.st0{fill:#FFFFFF;}

Messenger markkinointi auttaa löytämään liidejä, ajanvarauksia ja asiakkaita!


Messengerbotti on Facebook Messenger mainonta - ja markkinointi botti. Käytännössä botti ohjelmoidaan käymään keskustelua Facebook Messengerissä asiakkaiden tai potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Ennalta ohjatulla keskustelukaavalla voimme ohjata asiakkaita tekemään haluttuja toimenpiteitä kuten:

  • Ohjata verkkosivustollesi
  • Soittaa sinulle
  • Ottaa vastaan soittopyyntöjä
  • Tekemään ajanvarauksia
  • Antamaan yhteystietoja

Messengerbotilla voi olla monta eri roolia ja käyttötarkoitusta. Riippuen mikä on tarpeesi, botti voidaan ohjelmoida hoitamaan asiakaspalvelua, vastaamaan kyselyihin, ottamaan vastaan tarjouspyyntöjä. Tai vaikka esittelemään tuotteitasi:

Messenger mainonta : tuotteiden esittely Messengerissä.
Vaatekaupan tuotteita Messengerissä

Messenger mainonta on suhteiden rakentamista

Messenger on keskusteluappi jossa ihmiset käyvät keskustelua ystäviensä ja perheenjäsentensä kanssa reaaliajassa. Tämä on hyvin "intiimi" yhteydenpidon muoto. Tätä kannattaa myös kunnioittaa Messenger mainonnassa.

Kun otat käyttämäsi alustan luonteen huomioon ja räätälöit sanomasi juuri Messengeriin sopivaksi niin et vain markkinoi vaan luot suhteita. 

Messenger EI ole sähköposti.

Sähköposti on kommunikaatiotapa, joka on luotu lähettämään henkilökohtaisia viestejä kuten Messengerkin. Tämän takia on helppo lipsua käyttämään Messengeriä kuten käytät sähköpostia. Tämä on virhe!

Markkinoinnissa sähköposti harvoin on käytössä syvempien
asiakassuhteiden luomiseen. Sähköpostia käytetään enemmänkin informaation levittämiseen, kiinnostuksen herättäjänä ja ajoittaisten promootioiden lähettämiseen. Suurin virhe mitä voit tehdä on lähettää Messengerillä pitkän, puuduttavan markkinointikirjeen jossa vain kerrot omista tuotteistasi. ( ehkä tämä ei ole parasta sähköpostimarkkinointia myöskään )

Älä piinaa kuten puhelinmyyjä!
Pahimmillaan voit olla yhtä häiritsevä kun Piip P. myyjä!

Mutta juuri tämä intiimi keskustelunomainen formaatti, oikein käytettynä, on Messengerin vahvuus markkinoinnin välineenä! 

Miksi nyt käyttää Facebook Messengeriä markkinoinnissa lainkaan?

  • Facebook Messengerillä on 1,3 miljardia käyttäjää
  • Päivittäin Messengerissä käydään 7 miljardia keskustelua 
  • 260 miljoon uutta keskusteluyhteyttä avataan päivittäin 

Koska kaikilla Facebook käyttäjillä on pääsy Messenger alustalle, niin markkinoijalla on mahdollisuus tavoittaa suuri osan Suomen kansalaisista. Tuoreen tilaston mukaan 2018 Suomessa on 3,2 milj. Facebook käyttäjää ja kasvua edellisvuodesta n 11%. Ylen kyselyn mukaan Facebookia käyttää 69% 15-79 ikäisistä.

Yleisöä siis riittää mutta entä sitten?

No nyt päästään asiaan..  Statista  teki vertailun, jossa tutkivat eri
sähköpostikampanjoiden avaus- ja klikkaus prosentteja. Tutkimuksessa he selvittivät että keskimäärin sähköpostit avattiin 5,9%- 18,8% ja keskimärin viesteissä klikattiin jotain linkkiä 0,4%-2,1% !

