Tulossidonnainen
VAROITUS: tulokset voivat saada tanssijalan vispaamaan.