Mikä on pienin mahdollinen ja mikä sopiva Google Ads budjetti?
Minulta kysytään usein mikä on pienin mahdollinen budjetti, jolla voi lähteä liikkeelle Google Ads mainonnassa. Usein tätä kysytään kun yritys haluaisi kokeilla Google mainontaa mutta ei oikein uskalla investoida alkuun paljoa.
Vielä useammin kysytään mikä on sopiva budjetti tai mitä budjettia minä suosittelen.
Vaikka tulen tässä kirjoituksessa esittämään oman euromääräisen suosituksen minimibudjetista niin tähän ei kuitenkaan löydy yhtä oikeaa vastausta, muuta kuin "riippuu tilanteesta". Joka tietenkään ei auta ketään.
Miten selvittää omalle toiminnalle sopiva Google mainonnan budjetti?
Jos minimibudjettiin ei löydy selvää vastausta niin ei yhtä oikeaa vastausta löydy myöskään sopivalle budjetille.
Mikä on oikea budjetti voi vaihdella yrityksestä toiseen sekä tilanteesta toiseen. Mikä on juuri nyt oikea budjetti ei välttämättä ole sitä puolen vuoden kuluttua.
Sopivaa budjettia voidaan kuitenkin lähteä pohtimaan eri lähestymistavoilla tai strategioilla.
Alla näytän sinulle neljä eri strategiaa joilla voit hahmottaa sopivaa budjettia.
1. Tekninen minimi
Teknisesti Google Ads kampanja toimii 1 euron päiväbudjetilla eli noin kolmenkymmenen euron kuukausi budjetilla. Mutta hirveästi liikennettä ja tuloksia tällä ei kannata odottaa. Jos klikkaukset maksavat 50senttiä niin saat pari päivässä ja jos klikkaukset maksavat neljä euroa niin saat pari hassua kuukaudessa jos sitäkään.
Tekninen minimi ei ole käytännöllinen tapa lähteä liikkeelle.
2. Konversio tavoite
Tämä strategia edellyttää että sinulla on jonkun verran dataa verkkosivuiltasi.
Jos tiedät että sadasta kävijästä yksi tekee halutun toimenpiteen sivuillasi niin sivun konversioaste on 1%.
Tavoitteesi on vaikka kymmenen konversiota kuukaudessa joten tarvitset 1000 kävijää kuukaudessa sivuillesi.
Googlen avainsanatyökalusta tarkistit että keskimäärin avainsanojen klikkihinnat ovat yhden euron paikkeilla.
Näin ollen budjetiksi määräytyy 1000*1€ = 1000€/kk.
3. ROAS tavoite
Tavoitteesi on että mainonta maksaa vähintään siihen panostetut eurot takaisin.
Käytämme yllä olevan konversio tavoite strategia esimerkkiä mutta tämän lisäksi maksat nyt 500€/kk ulkopuoliselle kumppanille mainonnasta.
Oletetaan että sinulla on verkkokauppa.
Keskiostos on 100€
Katteesi on keskimäärin 40%.
Tuhannen €uron esimerkkibudjetilla tilanne olisi:
1000 kävijää = 10 kauppaa ala`100€ myyntiä /kauppa = 1000€ myyntiä.
Tästä kuitenkin katetta on vain 400€ joten huomaamme että tällä yhtälöllä mainonta ei tule toimimaan budjetista riippumatta.
Muutetaan yhtälöä hiukan...
Tarkistat yrityksesi luvut ja huomaat että vaikka keskiostos on 100€ niin osa asiakkaista palaa ostamaan uudestaan ja vuoden ajanjaksolla asiakkaan arvo on keskimäärin 150€.
Tämän lisäksi kumppani tehostaa mainontaa ja konversioaste nousee ja on nyt 2%.
1000€:n esimerkkibudjetilla tilanne olisi nyt:
1000 kävijää - 20 kauppaa ala`150€/kpl = 3000€ myyntiä.
Josta katetta 1200€
Kustannuksesi ovat kuitenkin 1500€/kk (1000€ budjetti + 500€ kumppani) joten tämä ei ihan vielä riitä.
Budjetti joka kattaa mainonnan kulut on tässä tapauksessa n. 1300€/kk.
4. Asiakashankinnan kustannus
Tässä strategiassa lähdetään liikkeelle siitä että jos olisi olemassa kauppa, jonka tiskille voisit kävellä ja ostaa uuden asiakkaan, minkä verran olisit maksimissaan valmis maksamaan uudesta asiakkaasta?
Tämä strategia olettaa että sinulla on jo asiakkaita ja tiedät minkä arvoisia he ovat yrityksellesi.
Voit laskea mikä on summa, jonka vielä pystyt uudesta asiakkaasta maksamaan niin että toiminta on vielä kannattavaa.
Onnistuessaan mainonta on juuri tällainen kauppa, josta voit tilata uuden asiakkaan.
Sanotaan että summa, jonka voit maksaa uudesta asiakkaasta on 500 euroa.
Kuinka monta asiakasta kuukaudessa on sellainen määrä, että Google Ads mainonnalla olisi yrityksellesi merkitystä? (sinulla on muita asiakashankintakanavia ja pitää priorisoida mihin panostaa)
Vastauksesi on että 10 uutta asiakasta olisi sellainen määrä, että sillä on jo yritystoiminnalle merkitystä.
Tämän perusteella voimme todeta että 5000 €/kk on budjetti johon tähdätään.
Mikä on minimibudjetti joka kannattaa Google Ads mainonnassa?
Lupasin antaa oman suositukseni Google Ads:n minimi budjetista. Tässä se tulee..
" Mielestäni pienin summa jolla kannattaa lähteä tekemään Google Ads mainontaa on 500€/kuukaudessa niin että pystyt tekemään mainontaa minimissään 3 kuukauden ajan. "
Perustelut tähän ovat se että tällä budjetilla minulla on kokemusta että voimme tehdä menestyksellistä mainontaa.
Pari esimerkkiä:
* Varaosa.fi verkkokauppa jonka myynnin kymmenkertaistimme kolmessa kuukaudessa. Aloitimme 500 €:n budjetilla ja nostimme budjettia tasaisesti pitäen huolta että mainonnan tuotto pysyy yrittäjän tavoitteen mukaisena.
* Koulutuspalveluita myyvä asiakas jonka kanssa aloitimme 500€:n budjetilla, mainonnan tuotto on ollut erinomainen yli x20 ja tällä hetkellä budjetti pysähtynyt n. 1500€:n tasolle koska pullonkaula toiminalle on löytää hyviä kouluttajia.
Ei luvussa 500 euroa ole mitään maagista mutta se on luku, jolla olemme saaneet hyviä tuloksia. Viisisataa euroa kuukaudessa on myös linjassa sen kanssa mitä Google suosittelee aloitusbudjetiksi.
Olen kokeillut toimia pienemmillä budjeteilla mutta niissä tulokset ovat olleet paljon heikompia. Ainakaan en suosittele käyttämään ulkopuolista kumppania, jos budjettisi ei ole vähintään 500euroa.
Jos tarvitset apua Google Ads mainonnassa niin se on juuri mitä elämme ja hengitämme.
Ota yhteyttä ja pyydä tarjous. Tarjouksen yhteydessä saat veloituksettoman Google Ads tilin auditoinnin.
VAROITUS: tulokset voivat saada tanssijalan vispaamaan.