Tämä tarkoittaa että jos lähetit 1 000 sähköpostiviestiä niin keskimäärin viestisi luki 6- 19 henkilöä ja viestissä olevaa linkkiä (vaikka sivustollesi ) klikkasi 1-2 henkilöä! Synkkää eikö vain?

Ja kyllä totta kai parempiinkin lukuihin moni pääsee sähköpostimarkkinoinnilla varsinkin jos on hyvä suhde listalla oleviin asiakkaihin .

Messenger markkinoinnissa luvut ovat jossain ihan eri sfäärissä. Koska kyse on "uudesta" kasvavasta kanavasta en löytänyt laajempaa tutkimusta messengerin luvuista. Mutta omista ja toisten markkinoijien kokemuksista voidaan suuntaa antavasti määritellä avaus% johonkin 70-90% välimaastoon ja klikkaukset 20-50% välille.

Joka tapauksessa on selvää että Messenger mainonta on SELVÄSTI sähköpostimarkkinointia tehokkaampaa lukujen perusteella.

Joitain esimerkkejä:

Neil Patel (paatunut sähköpostimies ) teki Messenger markkinointi kokeilun, jossa tulos oli 88% avauksia ja 56% klikkauksia!

Medium.com kokeili myös Messenger mainontaa ja tulokset olivat hurjia: 98% avauksia ja 44% klikkauksia!

Messenger mainonta Vs. Sähköpostimarkkinointi

Vastakkainasettelun  aika on ohi! Miksi valita jompikumpi kun voit yhtä hyvin hyödyntää molempia? 🤔

Parhaan tuloksen saat yhdistelemällä sähköposti- ja Messeger markkinoinnin. Messengerbotti voi tässä auttaa sillä botin voit liittää esim. Facebook mainokseen jossa mainokseen reagoineet siirtyvät messengeriin jatkamaan keskustelua botin kanssa. Tällöin he myös "tilaavat" botin eli sallivat että lähetät heille viestejä. Samassa yhteydessä botti voi myös ottaa talteen asiakkaiden sähköpostin jolloin kasvatat sekä Messenger- että sähköpostilistaasi.

Molemmissa alustoissa on omat vahvuudet ja näitä hyödyntämällä ja yhdistelemällä saat parhaan mahdollisen tuloksen.

Miten aloitta mainostaminen Facebook Messengerissä?

1. Facebook yrityssivu!

Messenger mainonnassa  alkuun pääseminen vaatii Facebook sivun yrityksellesi kuten kaikessa Facebook mainonnassa. Jo tämän jälkeen voit vastaanottaa ja lähettää Messenger viestejä sivustosi nimissä. Mutta valitettavasti tässä käy usein niin että ehdit vastata vasta 3 päivän kuluttua ja valitettavasti tämä on aivan liian pitkä aika ja liidi ehtinyt jo kylmetä!

Vaikka nopeasti ajateltuna tuntuu mahdottomalta että yritykset olisivat hitaita tai laiskoja vastaamaan niin valitettavasti näin kuitenkin on. Harvard Business review:n tekemän tutkimuksen mukaan keskimääräinen vastausaika verkosta tulleeseen yhteydenottopyyntöön on 42 tuntia!  👀

Keskimääräinen vastausaika verkosta tulleisiin liideihin.

Onko sinulla haluja ja resursseja palkata yksi kokopäiväinen henkilö valvomaan ja vastaamaan yhteydenottopyyntöihin? Sillä tämän se vähintään vaatii jos aiotaan manuaalityöllä toteuttaa hyvä vastausaika.

Onneksi tähän on ratkaisu.. ( arvasit varmaankin että sellainen löytyy.. ) Voit automatisoida asiakaspalvelusi etulinjan vaikka Messengerbotille! 😁

 2. Chat alustan valinta

Chat alustoja löytyy eri vaihtoehtoja kuten: Chatfuel, Manychat, Itsalive ja monia muita. Mikä sopii parhaiten sinulle, riippuu siitä mitä haluat saavuttaa ja omista mieltymyksistäsi. Me käytämme Manyachat alustaa sen monipuolisuuden ja hyvän käyttöliittymän takia.

