.st0{fill:#FFFFFF;}

Google Ads Brändikampanja | Rahan tuhlausta vai oikotie onneen? 

Kannattaako Google Ads mainonnassa tarjota omasta Brändistään? Ja jos, niin miksi ihmeessä?

Harva mainoskampanja herättää niin voimakkaita ja niin ristiriitaisia tunteita kuin Google Ads Brändikampanja. 

Miksi minun pitäisi luoda brändikampanja, minun yritykseni kuitenkin näkyy korkeimmalla orgaanisella sijalla hakutuloksissa? 

Enkö minä joka tapauksessa saa nämä kävijät klikkaamaan sivuilleni?

Enkö minä maksa turhasta? 

Tässä osa tyypillisistä kysymyksistä joita meiltä kysytään brändikampanjoihin liittyen.

Aloitetaan kuitenkin alusta ja määritellään ensin, mitä tarkoitamme brändikampanjalla.

Mitä Brändikampanjalla tarkoitetaan?

Tässä yhteydessä tarkoitamme brändikampanjalla, Google Ads hakukampanjaa jolla mainostetaan oman yrityksen nimellä tehtäviä hakuja.

Esim. meidän tapauksessa brändikampanjassa ovat hakusanat "evenrue" ja "evenrue markkinointi".

Brändikampanja voi näyttää käytännössä tältä.

Siirrytään vastaamaan yleisimpiin kysymyksiin tai väitteisiin joita kuulemme:

Miksi minun pitäisi luoda brändikampanja, minun yritykseni kuitenkin näkyy korkeimmalla orgaanisella sijalla hakutuloksissa?

Erinomainen kysymys. Kyllä, yrityksesi löytyy orgaanisten tulosten kärjestä. Kuitenkin ennen orgaanisia hakutuloksia näkyvät mainokset. Eli pahimmassa tapauksessa ylimpänä ovat kolme mainosta ja niiden jälkeen karttakolmikko ja vasta tämän jälkeen sinun orgaaninen nr:1 tulos.

Kävijä joutuu vierittämään sivua alas löytääksesi sinun tuloksen ja tätä ennen hän törmää moneen houkutukseen jotka voivat viedä klikkauksen sinulta.

Ensimmäinen orgaaninen hakutulos ei automaattisesti saa kaikkea liikennettä.

Ensimmäinen hakutulos saa keskimäärin

 39,6% liikenteestä. 

Lähde: firstpage.com

Mutta jos joku etsii yritystäni, niin eihän hän klikkaa kilpailijan tulosta? Eihän?

On totta että osa brändiklikkauksista on sinun vakioasiakkaiden ja superfanien tekemiä ja heitä ei varmaan saa kilpailijalle houkuteltua. Mutta käsi sydämellä, kuinka suuri osa sivusi kävijöistä on vakioasiakkaita?

Jos sinulla on vaikka 5000 kävijää sivuillasi kuukaudessa niin kuinka monta vakioasiakasta sinulla on? Luultavasti aika paljon vähemmän.

Suuri osa brändihauista, tulee sellaisilta kävijöiltä, joilla on ollut joku edellinen kontakti yrityksesi kanssa mutta eivät ole vielä asiakkaitasi. He ovat voineet nähdä sinun mainoksesi. Löytää sinun Facebook-sivusi tai heidän naapuri on vinkannut mielenkiintoisesta yrityksestä.

Näin selvität oman brändisi CTR:n!

Voit helposti tarkistaa Google Search Console raportista, mikä on oman bränditermisi klikkausprosentti. Näin saat tietää miten iso osuus hakijoista jotka hakevat yrityksesi nimeä oikeasti klikkaavat sivuillesi.


Voit yllättyä miten "matala" tämä suhde on odotuksiisi nähden.

Monesti osuus jää 50% luokkaan, vähän alle vähän yli.


Maksanko turhasta? Enkö minä tällä tavalla maksa kävijöistä jotka kuitenkin tulisivat sivuilleni?

Kyllä. Mainostamalla yrityksesi nimeä maksat joistakin sellaisista klikkauksista jotka olisivat muutenkin tulleet sivuillesi. Mutta.

Samalla saat myös pelastettua sellaisia klikkauksia jotka olisivat muuten menneet ohi.

Brändisi kokonaisnäkyvyys nousee.

Brändiklikkaukset ovat erittäin edullisia joten tämä ei maksa sinulle käytännössä juuri mitään.

Otetaan esimerkki elävästä elämästä.

Kyseessä on meidän asiakas, PK-yritys joka on toiminut yli 20v.

Heidän yrityksen nimellä tehdyt orgaaniset haut, eli brändihaut johtivat klikkauksiin 49,4% hakukerroista. Eli yli puolet hakijoista jotka hakivat heidän yrityksen nimellä päätyikin toiselle sivustolle. 

Tämä ei ole mitenkään poikkeuksellista.

Rakensimme brändikampanjan Google Adsiin ja vertasimme tuloksia vähän ajan kuluttua.

Brändikampanjan kautta heille tuli n. 1000 klikkausta kuukauden aikana ja mainoskampanjan klikkausprosentti oli 45,21%.

"No niin, nyt maksettu mainonta söi orgaanisen liikenteen juuri kuten epäily oli."

Tutkitaan asiaa ja selvitetään, miten asia laita on.  Search Console kertoo että mainonnan aloittamisen jälkeen brändihaun orgaaninen klikkausprosentti on... 33,1%.

Mainonta siis söi orgaanista liikennettä mutta vain noin kolmasosan. Samalla brändihakujen kokonaispeitto nousi 78,31 prosenttiin aikaisemmasta 49,4%:sta. 

