Mitä Google Ads Laatupisteet ovat?
Näin Google määrittelee laatupisteet:
“Laatupisteet ovat arvioita mainosten, avainsanojen ja laskeutumissivujen laadusta. Korkeat laatupisteet voivat laskea hintoja ja parantaa mainoksen sijaintia.”
Pisteet esitetään asteikolla 1–10, ja ne ovat saatavilla avainsanatasolla. Korkeat laatupisteet tarkoittavat, että mainoksesi ja laskeutumissivusi ovat muihin mainostajiin verrattuna osuvampia ja hyödyllisempiä käyttäjälle, joka tekee haun tietyllä avainsanalla.
Google Ads -laatupisteet perustuvat aiempiin mainosten näyttöihin, joilla on yhteys tarkasti vastaaviin hakuihin avainsanoilla. Siksi avainsanojen vastaavuustyyppien muutokset eivät vaikuta laatupisteisiin.
Miten Google Ads laatupisteet lasketaan?
Google Ads -laatupisteet lasketaan yhteen laskemalla kolmen eri tekijän tulokset:
Ennustettu klikkausprosentti: Tämä mittaa, kuinka todennäköisesti mainoksesi nähnyt henkilö klikkaa sitä.
Mainoksen relevanssi: Tämä osoittaa, kuinka hyvin mainoksesi vastaa hakijan tarpeita.
Laskeutumissivun kokemus: Tämä kertoo, kuinka hyvin laskeutumissivusi vastaa mainoksen klikkaajien odotuksia.
Osatekijöiden avulla voit selvittää, kannattaako sinun muokata mainostekstiä, valitsemiasi avainsanoja tai laskeutumissivun sisältöä. Kukin osatekijä saa jonkin seuraavista arvioista: keskitasoa parempi, keskitasoa tai alle keskitason. Näin saat käsityksen siitä, missä osatekijöissä on parantamisen varaa.
Jokaiselle tekijälle annetaan arvio: "Parempi kuin keskiarvo", "Keskiarvo" tai "Alle keskiarvon". Arvio perustuu vertailuun muiden mainostajien mainoksiin, jotka ovat esiintyneet samalla avainsanalla viimeisen 90 päivän aikana.
Laatupisteiden merkitys Google Ads mainontaan
Mainossijaan liittyviä laatukomponentteja käytetään useilla eri tavoilla, ja ne voivat vaikuttaa seuraaviin asioihin:
- Mainoksen huutokauppakelpoisuus: Mainosten laadunvarmistuksessa määritellään mainossijan kynnysarvot ja se, voiko mainos ylipäätään näkyä.
- Todellinen klikkauskohtainen hinta: Laadukkaiden mainosten klikkauskohtainen hinta on usein pienempi. Toisin sanoen maksat klikkauksesta vähemmän, jos mainoksesi ovat laadukkaampia.
- Mahdollisuus käyttää mainoselementtejä ja muita mainosmuotoja: Mainossija määrää, voiko sen yhteydessä näkyä mainoselementtejä tai muita mainosmuotoja (esim. sivustolinkkejä).
Korkeat laatupisteet pienentävät siis yleensä kuluja ja parantavat mainonnan tuloksia. Kun mainokset vastaavat mahdollisimman hyvin sitä, mitä asiakkaat etsivät, Google Ads ‑järjestelmästä on eniten hyötyä kaikille.
Miten voit tarkistaa laatupisteesi?
Miten voit tarkistaa Google Ads laatupisteesi?
Kirjaudu Google Ads ‑tilillesi
Valitse vasemmalla olevasta valikosta Avainsanat
Klikkaa taulukon oikeasta yläkulmasta sarakekuvaketta
Avaa Muokkaa avainsanasarakkeita ‑kohdasta Laatupisteet-osio. Jos haluat nähdä tämänhetkiset laatupisteet ja niiden osatekijöiden saamat arviot, valitse tilastotaulukkoon lisättävät kohteet seuraavista:
Laatupisteet
Laskeutumissivukokemus
Odotettu klikkausprosentti
Avainsanojen diagnostiikka
Jos haluat ladata koko tilin avainsanojen tiedot, toimi näin:
- Kirjaudu Google Ads ‑tilillesi.
- Klikkaa sivuvalikosta Avainsanat siirtyäksesi avainsanasivulle ja klikkaa sitten kolmen pisteen kuvaketta .
