.st0{fill:#FFFFFF;}

Sähköpostimarkkinointi -

tuottava markkinointi ihme vai muinaisjäänne?

Välillä kuulee väittämän että sähköpostimarkkinointi on kuollut. Tai että sähköposti ei toimi B2B markkinoilla... ei ainakaan enää vuonna 2020! Mutta onko näin?

Mikä on sähköpostimarkkinoinnin tilanne tällä hetkellä?

Tarkastellaan vähän tilastoja...

Vieläkö sähköposti rokkaa vai joutaako jo roskiin? Lue artikkeli ja päätä itse.

Sähköpostin käyttö

Sähköposti on erittäin laajassa käytössä, ja todennäköisesti tulee olemaan vielä pitkään.

Sähköposti on kehittynyt simppelistä opiskelijoiden viestittelystä globaaliksi ilmiöksi. Vuonna 2019 sähköpostia käytti maailmanlaajuisesti 3,9 miljardia henkilöä (Statista2019) Tämän luvun lasketaan kuitenkin kasvavan 4,3miljardiin käyttäjään vuoteen 2023 mennessä (Statista 2020). Se on jo puolet pallon populasta! Selvästi sähköpostin käyttö on laajalle levinyttä.

On arvioitu että vuonna 2020 yksittäsiä sähköposteja lähetetään 347,3miljardia... joka päivä!

Sähköpostin käyttäjät maailmalla

Sähköpostimarkkinoinnin tulevaisuus

Miten sitten sähköpostin tulevaisuus? Käytetäänkö sitä vielä vuonna 2025? Tulevaisuudesta ei kukaan osaa sanoa varmasti mutta yksi asia puhuu kuitenkin sähköpostin puolesta.

Vaikka digitalisaatio on nopeaa ja uudet tekniikat syrjäyttävät vanhoja uskon kuitenkin että sähköpostia käytetään vielä pitkään. Syy tähän on että se on helppo ja yksinkertainen tapa yksilöidä käyttäjiä. Vai millä sinä kirjaudut melkein kaikkiin käyttämiisi ohjelmistoihin, verkkosivuille, somekanaville jne. 

Sähköpostin korvaaminen ei ole helppoa.

Sähköposti ja sisältömarkkinointi

Monet ovat jo vuosia povanneet sähköpostimarkkinoinnin vetävän viimeisiä henkosiaan.

Asia on kuitenkin vähän kaksijakoinen kun samaan aikaan sisältömarkkinointi kasvattaa suosiotaan.

Inbound markkinointi on jo lähes muotisana.

Tämän seurauksen Suomessakin on joukko toinen toistaan uskomattomampia lupauksia esittäviä sähköpostimarkkinointiohjelmien myyjiä.

Tarkastellaan vähän lukuja maailmalta..

  • Jokaista €1 jonka käytät sähköpostimarkkinointiin saat €43 euroa takaisin. (DMA 2019)
  • 26% markkinoijista kertoo sähköpostimarkkinoinnin tuovan eniten liikevaihtoa. 
  • 45% B2B markkinoijista kertoo että sähköposti on tehokkain digitaalisen markkinoinnin kanava. 
  • 9/10 markkinoijasta käyttää sähköpostia sisällön jakamiseen
  • 80% markkinoijista käyttää sähköpostia asiakassuhteen ylläpitoon (Emarsys, 2018)

Sähköpostimarkkinoinnin tuotto

Konsultointiyritys / Adestra 2019 Email Marketing Census raportti vahvistaa että 73% yrityksistä pitää sähköpostimarkkinointia loistavana kanavana. Tätä voi verrata hakusana mainonnan saamaan 67%:n ja hakukoneoptimoinnin 72%:n tuloksiin.

Keskimäärin tutkimukseen osallistuneet yritykset käyttivät sähköpostimarkkinointiin 13% markkinointibudjetista mutta vastaavasti sähköposti toi 19% myynnistä.

Sähköpostimarkkinoinnin tuotto

B2B Sähköpostimarkkinointi tilastoja

  • 93% kaikista B2B markkinoijista käyttää sähköpostia sisällön jakamiseen. (Content Marketing Institute, 2017)
  • Vuoden 2019 aikana aktiivisten sähköpostitilien määrän ennustetaan nousevan 5.6 miljardiin. (Statista, 2018)
  • 40% B2B markkinoijista kertoo että sähköposti on kriittinen osa heidän sisältöstrategiaa. (Content Marketing Institute, 2017)
  • 80 % B2B yrityksistä käyttää sähköpostia osana sisältömarkkinointi strategiaansa. (Imaginepub.com, 2017)
  • On arvioitu että pelkästään U.S.A:ssa käytetään yli 35 miljoonaa dollaria sähköpostimarkkinointiin vuonna 2019. (Statista, 2019)

