Google Ads mainokset ovat mahtavia, pienelläkin panoksella voi päästä alkuun ja nähdä tulokisa. On helppoa määritellä budjetti esim. 500€/kk eikä Google käytä sitä enemmän. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että budjettisi käytetään tehokkaasti!
Vaikka rakastan Google Ads mainoksia niin niillä saa myös erittäin helposti poltettua isonkin budjetin ilman mitään tuloksia..
Jos halut omassa yritystoiminnassa välttää rahan polttamisen niin ota huomioon ainakin seuraavat:
1. Negatiiviset avainsanat
Jos et ole kuullut negatiivisista avainsanoista tämä vinkki säästää sinulta paljon rahaa, ja jos negatiiviset avainsanat ovat sinulle tuttuja tämä on hyvä muistutus asiasta. Koska tiedämmehän että negatiivisten sanojen optimointi on työlästä ja tylsää puuhaa ja siksi monesti jää kunnolla tekemättä.
2. Liika automaatioon luottaminen
Google Ads kampanjan luominen ja hallinnoiminen on työlästä ja aikaa vievää tylsästä puhumattakaan. Uusien mainostekstien luominen, laskeutumissivujen suunnittelu, tarjoustasojen vahtiminen.. negatiivisten avainsanojen lisääminen! Kaikki tämä johtaa helposti houkutukseen automatisoida mahdollisimman paljon. Vaikka automatisoimalla tehtäviä voi säästää aikaa niin sillä myös monesti menettää tehoja.
3. Tarjoat liikaa suosituista avainsanoista
Ajatus tarjota vain parhaista avainsanoista voi tuntua oikealta, mutta ruma totuus on että:
Monella alalla nämä ”parhaat avainsanat” ovat toivottomia!
Miksi?
Ensinnäkin kustannus ja toiseksi kilpailu. Jos sana vielä on yleinen eikä esim. negatiivisia hakuja ole lisätty voi olla että vuodat kuiviin hyvin nopeasti. Maksat klikkauksesta vaikka 3€ ja normaali konversio on 2-5% luokkaa että joku jättää vaikka yhteystietonsa sivuillasi. Näistä vaikka jonkun ajan kuluessa 25% ostaa jotain niin maksat joka aika summan yhtä kauppaa kohden.
Jos tavoittelet kalliita avainsanoja niin varmistu että asiakkuuden arvo on sinulla myös keskimääräistä korkeampi. Toiseksi varmista että tavoittelet sanoja joilla on selkä yksiselitteinen merkitys.
4. Liian pieni budjetti tavoitteeseen nähden
Tämä on vähän samantapainen ”ongelma” kuin edellinen. Kaikilla meillä on rajallinen budjetti niin kannattaa miettiä mihin sitä kohdistaa. Vaikka olisi mahdollista tarjota kaikista toimintaasi liittyvistä avainsanoista niin yleensä kannattaa laskea mitkä ovat kannattavimmat. Tarjoa näistä ja katso miten pitkälle voit kampanjaa viedä näiden varassa ennen kuin laajennat hakusanoja.
5. A/B Testaaminen
Kaikkien mahdollisten muuttujien testaus saattaa insinöörimäistä mieltä houkuttaa mutta muista että on vain joitakin todella vaikuttavia tekijöitä hakukampanjoissa:
a) mainoksen otsikot ja kuvaukset
b) avainsanat
c) laskeutumisivu
d) hintatarjousstrategia
Jos testaat (mikä kannattaa) niin testaa näitä muuttujia.
Mutta varmista ensin että sinulla on riittävä otanta (impressioita, klikkauksia ja konversioita) ennen kuin teet muutoksia, muuten testaamisessa ei ole järkeä.
Google Ads voi olla mahtava tuloksentekijä yritystoiminnallesi mutta yhtä lailla sillä voi polttaa isonkin budjetin.
Välttämällä nämä tavalliset mutta silti monesti sivutetut seikat olet jo ohittanut isoimmat karikot.
Katso myös edistynyt Google Ads Strategia.
Jos oma aikasi, kiinnostuksesi tai osaamiesi ei riitä voit myös pyytää asiantuntijaa auttamaan sinua markkinoinnissa.