- Valitse "Diagnosoi avainsanat"
- Klikkaa "Suorita nyt"
- Valitse kieli, sijainti ja laiteluokka
- Valitse tiedostomuoto ja nimeä raportti
- Löydät valmiin raportin valiko "Raportit" kohdasta

Klikkaa sivuvalikosta Avainsanat siirtyäksesi avainsanasivulle ja klikkaa sitten kolmen pisteen kuvaketta
Miten voit parantaa Google Ads laatupisteitä?
Google Ads mainonnan laatupisteitä voi ja kannattaa yrittää parantaa. Kaikki avainsanat eivät voi saavuttaa täyttä kymppiä mutta kannattaa pyrkiä mahdollisimman korkeisiin laatupisteisiin kautta linjan.
Koska Google Ads mainonta on huutokauppa eli käytännössä kilpailu, sinulla on selkeä hyöty jos pystyt olemaan kaikilla osa-alueilla ainakin parhaassa 1/3 mainostajista. Laatupisteiden tehostaminen on tärkeä osa google ads kampanjan optimointia.
1. Mainoksen relevanssi
Google Ads -mainosten osuvuus avainsanoille ilmaistaan mainoksen relevanssilla. Jos relevanssi on huonompi kuin keskitaso, voit parantaa sitä seuraavilla vinkeillä:
- Muokkaa mainostekstiäsi niin, että se vastaisi paremmin käyttäjän hakuja.
- Jos mainosryhmä sisältää useita erilaisia avainsanoja jaa ryhmä useaksi erilliseksi mainosryhmäksi. Näin mainokset voidaan kohdistaa tehokkaammin käyttäjien hakuihin.
- Järjestä avainsanat teemoittain, jotta niiden relevanssi kohderyhmälle parantuu. Nämä teemat voivat perustua tuotteisiin, palveluihin tai muihin luokituksiin.
Nämä vinkit auttavat tekemään mainoksista osuvampia avainsanojen kannalta.
2. Ennustettu klikkausprosentti
Tärkeä huomio alkuun! Laatupisteisiin vaikuttava "ennustettu klikkausprosentti" ei ole mainoksesi todellinen klikkausprosentti. Sinulla voi siis olla avainsana jolla on matala ennustettu klikkausprosentti mutta korkea "oikea" klikkausprosentti. Näitä kahta ei siis kannata sekoittaa keskenään. Tämä on myös laatupisteistä se osa-alue johon juuri tämän takia on ehkä vaikeinta vaikuttaa.
Odotettu klikkausprosentti on mittari siitä, kuinka todennäköistä on, että mainosta klikataan. Jos se on alempi kuin keskiarvo, kannattaa kokeilla seuraavia toimenpiteitä:
- Varmista, että mainoksessa oleva teksti vastaa avainsanojesi tarkoitusta.
- Muokkaa mainoksen tekstiä houkuttelevammaksi kohderyhmälle.
- Korosta tuotteesi tai palvelusi ainutlaatuisia etuja, kuten ilmaista toimitusta.
- Kokeile erilaisia toimintakehotuksia, jotka ovat läheisesti yhteydessä laskeutumissivuusi.
- Luo houkuttelevia toimintakehotuksia käyttämällä esimerkiksi sanoja Osta, Myy, Tilaa, Selaa, Etsi, Rekisteröidy, Kokeile, Pyydä tarjous.
- Tee mainoksen tekstistä yksityiskohtaisempi.
Muista, että tarkempi mainos voi johtaa alhaisempaan klikkausprosenttiin, mutta korkeampaan konversioprosenttiin. Löydä tasapaino, joka auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi parhaiten.
3. Laskeutumissivukokemus
Laskeutumissivusi on tärkeä osa online-markkinointia ja sen tärkeää tarjota kävijöille hyvä kokemus sivustolla. Jos arvio on alle keskitason tai keskitasoa, seuraavia käytäntöjä voi kokeilla parantaakseen kokemusta:
- Varmista, että laskeutumissivu vastaa kävijän etsimää sisältöä (hakua ).
- Pidä viesti mainoksessa ja laskeutumissivulla yhdenmukaisena.
- Mittaa ja optimoi laskeutumissivun konversioita.
- Tee verkkosivusto mobiiliystävälliseksi ja varmista helppo navigointi.
- Paranna sivun latausnopeutta, sillä se voi ratkaista kävijän poistumisen tai ostamisen.
Ota yhteyttä ja pyydä tarjous. Tarjouksen yhteydessä saat veloituksettoman Google Ads tilin auditoinnin.
VAROITUS: tulokset voivat saada tanssijalan vispaamaan.