"Hei!
Sait tämän viestin, sillä vähintään yksi konversiotapahtumasi voisi hyötyä dataan perustuvasta attribuutiosta. Jos et tee mitään xx.x.2022 mennessä, vaihdamme attribuutiomallisi."
----
Olet ehkä saanut tämän kaltaisen sähköpostiviestin Googlelta?
Minä olen, ja useat asiakkaamme ovat saaneet. Tästä on myös useasti noussut esille kysymys:
Mitä tämä tarkoittaa?
Googlen viestin mukaan tämä tarkoittaa:
“ Dataan perustuva attribuutio on koneoppimismalli, joka laskee konversiokrediittien attribuution sen perusteella, miten käyttäjän hakevat yritystäsi ja automaattisesti mainoksiisi. Erona Viimeinen klikkausmalliin dataan perustuvassa attribuutiossa - pitää koko asiakaspolkua, joka johtaa käyttäjän konvertoitumiseen, ja konversiokrediitit jaetaan asiakaspolun vaiheen kesken. “
Suomeksi tämä tarkoittaa mallia jonka mukaan Google jakaa konversion eri kampanjoille, avainsanoille ja mainoksille.
Esim. jos vaikka konversiota (yhteydenotto sivulta) edeltävänä aikana sama kävijä on vierailu sivuilla monen mainoksen kautta. Miten konversiotapahtuma jaetaan näiden kesken?
Ensimmäiselle kontaktille? Viimeiselle? Kaikille tasan?
Tämä jakomalli on ollut kiinteä jonka olet voinut valita, esim. ensimmäisen klikkauksen mukaan. Jolloin asiakkaan ensimmäiselle kontaktipisteelle on annettu koko kunnia konversion saamisesta.
Jatkossa Google siirtyy jakamaan tätä ”dataan perustuvasti”, Google yrittää oppia ja jakaa konversiot sen mukaan mikä käynti on todennäköisemmin vaikuttanut tapahtumaan, nykyisen kiinteän jaon sijaan.
Dataan perustuva attribuutio oletuksena
Dataan perustuva attribuutio tulee olemaan oletusarvo kaikille uusille konversiotoiminnoille, ja nykyiset konversiotapahtumasi muuttuvat todennäköisesti dataan perustuvaan attribuutioon jonkun ajan sisällä.
Dataan perustuva attribuutiomalli on yksi kuudesta eri Google Adsin attribuutiomallista, ja se toimii siten, että se jakaa ansiot tietystä konversiotapahtumasta, aiemman datan perusteella.
Viimeinen klikkaus on ollut tähän mennessä oletusarvo, ja se on kulkenut mukana Google Adsin tai aikaisemmin AdWords-alustan ensimmäisestä päivästä lähtien.
Google Ads:n eri attribuutiomallit
Viimeinen klikkaus:
Konversio kirjataan tulleeksi yksinomaan viimeiseksi klikatun mainoksen ja sitä vastaavan avainsanan kautta.
Ensimmäinen klikkaus:
Konversio kirjataan tulleeksi yksinomaan ensimmäiseksi klikatun mainoksen ja sitä vastaavan avainsanan kautta.
Lineaarinen:
Konversiokrediittiä kirjataan tasapuolisesti reitin kaikille mainokseen kohdistuville aktivoitumisille.
Aikavaikutus:
Konversiokrediittiä kirjataan eniten niille mainokseen kohdistuville aktivoitumisille, jotka ovat tapahtuneet ajallisesti lähellä konversiota. Krediittiä jaetaan käyttämällä seitsemän päivän puoliintumisaikaa. Toisin sanoen kahdeksan päivää ennen konversiota tapahtunut mainoksen aikaansaama aktivoituminen saa puolet vähemmän krediittiä kuin päivää ennen konversiota tapahtunut klikkaus.
Positioperusteinen:
40 % konversiosta kirjataan tulleeksi ensimmäisestä mainoksen aikaansaamasta aktivoitumisesta ja 40 % viimeisestä aktivoitumisesta sekä niitä vastaavista avainsanoista. Loput 20 % kirjataan tulleeksi muista reitillä tapahtuneista aktivoitumisista.
