Mikä saa ihmiset klikkaamaan?
Mitä enemmän ihmiset klikkaavat mainostasi, sitä enemmän saat liikennettä sivustollesi. Toisaalta myyntisivulla haluat että ihmiset klikkaavat osta nyt painiketta. Mutta mikä oikein saa ihmiset klikkaamaan?
Otsikko on mainoksesi/sivusi tärkein osa, se saa hakijan huomion.
Otsikon pitää avata kirjoituksen olennaisin tai kiinnostavin sisältö niin, että lukija ymmärtää, miksi juttu kannattaa lukea. Otsikon ei kuitenkaan tarvitse kertoa kaikkea. Otsikolle pitää kuitenkin aina löytyä katetta itse sisällöstä. Lukijaa ei saa johtaa harhaan otsikoilla, jotka lupaavat todellista kiinnostavampia tietoja. Itsestäänselvyys ei myöskään ole otsikko.
Otsikko saa hakijan lukemaan tekstisi loput rivit. Otsikon on tarkoitus myös puhutella ainoastaan potentiaalisia asiakkaitasi. Jos houkuttelet hakijoita klikkaamaan mainostasi tarjoamalla jotain, mitä ei löydy sivustoltasi, tuhlaat vain rahaa.

Tutkimuksen mukaan 80% lukijoista pysähty otsikkosi kohdalla eikä lue pidemälle!
Vähän aikaa sitten törmäsin erittäin mielenkiintoiseen tutkimukseen.
Tässä tutkimuksessa HubSpot ja Outbrain ryhtyivät analysoimaan yli 3 miljoonaa otsikkoa. Heidän tavoitteensa?
Yksi heidän havainnoistaan erottui mielestäni muista:
He havaitsivat, että [suluilla] tai (suluissa) olevat otsikot saivat 38% enemmän klikkauksia kuin otsikot ilman niitä.
Tässä pari esimerkkiä:
Kumpi otsikoista on mielestäsi houkuttelevampi?
Vaihtoehto A:
Digitaalisen markkinoinnin toimisto Helsinki (yli 300 tyytyväistä asiakasta)
Vaihtoehto B:
Digitaalisen markkinoinnin toimisto Helsinki
On aika selvää, että useimmat meistä valitsisivat vaihtoehto A:n.
Otetaan toinen esimerkki.
Oletetaan, että sinulla on verkkokauppa.
Kuten olet ehkä huomannut, useimmat tuotesivun otsikot seuraavat tismalleen samaa kaavaa:
Muistitikku, USB 2.0, Techmate
Tämä otsikko on OK. Mutta se on aika yleinen eikä mitenkään erottuva.
Näin helposti voisimme vähän tuunata yllä olevaa:
Muistitikku, USB 2.0, Techmate [ilmainen toimitus]
Mutta miksi tämä toimii?
Tutkimuksen mukaan suluissa annetaan ihmisille "selkeä kuva siitä, mikä otsikon takana on". Tässä on järkeä, jos ajattelet sitä. Kun ilmoitat ihmisille, että sisältösi on tarkistuslista, video, blogikirjoitus, alan tutkimus tai haastattelu, he klikkaavat useammin.
Kysymys kuuluu: "Toimiiko tämä taktiikka myös hakuotsikkotunnisteiden kanssa?"
Tämän seurauksena sivusi sijoitus hakutuloksissa paranee.
Lyhyt vastaus kysymykseen on siis KYLLÄ!
Olemme testanneet eri otsikkotyyppejä suluilla ja ilman ja melkein aina fiksusti käytetyt sulut ovat lisänneet sivun klikkaus prosenttia. Otsikkoja testaamalla voit siis tehostaa sivusi hakukoneoptimointia.
Alla on joitain esimerkkejä millä voit päästä otsikkotestauksessa alkuun.
(Päivitetty)
[Haastattelu]
[X% alennus]
[Uusi tutkimus]
(Case esimerkki)
(Uusi opas)
(Esimerkkejä)
[Video]
(X-asiakkaiden luottama)
(Veloitukseton)
Jos haluat lisää yksinkertaisia ja helposti toteutettavia hakukoneoptimoinnin "sissi taktiikoita" niin ota yhteyttä ja varaa veloitukseton strategia palaveri.