3. Liitä facebook sivustosi chat alustaan

Miten tämä tapahtuu, on alustakohtaista mutta yleensä helppoa ja yksinkertaista. Esim. Manychat alustalla voi liittaa ja hallinoida botteja kaikkiin facebook sivuihin joihin sinulla on muokkaus oikeus.

4. Rakenna oma botti

Sitten voitkin jo aloittaa oman botin rakentamisen.. No ehkä kuten monessa muussa asiassakkin ensin on hyvä miettiä, mitä haluaa saada aikaiseksi ja mihin tarkoitukseen on bottia rakentamassa. Siis ensin tylsä suunnitteluvaihe ja sitten vasta rakentamaan! Ei p**** edellä puuhun kiitos!

Ja sitten eikun rakentamaan! Alla esimerkki miltä valmis botti keskustelu flow voi näyttää.

messenger mainonta
Valmis botti voi näyttää vaikka tältä.. siis taustalla..
5. Liitä botti haluamallesi alustalle

Nyt voit liittää valmiin botin tai keskustelu flow:n haluamallesi alustalle. Voit liittää sen facebooksivuillesi. Eli aina kun joku lähettää viestiä sivullesi niin botti vastaa. Voit myös aloittaa botilla keskustelun kaikkien kanssa jotka kommentoivat päivityksiäsi. Pienellä koodinpätkällä saat näppärästi botin myös verkkosivuille. 

JSON (JavaScript Object Notation) koodin pätkällä voit liittää myös botin Facebook mainokseen ja saada ihmiset jotka reagoivat mainokseesi aloittamaan keskustelun messengerissä botin kanssa. Nämä lisätään myös bottisi listaan joten voit markkinoida heille myös jatkossa!

Messenger mainonta, Facebook mainokseen liitetyllä botilla on tällä hetkellä meidän mielestämme kaikkein kiinnostavin tapa tehdä messenger markkinointia ja yksi parhaista liidien hankintatavoista!

Nyt oletkin sitten valmis Messenger markkinointiin oman messenger mainos botin voimin.

Riippuen mihin alustaan kiinnität bottisi, niin haluat varmaankin rakentaa oman "flown" eli keskustelukartan näille. Näin voit räätälöidä viestisi sopivaksi siihen tilanteeseen missä asiakas Roboosi "törmää" .

Mitä sitten?

"Mitä sitten?" on yksi minun mieli kysymyksistäni markkinoinnissa. Jos vaikka ostat Google hakusana mainontaa ja potentiaalinen asiakas käy sivuillasi niin "Mitä sitten?" Jos hän ei osta heti "Mitä sitten?"  Jos hän vaikka ostaakin heti niin "Mitä sitten?"

Asiakas vaati usein monta kontaktia brandisi kanssa ennen kuin ostopäätös syntyy. Asiakasta pitää siis ohjata päätöksenteossa ja auttaa häntä pääsemään haluttuun tulokseen. Ja jos olet ostanut vaivalla ansaituilla rahoillasi markkinointia ja saanut asiakkaan omille sivuillesi niin kannattaako häntä päästä noin vain takaovesta livahtamaan edes tervehtimättä?

Siksi tulisi aina esittää itselleen kysymys:

" Miten saan maksimaalisen tuoton markkinointi investoinnilleni? "

Tai lyhyesti, "Mitä sitten" ?

Tässä palataan taas suunnitteluun kun tehdään messenger mainontaa tai markkinointia ylipäänsä. Suunnittele siis etukäteen mahdollisimman monta kontaktia asiakkaasi kanssa, alken ensikohtaamisesta. Aina kun olet saanut asiakkaan toimimaan halutulla tavalla esitä kysymys "mitä sitten? "

Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan botin rakentamista!


Samankaltaisia:

Kaipaatko tuloksia?

Vauhdita yrityksesi kasvua!
>