Mainonnan aloittamisen jälkeen tavoitimme yli 78% hakijoista aikaisemman alle puolen sijaan. Aika hyvä tulos.

Mitä tämä lysti sitten maksoi?

Brändikampanjaan oli kulunut 30 vrk:n ajalta noin 50€. Yhden klikkauksen kustannus oli n.5 senttiä. Brändikampanja oli myös erittäin kannattava, tuoden yli 120 kertaisen tuoton. 

Kyllä osa tästä myynnistä olisi ehkä tullut muutenkin, mutta tarkasteltuamme analytics raportteja huomasimme että orgaanisen liikenteen kautta tullut myynti oli jopa kasvanut vertailuajalla.

Joten suurta haittaa brändimainonnasta ei ainakaan ollut.

5 syytä miksi sinunkin pitäisi käyttää Brändikampanjaa!

1. Brändikampanjan klikkaukset ovat erittäin edullisia ( ja tuottavia ).

Klikkaukset maksavat yleensä joitain senttejä / kpl. 

Ei ole tavatonta että klikkaus maksaa vain 1 sentin. 

Tämän edullisemmin Google Ads mainontaa, on mahdoton tehdä.

brändihaku

Kuvassa hoitamamme verkkokaupan brändikampanjan tulokset 30vrk:n ajalta. 3909 klikkausta ja euroja kulunut vain 43,68 eli yksi klikkaus maksanut keskimäärin sentin. Tällä 40eurolla on saatu aikaiseksi 12 756€ myyntiä, joten tuotto melkein 300x.

2. Menetät liikennettä jos et mainosta omasta nimestä.

Ensimmäinen tulos ei automaattisesti saa kaikkea liikennettä ja siten sinä menetät kauppoja ilman brändimainosta.

3. Jos sinä et mainosta niin kilpailija mainostaa.

Vaikka kilpailevan yrityksen nimestä tarjoaminen on suhteellisen tavallista niin kilpailijan mainokset näkyvät ilman tätäkin. Jos tarjoat vaikka avainsanasta kattohuolto tai kattoremontti niin mainoksesi näkyy jos joku etsii jotain kattohuoltoyritystä nimeltä.

Asiakkaamme Sungloben hakutulos ei näkyisi ensimmäisenä ilman brändimainosta. 

Kilpailijat kalastelevat, ehkä tahtomatta mutta kuitenkin.

4. Voit viestiä monipuolisemmin.

Orgaaninen hakutulos on staattinen. Mainoksella voit valita mitä tietoja tuot esille ja mille sivulle kävijät ohjaat. Esim. haluat ohjata kävijät Black Friday tarjoussivulle, onnistuu!

Saat muutenkin enemmän palstatilaa ensimmäiseltä sivulta jolla voit tuoda esiin palveluitasi laajemmin kun orgaanisella tuloksella. 

Kuten Prisma tekee alla olevassa kuvassa.

Mainoksen avulla voi täydentää orgaanisen tuloksen tietoja.

5. Miksi tyytyä yhteen paikkaan Googlen etusivulla kun voit saada ne kaikki!

Ainakin melkein 🙂

Mainonnalla voit maksimoida ensimmäisen sivun näkyvyytesi ja samalla todennäköisyyden, siihen että hakija päätyy juuri sinun sivulle. Tämän takia on hyvä käytäntö mainostaa oman yritysnimensä lisäksi Brändiin liittyviä tuotteita vaikka ne olisivatkin hyvin esillä orgaanisissa hakutuloksissa.

Parhaimmillaan voit saada tuotteesi esille usealle paikalle etusivulla ja näin dominoida tilaa.

Kuten Boknäs alla.

Boknäsin värisuora: dominoivat shopping mainoksia, ylin mainospaikka hallussa sekä orgaanisten tulosten kärkisijat.

Tähän väliin on kilpailijoiden vaikea mahtua. Ilman mainontaa tilanne olisi toinen.

Yhteenveto

Alla lyhyesti vielä 5-syytä miksi sinun kannattaa hyödyntää brändikampanjaa.

  1. Brändikampanjan klikkaukset ovat erittäin edullisia.
  2. Menetät liikennettä jos et mainosta omasta nimestä.
  3. Jos sinä et mainosta niin kilpailija tekee.
  4. Saat enemmän mahdollisuuksia viestintään.
  5. Voit dominoida etusivua.

Brändikampanjoista ollaan eri mieltä ja monesti ( melkein aina) kysymys on enemmän tunneasiasta kun lukuihin perustuvasta faktasta.

Jos kysyt, kannattaako Brändikampanja ?

Yksiselitteinen vastaus on Kyllä?

Tätä vastausta tukee iso määrä tutkittua tietoa ja käytännön mainonnasta saatu kokemus.

Jos olet eri mieltä, niin haastan sinut näyttämään minut vääräksi datan pohjalta.  

Oletko kiinnostunut yhteistyöstä?

Tästä linkistä voit tutustua meidän Google Ads palveluun.

Evenrue on Google mainonnan asiantuntijatoimisto. Olemme virallinen Google Partner - kumppani ja työntekijämme ovat Googlen sertifioimia ammattilaisia. 

Joka päivä työmme tavoitteena on tehdä Suomen parasta Google Ads mainontaa. Tämä on rohkea väite ja asettaa tekemisemme riman korkealle. 

Ota yhteyttä ja pyydä tarjous. Tarjouksen yhteydessä saat veloituksettoman Google Ads tilin auditoinnin. 

VAROITUS: tulokset voivat saada tanssijalan vispaamaan.

Samankaltaisia:

Kaipaatko tuloksia?

Vauhdita yrityksesi kasvua!
>