B2C Sähköpostimarkkinointi tilastoja

  • 80% yrityksistä on sitä mieltä että sähköpostimarkkinointi auttaa pitämään yllä asiakassuhdetta. (Emarsys, 2018)
  • 59% vastaajista kertoi että markkinointiviesti oli vaikuttanut heidän ostopäätökseensä. (SaleCycle, 2018)
  • Eniten avattujen sähköpostiviestien aiheena oli harrastukset. Harrastus aiheisten viestien avaussuhde oli keskimäärin 27,35%. (MailChimp, 2018)
  • 59% Markkinoijista kertoo että sähköposti on heidän tuottavin (ROI) markkinointikanava. (Emma, 2018)

Verkkokaupan Sähköpostimarkkinointi tilastoja

  • Käyttämällä segmentoituja kampanjoita voi nähdä jopa 760% nousun myynnissä.
  • 59% kuluttajista kertoo etä sähköpostimarkkinointi vaikuttaa ostopäätökseen.
  • "Tervetuloa" viesteillä on korkein avaus aste 82% verrattuna keskiarvoon <20%
  • Sähköpostit joissa on personoitu aihe avataan 50% useammin.
  • Lähettämällä 3 viestiä 1 sijaan saat pelastettua 69% useamman keskeneräisen ostoskorin.

Mobiili Sähköpostimarkkinointi tilastoja

  • Mobiililaitteet muodostavat 46% kaikista sähköpostin avauskerroista (Litmus.com, 2018)
  • 35% business ammattilaisista tarkistaa sähköpostia mobiili laitteella (Convince & Convert, 2018)
  • Apple iPhone on suosituin laite, avauskerroissa hyväksi kakkoseksi nousee Gmail.

Tilanne Suomessa

En ole tavannut montaa yrittäjää Suomessa jotka tekisivät s-postimarkkinointia tehokkaasti.

Monet tekevät sitä mutta se on enemmän tukitoiminto kuin yrityksen ykkösase.

Pari tulee kuitenkin nopeasti ajateltuna mieleen:

Ensimmäinen on asiakkaani joka myy käytettyjä teollisuuden linjastoja, heillä on 5000 sähköpostin lista.

Listassa on heidän vuosien saatoilla messuilla tavattuja kontakteja sekä verkkosivujen kautta tarjouspyyntöjä kysyneet.

Tämä lista tuo suuren osan heidän lähelle 4 miljoonan liikevaihdostaan ja melkein ilmaiseksi. 

Toinen on Timo Jäppinen joka myy omia copywriting koulutuksiaan lähinnä s-postin kautta. Timo tekee yhden miehen firmassa yli 200t.€ liikevaihtoa.

Ei hullummin.

Meidän kokemuksia sähköpostimarkkinoinnista

Osalle asiakkaistamme, teemme sähköpostimarkkinointia myös suoramarkkinointina. Tämäkin on toiminut erittäin hyvin.

Eräälle maahantuojalle tekemämme kampanja tuotti niin hyvin että joutuivat ongelmiin.

Tilauksia tuli sen verran että heille muodostui toimitusvaikeuksia. He eivät tuppaa saamaan tavaraa maahan siihen tahtiin kun sitä menisi kaupaksi.

Markkinointi voi olla näin vaarallista!

Sähköpostimarkkinointi tuotti kyseiselle asiakkaalle yli 9 kertaisen tuoton markkinointiin satsatulle rahalle. Ja se sisälsi meidän palkkion, joka tässä tapauksessa oli aika suolainen.

Sähköpostimarkkinoinnin 10 käskyä

  1. Lähetä sähköpostia oikeille henkilöille
  2. Valitse paras ajankohta ja ajoitus viestille
  3.  Keskity luomaan vakuuttavaa sisältöä 
  4. Käytä enemmän aikaa aiheen ja otsikon kirjoittamiseen 
  5. Sisällytä ainakin yksi toimintakehote joka viestiin 
  6. Valitse käyttötarkoitukseesi sopiva ohjelmisto 
  7. Ota huomioon mobiilikäyttäjät 
  8. Huolehdi listasi hygieniasta 
  9. Älä spammaa tai lähetä turhia viestejä 
  10. Mittaa ja valloita

Onnittelut pääsit artikkelin loppuun asti 🙂

Onko sähköpostimarkkinointi kuollut vai kuolleista noussut?

Mitä mieltä sinä olet?

Samankaltaisia:

Kaipaatko tuloksia?

Vauhdita yrityksesi kasvua!
>