Dataan perustuva:
Konversiotapahtuman aiempi data määrää, missä suhteessa konversiokrediitti kirjataan eri asioille. Tämä attribuutiomalli eroaa muista malleista siinä, että sitä käytettäessä kunkin aktivoitumisen todellinen vaikutus konversioreitillä lasketaan tilisi datan perusteella. Dataan perustuva malli on useimpien konversiotapahtumien oletusattribuutiomalli. Lue lisää dataan perustuvasta attribuutiosta.
Attribuutiomallien koneoppimisversio!
Dataan perustuva attribuutiomalli on attribuutiomallien koneoppimisversio, jossa Google ottaa tietoja tietystä konversiotapahtumastasi. Määrittää sitten kullekin kosketuspisteelle arvosanan, sen mukaan miten algoritmi uskoo tämän kosketuspisteen vaikuttaneen lopputukokseen.
Olet myös aikaisemmin pystynyt käyttämään Dataan perustuvaa attribuutiota mutta se on vaatinut aika ison määrän konversioita ennen kuin malli on ollut käytettävissä.
Tässä on suurin muutos entiseen. Dataan perustuvassa attribuutiomallissa ei enää ole datan vähimmäismäärää. Eli tämä on mahdollinen nyt kaikilla tileillä.
Google väittää, että heidän tekoälyn konversiomallinnus on niin kehittynyt, että he eivät enää tarvitse vähimmäistietoja saadakseen Dataan perustuvan attribuution toimimaan jokaisella tilillä volyymista riippumatta.
Nyt on mainostajasta kiinni, uskooko Googlea sokeasti tässä?
Yleisesti voidaan kuitenkin todeta että, kuten kaikki muutkin dataan perustuvat päätökset, mitä enemmän dataa sinulla on, sitä parempia päätöksiä voit tehdä. En usko että tämä attribuutiomalli on poikkeus.
Muista, että vaikka sinulla on mahdollisuus käyttää Dataan perustuvaa attribuutiomallia ilman minkäänlaisia rajoja, se toimii silti todennäköisesti paremmin, jos sinulla on enemmän konversiotietoja tililläsi.
Vaikka Dataan perustuva attribuutio tulee uudelle kampanjalle oletuksena, mikään ei ole muuttunut, vaan pystyt edelleen manuaalisesti valitsemaan jonkun toisen mallin.
Yhteenveto
Miksi tämä muutos?
Meillä on paljon muutoksia digitaalisessa maailmassa, jotka liittyvät yksityisyyteen ja siihen, miten voimme seurata kampanjoiden tehokkuutta yksityisyyttä kunnioittaen.
Google tekee tämän muutoksen, koska he uskovat, että heidän dataan perustuva mallinsa auttaa keräämään parempaa tietoa käyttäjän konversioreitistä kuin aikaisemmat mallit.
Perinteiset attribuutiomallit kärsivät myös eväste-/ yksityissuojasääntöjen aiheuttamasta datan vähenemisestä. Juuri tähän haasteeseen pyritään vastaamaan Dataan perustuvalla attribuutiolla.
Vaikka Attribuutiomallilla on luultavasti vain pieni vaikutus päivittäiseen Google Ads-tilisi hallintaan, niin se on tärkeä tekijä jatkossa kampanjoiden tehokkuuden mittaamisessa.
Vaikka Googlen väitteitä ei aina(koskaan) kannata uskoa sokeasti, niin historia on myös osoittanut että mainostajan on hyödyllistä mukautua muutoksiin mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.
Muuten huomaat kohta että taistelet yksin tuulimyllyjä vastaan.
Oletko kiinnostunut yhteistyöstä?
Tästä linkistä voit tutustua meidän Google Ads palveluun.
Evenrue on Google mainonnan asiantuntijatoimisto. Olemme virallinen Google Partner - kumppani ja työntekijämme ovat Googlen sertifioimia ammattilaisia.
Joka päivä työmme tavoitteena on tehdä Suomen parasta Google Ads mainontaa. Tämä on rohkea väite ja asettaa tekemisemme riman korkealle.
Ota yhteyttä ja pyydä tarjous. Tarjouksen yhteydessä saat veloituksettoman Google Ads tilin auditoinnin.
VAROITUS: tulokset voivat saada tanssijalan vispaamaan.