.st0{fill:#FFFFFF;}

5 Varmaa Tapaa Pilata Google Mainoskamppanja 

Google Ads mainokset ovat mahtavia, pienelläkin panoksella voi päästä alkuun ja nähdä tulokisa. On helppoa määritellä budjetti esim. 500€/kk eikä Google käytä sitä enemmän. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että budjettisi käytetään tehokkaasti!

Vaikka rakastan Google Ads mainoksia niin niillä saa myös erittäin helposti poltettua isonkin budjetin ilman mitään tuloksia..

Jos halut omassa yritystoiminnassa välttää rahan polttamisen niin ota huomioon ainakin seuraavat:



1. Negatiiviset avainsanat

Jos et ole kuullut negatiivisista avainsanoista tämä vinkki säästää sinulta paljon rahaa, ja jos negatiiviset avainsanat ovat sinulle tuttuja tämä on hyvä muistutus asiasta. Koska tiedämmehän että negatiivisten sanojen optimointi on työlästä ja tylsää puuhaa ja siksi monesti jää kunnolla tekemättä.

  2. Liika automaatioon luottaminen

Google Ads kampanjan luominen ja hallinnoiminen on työlästä ja aikaa vievää tylsästä puhumattakaan. Uusien mainostekstien luominen, laskeutumissivujen suunnittelu, tarjoustasojen vahtiminen.. negatiivisten avainsanojen lisääminen! Kaikki tämä johtaa helposti houkutukseen automatisoida mahdollisimman paljon. Vaikka automatisoimalla tehtäviä voi säästää aikaa niin sillä myös monesti menettää tehoja.

3. Tarjoat liikaa suosituista avainsanoista

Ajatus tarjota vain parhaista avainsanoista voi tuntua oikealta, mutta ruma totuus on että:
Monella alalla nämä ”parhaat avainsanat” ovat toivottomia!
Miksi?
Ensinnäkin kustannus ja toiseksi kilpailu. Jos sana vielä on yleinen eikä esim. negatiivisia hakuja ole lisätty voi olla että vuodat kuiviin hyvin nopeasti.  Maksat klikkauksesta vaikka 3€ ja normaali konversio on 2-5% luokkaa että joku jättää vaikka yhteystietonsa sivuillasi. Näistä vaikka jonkun ajan kuluessa 25% ostaa jotain niin maksat joka aika summan yhtä kauppaa kohden. 
Jos tavoittelet kalliita avainsanoja niin varmistu että asiakkuuden arvo on sinulla myös keskimääräistä korkeampi. Toiseksi varmista että tavoittelet sanoja joilla on selkä yksiselitteinen merkitys.

 

4. Liian pieni budjetti tavoitteeseen nähden

Tämä on vähän samantapainen ”ongelma” kuin edellinen. Kaikilla meillä on rajallinen budjetti niin kannattaa miettiä mihin sitä kohdistaa. Vaikka olisi mahdollista tarjota kaikista toimintaasi liittyvistä avainsanoista niin yleensä kannattaa laskea mitkä ovat kannattavimmat. Tarjoa näistä ja katso miten pitkälle voit kampanjaa viedä näiden varassa ennen kuin laajennat hakusanoja.

5. A/B Testaaminen

Kaikkien mahdollisten muuttujien testaus saattaa insinöörimäistä mieltä houkuttaa mutta muista että on vain joitakin todella vaikuttavia tekijöitä hakukampanjoissa:


a) mainoksen otsikot ja kuvaukset

b) avainsanat

c) laskeutumisivu

d) hintatarjousstrategia

Jos testaat (mikä kannattaa) niin testaa näitä muuttujia.
Mutta varmista ensin että sinulla on riittävä otanta (impressioita, klikkauksia ja konversioita) ennen kuin teet muutoksia, muuten testaamisessa ei ole järkeä.

 

Google Ads voi olla mahtava tuloksentekijä yritystoiminnallesi mutta yhtä lailla sillä voi polttaa isonkin budjetin. 

Välttämällä nämä tavalliset mutta silti monesti sivutetut seikat olet jo ohittanut isoimmat karikot.

Katso myös edistynyt Google Ads Strategia.

Jos oma aikasi, kiinnostuksesi tai osaamiesi ei riitä voit myös pyytää asiantuntijaa auttamaan sinua markkinoinnissa.

Kirjoittajasta

Verkostoidutaan

Olen Tommi Heikkilä, Growth Hacker ja päästrategi @evenrue.

StartUp"-sydämellä varustettu markkinointinörtti🤓 joka auttaa yrityksiä kasvamaan dataan pohjautuvalla digitaalisella markkinoinnilla.

Minulla on pitkä kokemus myynnistä, markkinoinnista, myynnin johtamisesta sekä yrittäjyydestä.

Erityiset ”kiksit” saan yrittäjien auttamisesta ja heidän arkensa helpottamisesta.

Samankaltaisia:

Kaipaatko tuloksia?

Vauhdita yrityksesi kasvua!
>